آیاناپا در یک نگاه

آیاناپا بزرگ‌ترین ریزورت توریستی قبرس است. این شهر تفرجگاهی، یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری به شمار می‌رود و پارک آبی واترورلد، صومعه آیاناپا و ساحل نیسی از دیدنی‌های آیاناپا است.

آیاناپا (Ayia Napa) شهری تفرجگاهی در ناحیه فاماگوستا، کشور اروپایی قبرس است. این شهر که در شرقی‌ترین نقطه از ساحل جنوبی قبرس قرار دارد، در فاصله ۸۰ کیلومتری از نیکوزیا، پایتخت کشور و ۱۲ کیلومتری از پروتاراس واقع شده است.

جمعیت آیاناپا ۲٫۷ هزار نفر گزارش شده است. دین ساکنان آیاناپا را مسیحیت ارتدوکس، کاتولیک و اسلام شامل می‌شود. زبان رسمی قبرس یونانی و ترکی است و زبان انگلیسی نیز به‌صورت گسترده‌ای میان اهالی آیاناپا استفاده می‌شود.

آیاناپا مانند دیگر شهرهای کشور قبرس، زیر نظر حکومت مرکزی اداره می‌شود. حکومت مرکزی، جمهوری قبرس نام دارد و رئیس جمهور در راس کشور و دولت قرار می‌گیرد. حکومت از سه قوه جداگانه تشکیل می‌شود. قوه مقننه توسط دولت گردانده می‌شود، قوه مجریه را به‌طور مشترک مجلس و دولت اداره می‌کنند و قوه قضاییه سازمانی مستقل از دو قوه دیگر است.

آیاناپا در اصل نام صومعه‌ای بوده است که به افتخار تمثالی پیدا شده از مریم مقدس در همان نواحی، در سال ۱۱۰۰ بنا شد. تا سال ۱۷۹۰، اطراف آیاناپا کاملا متروک بود. اولین ساکن این منطقه، نیکولاس کمیتزیس نام داشت. او بعد از جنگ با عثمانی‌ها که در آن زمان در قبرس حکمروایی می‌کردند، به این منطقه متروکه آمد و در نزدیکی صومعه‌ آیاناپا سکونت گزید. در سال ۲۰۱۴، دولت قبرس پی به اهمیت اقتصادی این منطقه برد و با تلاش‌های زیاد شهردار، آیاناپا امروزه بزرگ‌ترین ریزورت توریستی قبرس به شمار می‌رود.

آیاناپا

آب و هوای آیاناپا گرم و معتدل است و بیشترین میزان بارندگی در فصل زمستان صورت می‌گیرد. متوسط دمای سالانه ۱۹٫۴ درجه سانتی‌گراد و میزان بارش ۴۳۴ میلی‌متر در سال است.

فرودگاه بین‌المللی لارناکا نزدیک‌ترین فرودگاه به آیاناپا است و پروازهایی از/ به سن پترزبورگ، وین، صوفیه، قاهره، زوریخ، بروکسل، تهران و بسیاری دیگر از شهرهای داخلی و خارجی در آن برقرار است. برای جابجایی‌های درون‌شهری اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها خدمات خوبی ارائه می‌کنند.

زیتون، روغن زیتون، تصاویر و محصولات مذهبی و جواهرآلات از سوغاتی‌‌های آیاناپا به شمار می‌روند. شما می‌توانید برای خرید به «مرکز خرید استاتیس» (Stathis Shopping center) و «مرکز خرید تمینیس» (Timinis) سر بزنید.

آیاناپا

از محبوب‌ترین دیدنی‌های آیاناپا می‌توان «منطقه بلولاگون» (Blue Lagoon)، «ساحل لاندا» (Landa Beach)، «ساحل ماکرونیسوس» (Makronissos Beach)، «پارک آبی واترورلد» (WaterWorld Waterpark )، «پارکو پالیاستو لونا پارک» (Parko Paliatso Luna Park)، «پارک جنگلی ملی کیپ گرکو» (Cape Greco National Forest Park)، «صومعه آیاناپا» (Ayia Napa Monastery)، «پارک مجسمه آیاناپا» (Ayia Napa Sculpture Park) و ساحل نیسی را نام برد.

آیاناپا

دیگر دیدنی‌های آیاناپا شامل «موزه تالاسا» (Thalassa Museum)، «کلیسای آیا تکلا» (Ayia -Thekla Chapel) و «پارک کاکتوس آیاناپا» (Ayia Napa Cactus Park) می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *