آیا آگاهی وزن دارد؟

اگر چنین است وزن آگاهی شما چقدر است؟

در این مقاله کوتاه به مناسبت اکران نسخه ی جدید فیلم ghost in the shell به بررسی کمّی آگاهی می پردازیم.
براستی اگر فناوری لازم برای بارگذاری آگاهی فراهم شود می توان وزن آنرا اندازه گیری و تجزیه و تحلیل کرد؟
وجود آگاهی در بنیادی ترین حالت خود یعنی وجود هشیاری و توانایی پردازش اطلاعات. اما نکته شگفت انگیز این است که آگاهی ما را از وجود خودمان آگاه می سازد. (خودآگاهی)
این درحالی است که درون جمجمه ی ما چیزی بجز توده ای از سلول های عصبی وجود ندارد.
براستی محل دقیق أگاهی کجاست؟
ایده ای که فیلم ghost in the shell به ما می دهد این است که بارگذاری آگاهی در یک کالبد رباتیک این امکان را فراهم می کند که بتوانیم وزن جسم را با و بدون آگاهی که درون آن است بسنجیم.

مگر غیر از این است که مغز شامل اطلاعاتی است که آگاهی نمود بیرونی آن است و می تواند اندازه گیری شود؟ یا آگاهی با تجربه ی ذهنی ما از داشتن یک قشر پیش قدامی در مغز قابل تعریف نیست؟
اگر ما چیزی بیش از آگاهی مان نیستیم پس ما از سیگنال هایی ساخته شده ایم که میان نورون ها ردوبدل می شوند. اگر ما به تکنولوژی ای برسیم که بتواند ظرفیت پردازش سیگنال ها و اطلاعاتی که در مغز پردازش می شوند را تغییر دهد آنگاه جرم آگاهی و متعاقبا تشخص آن نیز تغییر خواهد کرد.(به این معنا که آن فرد دیگر آدم سابق نخواهد بود.)
جایی در فیلم کایل به محاسبه ی مقدار اطلاعاتی که ذهن ما می تواند پردازش کند (از حداقل یک ترابایت تا حداکثر یک پتابایت) می پردازد و از طریق آن ابتدا وزن آگاهی موجود در مغز یک انسان را محاسبه می کند و در تعداد تمام انسان های روی زمین ضرب می کند.
رقمی که او بدست می آورد اعجاب آور است!

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *