آیا به زودی یک حیات هوشمند فرازمینی کشف خواهیم کرد؟

سرنخ فرازمینی ها

نیل دگراس تایسون اعلام کرد که احتمال دارد چه زمانی با موجودات فضایی برخورد داشته باشیم.

نیل دگراس تایسون یک سوال و جواب بر روی سایت reddit انجام داد ” من نیل دگراس تایسون، اختر فیزیکدان شخصی شما هستم”. به طور طبیعی این اعلام وجود باعث سرازیر شدن سوالات زیادی از طرف کاربران شد.
مانند این سوال که در آن پرسیده شده بوده” به نظر شما آیا در ۵۰ سال آینده امکان برقراری ارتباط با حیات پیچیده فرازمینی وجود دارد؟”
متاسفانه برای کسانی که به پاسخ مثبت چشم داشتند جواب تایسون اینگونه بود :

“خیر، من فکر میکنم که ما یا آنها در فاصله ی خیلی زیادی در فضا و احتمالا زمان قرار داریم. تصور میکنم منظور از حیات پیچیده چیزی جز حیات تک سلولی باشه، یعنی حیاتی که دست و پا دارد و قادر به تفکر است. تماما بر میگردد به توانایی ما به سفر در فاصله های میان ستاره ای. این هم به احتمال زیاد در ۵۰ سال دیگر اتفاق نخواهد افتاد، نه با روند و سرعتی کنونی که در حال پیشرفت است.”

در مباحث موجودات فرازمینی معمولا پارادوکس فرمی زیاد به گوش می خورد. این پارادوکس می گوید : چرا با وجود سیارات فراوان زمین مانند در مقیاس عظیم کیهان ، ما تا بحال با موجودات هوشمند فرازمینی بر خورد نداشته ایم.

جواب های مختلفی به این پارادوکس داده شده است. به عنوان مثال محققان دانشگاه ملی استرالیا اذعان میدارند که دلیل این عدم برخورد احتمالا این است که ” اگر زندگی هوشمندی بر روی سیارات دیگر موجود بوده هم اکنون از بین رفته است.”

برایان کاکس فیزیکدان معتقد است که ما به این زودی ها(یا شاید هر گز) قادر نباشیم که زندگی هوشمند دیگری را در کیهان پیدا کنیم. او معتقد است که هر تمدنی که به درجه ای تکنولوژی و علم رسیده باشد تا در فضا و بین ستارگان سفر کند به احتمال زیاد از ان قدرت برای نابود کردن خود استفاده خواهد کرد و نسل خود را منقرض میکند.( چیزی مانند رفتاری که ما هم اکنون بر روی زمین داریم).

ناسا و نمایندگان تیم SETI معتقدند که حتی اگر زندگی هوشمندی وجود داشته باشد ممکن است که مایل نباشند با ما ارتباط بر قرار کنند یا اینکه ممکن است قانونی مبنا بر عدم ارتباط با دیگر موجودات(مانند ما) داشته باشند.

استیون هاوکینگ که در این زمینه صاحب سخن است معتقد است که هر گونه برخورد اول با موجودات ‘پیشرفته تر از خود’ خطرناک خواهد بود. او این برخورد را با کشف آمریکا توسط کریستف کلمب مقایسه میکند که در آن وقتی که مهاجران دارای تکنولوژی پیشرفته تری نسبت به سرخپوستان بودند آن ها را به بند کشیدند و تحت سلطه ی خود در آوردند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *