آیا خون باعث هوش بیشتر انسان امروزی شد؟

خون

“فقط سایز مغز نیست…”

چندین دهه است که “فرگشت هوش انسان” فکر انسان شناسان را مشغول کرده است و معمولا با استفاده از نشانه های ابزار سازی و استفاده از آتش به دنبال این پاسخ این پرسش بوده ایم. سایز مغز ما هم اکنون ۳٫۵ برابر اجداد جنوبی(آسترالوپیتیکوس) می باشد که ۳ میلیون سال پیش میزیسته اند.

معمولا رابطه ای بین سایز مغز و هوش تصور میشود چون سایز مغز با داشتن اعصاب بیشتر که باعث فعالیت مغزی میشود بزرگتر میشود .تحقیق ما بر روی جریان خون به مغز تمرکز میکند چرا که خون مواد لازم مانند اکسیژن را به مغز میرساند.مغز ما به اکسیژن بیشتر نیاز دارد طوری که اگر جریان اکسیژن به مغز شما قطع شود در عرض چند ثانیه شما از هوش میروید.

به طور معمول در هر ثانیه ۷ میلی لیتر خون به مغز شما پمپاژ میشود.این نرخ پمپاژ به ندرت تغیر میکند چه در خواب بیداری یا شرایط دیگر.میزان خون دریافتی به قسمت آگاهی مغز توسط دو شریان داخلی و اندازه آن ها بسنگی دارد. وقتی که یک ارگان در بدن به اکسیژن بیشتری نیاز داشته باشد بدن باید شریان های بزرگتری رو برای رساندن خون بیشتر به اون قسمت داشته باشد. درست مثل اینکه یک لوله کش برای رسوندن اب بیشتر به یک خونه بزرگتر از لوله های بزرگتری استفاده میکند.

اگر شما بتوانید سایز استخوان کنار یک شریان را حدس بزنید محاسبه قطر اون شریان هم اسان خواهد بود. با این روش ما چندین فسیل از اجداد خود را بررسی کردیم و متوجه شدیم که خون رسانی این شریان ها ی خون رسان به مغز در مقایسه با سایز خود مغز توسعه بیشتری در ۳ میلیون سال داشته است.

در حالی که سایز مغز سه و نیم برابر شده نرخ خون رسانی این شریان ها ۷ برابر شده است.یعنی در اجداد ما این رگ ها حدود ۱٫۲ میلی لیتر خون در ثانیه به مغز پمپاز میکردند ولی این نرخ هم اکنون به ۷ میلی لیتر در ثانیه رسیده است.این یعنی مغز ما نسبت به مغز گذشتگان ما ۷ برابر به اکسیژن تشنه تر است. که این نشان دهنده استفاده بیشتر بخش اگاهی مغز ما برای فعالیت بیشتر است.

وقتی که انسانیان را با دیگر انواع موجود مقایسه میکنیم متوجه میشویم که فقط در انسانیان نرخ افزایش خون رسانی از نرخ افزایش سایز مغز موجود بیشتر بوده است. این نشان میدهد که مغز ما نه تنها در اندازه بلکه در کارکرد نیز تغییر داشته و اینکه اجدادمان به مرور باهوش تر می شدند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *