آیا ذهن از قوانین فیزیک جداست؟

یک فیزیکدان در صدد یافتن جواب این معما است.

یکی از مهیج ترین مفاهیم فیزیک کوانتومی چیزی است که انیشتین به آن” رفتار شبح وار در” میگوید یا همان در هم تنیدگی کوانتومی. این خصلت کوانتومی همان چیزی است که میتواند رایانه های کوانتومی را راه بندازد که بیت های کوانتومی بر این اساس داده هارا پردازش میشوند. در هم تنیدگی همچنین می تواند احتمالا دری به تلپورت کردن انسان باشد.

خلاصه ی درهم تنیدگی کوانتومی این است که ذرات در هم تنیده در مقیاس کوانتومی می توانند با هم به صورت آنی ارتباط برقرار کنند، حتی اگر هرکدام چندین کهکشان از هم فاصله داشته باشند. جوری که اگر یکی را دستکاری کنید دیگری نیز در همان لحظه تغییر میکند.

آزمایش بِل: در این ازمایش یک جفت ذره ی در هم تنیده وجود دارد، یکی را به سمت مکان A می فرستند و دیگری را به سمت مکان B. در هرکدام ازین نقاط یک دستگاه رفتار این ذرات را اندازه میگیرد. تنظیمات دستگاه اندازه گیری طوری تنظیم شده است که تصادفی باشد که در حین انجام آزمایش یک ذره رفتار ذره ی دیگر را پیش بینی نکند(یعنی دستگاه ها رفتار یک ذره را تصادفی تغییر دهند). آزمایش بل با موفقیت نشان داد که رابطه ی شبح مانند بین دو ذره واقعیت دارد.

حال یک فیزیکدان نظری به نام لوسین هاردی مدعی است که این رابطه ی بین دو ذره در مکان های A و B ، توسط چیزی که به طور بالقوه میتواند از دنیای ماده جدا باشد کنترل شود: ذهن انسان. ایده او از ایده “دوگانگی ذهن و ماده” رنه دکارت فیلسوف و ریاضی دان فرانسوی گرفته شده است. در این دیدگاه ذهن از فیزیک معمولی جداست ولی بر آن اثر میگذارد.

برای تست این ایده هاردی میخواهد آزمایش بل را دوباره انجام دهد ولی اینبار ۱۰۰ انسان نیز در این آزمایش دخالت دارند. هرکدام ازین افراد به یک گیرنده EEG که امواج مغزی آن ها را میخواند وصل خواهند شد. این دستگاه ها به دستگاه های اندازه گیری ذرات که در فاصله ی ۱۰۰ کیلومتری قرار خواهند گرفت وصل خواهند شد.

” چیزی که ما انتظار داریم ببینیم این است که: وقتی ذهن انسان بتواند تنظیمات دستگاه های اندازه گیری را عامدانه و غیر تصادفی تغییر دهد، ممکن است که ما بتوانیم نقض یک نظریه کوانتومی را که در ازمایش بل مشاهده شد را ببینیم.”

اگر ارتباط بین ذرات با داده های ازمایش بل در تناقص باشد به معنای نقض یک نظریه ی کوانتومی است که اذعان می دارد ذرات A,B توسط دلائلی غیر از فیزیک استاندارد کنترل میشوند.” اگر ما قادر به مشاهده حتی یک تخطی حاصل از ذهن یا خود آگاهی در نظریه کوانتوم باشیم این اتفاقی بسیار هیجان انگیز است. ما می توانیم بر سر معنای این اتفاق مناظره کنیم.”

اگر این آزمایش موفقیت امیز باشد به معنای آن است که ذهن انسان چیزی جز ماده معمولی است که توسط قوانین فیزیک کنترل می شود و در این صورت داشتن اختیار دور از ذهن نیست. این میتواند اولین باری باشد که فیزیکدانان بتوانند معمایی را از معمای “آگاهی” باز گشایند.ببینیم نتیجه ی این ازمایش چه خواهد شد.اگر ازمایش نتیجه بخش باشد آنگاه نظریه ارک_ار تایید خواهد شد و این بدن معناست که آگاهی ریشه در کوانتوم دارد و خارج از جدول استاندارد فیزیک ذرات است ، شاید یک ماده ی ناشناخته شاید نیرویی ناشناخته، باید منتظر باشیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *