آیا روند تکامل انسانها ادامه پیدا می‌کند؟

تصور عمومی بر این است که روند تکاملی انسانها متوقف شده. اما همانطور که در اولین فیلم از مجموعه فیلمهای تهیه شده توسط دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا تحت عنوان “ما چگونه به اینجا رسیدیم” توضیح داده میشود، این حرف ابداً درست نیست. در واقع سرعت تکامل انسانها از هر زمانی‌ بیشتر می‌باشد،… البته به نوعی.

همانگونه که زیست شناس تکاملی استرالیایی دارن کرنو توضیح می‌دهد، روند تکاملی در سنگ بنای بیولوژیک بدن ما  جا سازی شده، و بنا هم نیست که به این زودیها متوقف شود. دلیل این مساله روشی است که طی آن  دی ان ای‌ خود را تکثیر کرده و با دی ان ای‌ افراد دیگر ادغام میشود، که در نتیجه آن هر فرد از لحاظ ژنتیک با دیگران فرق دارد.

این اختلاف ژنتیکی بین افراد به این معنی‌ است که اگر محیط پیرامونی کمی‌ تغییر کند، برخی‌ از افراد با هدف بقا، قابلیت تطبیق بهتری از خود نشان داده و در مرحله‌ای ژن‌های خود را به فرزندانشان انتقال خواهند داد.

امروزه شاهد تغییرات چشمگیر و رو به رشدی در محیط پیرامونی هستیم، که در نتیجه آن برخی از خصوصیات ژنتیکی توانایی تاثیرگذاری بیشتری را بروز داده و به این خاطر مورد توجه بیشتری قرار میگیرند.
در واقع دانشمندان معتقدند که از زمان کشف کشاورزی، بیش از ۷۰ درصد از تنوع ژنتیکی و بیش از ۹۰ درصد از ژن‌های بیماری زا در نوادگان افراد کشاورز، در ۵ تا ۱۰۰۰۰۰ سال گذشته بوجود آمده که در چهارچوب کلی‌ تغییرات ژنتیک، بسیار سریع می‌باشد.

به گفته برخی از متخصصان، کمیت بالای تغییرات ژنتیکی که امروزه شاهد آن هستیم، قابلیت تحریک زمینه تکامل نوع جدیدی از انسان را در خود داراست.
انسانهایی که با در نظر داشت محیطی‌ که به آن عادت کرده‌ایم و در مقایسه با انسانهای فعلی‌، بسیار متفاوت خواهند بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *