آیا عصر یخ‌بندان دیگری در راه است؟

دانشمندان ادعا می‌کنند که زمین تا سال ۲۰۵۰ به صورت غیرمعمولی سرد خواهد شد اما از تغییرات آب و هوایی جلوگیری نخواهد کرد.

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که طی ۳۰ سال آینده خورشید تاریک خواهد شد و بشر را در شرایطی شبیه به عصر یخ‌بندان کوچکی قرار خواهد داد.

دانشمندان که راهی پیدا کرده‌اند تا چرخه ۱۱ ساله خورشید را ردیابی کنند، ادعا می‌کنند که در دوره خورشیدی ۱۱ ساله بعدی خورشید به سردترین دمای خود خواهد رسید.

خورشید طی یک چرخه ۱۱ ساله، شبیه به ضربان قلب، حرکت می‌کند که شامل دوره‌های حداکثر انرژی خورشیدی و حداقل انرژی خورشیدی می‌شود.

محققان دانشگاه کالیفرنیا ادعا می‌کنند که می‌دانند دوره حداقل انرژی خورشیدی بعدی کی اتفاق می‌افتد و می‌گویند که تا سال ۲۰۵۰ خورشید به شدت سرد خواهد شد.

دانشمندان این دوره یخ‌بندان را «دوره حداقل بزرگ» نامیده‌اند و معتقدند که می‌تواند شبیه دوره یخ‌بندانی باشد که در اواسط قرن هفدهم در اروپا اتفاق افتاد. در این دوره که «کمینه ماندر» نام داشت، درجه حرارت هوا چنان پایین بود که رودخانه تامز کاملا یخ بست.

علاوه بر این، دریای بالتیک به اندازه‌ای یخ بسته بود که ارتش سوئد در سال ۱۶۵۸ با عبور از روی این یخ‌ها توانست به دانمارک حمله کند. دانشمندان اظهار کردند که شرایط در آن دوره شبیه به عصر یخ‌بندان کوچک بود.

دن لوبین، فیزیکدان و سرپرست ارشد این مطالعه، کیمنه ماندر را آنالیز کرده است و ادعا می‌کند که دوره یخ‌بندان بعدی وخیم‌تر از آنچه در قرن هفدم میلادی اتفاق افتاد، خواهد بود. خورشید سردتر از میزانی خواهد شد که در دوره حداقل انرژی خورشیدی شاهد آن هستیم.

دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که دوره حداقل بزرگ که در‌ آینده نزدیکی رخ خواهد داد چراکه الگوی لکه‌های خورشیدی در چرخه‌های خورشیدی اخیر شبیه به رویدادهای حداقل انرژی خورشیدی قبلی است.

وقتی که خورشید در دوره حداکثر انرژی خورشیدی قرار دارد، به دلیل شدت طول موج‌های ماورای بنفش، همجوشی هسته‌ای در مرکز خورشید حلقه‌‌های مغناطیسی بیشتری در سطح ایجاد می‌کند.

اما وقتی که خورشید در دوره حداقل انرژی خورشیدی قرار دارد، نیروی مغناطیسی آن کاهش می‌‎یابد بنابراین نقاط خورشیدی کمتری تشکیل می‌شود و اشعه‌های ماورای بنفش کمتری به سطح آن راه پیدا می‌کنند. بنابراین سطح خورشید واضح‌تر است و سردتر می‌شود.

اطلاعات جمع‌آوری شده طی ۲۰ سال گذشته، میزان سرد شدن خورشید در دوره حداقل بزرگ را نشان می‌دهد. به گفته دانشمندان، طی این دوره خورشید هفت درصد سردتر از کمترین میزان دما در چرخه ۱۱ ساله خود می‌شود. اولین تاثیر کاهش انرژی خورشیدی، نازک شدن لایه ازون است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *