آیا مرد برفی واقعی است؟

نتایج آنالیزهای DNA نشان می‌دهد شواهد و مدارکی که ادعا می‌شد متعلق به مرد برفی است، در واقع به گونه‌ای از خرس‌ها تعلق دارد.
مرد برفی کوهستان‌های آسیا ظاهری شبیه به گوریل‌های سفید رنگ دارد اما روی دو پا راه می‌رود، از یک انسان قد بلندتر است و یکی از محبوب‌ترین موجودات افسانه‌ای مردم است. با این حال بسیاری از مردم گزارش داده‌اند که با چشمان خود این موجود را دیده‌اند، حتی مدارک فیزیکی از وجود این هیولای افسانه‌ای وجود دارد.
«یتی» یا همان مرد برفی موجود افسانه‌ای ساکن در کوه‌های هیمالیا و کشورهای نپال و تبت است. بنا به داستان‌ها او جثه‌ای به بزرگی یک خرس بزرگ سفید دارد و همانند انسان روی دو پا راه می‌رود و گفته می‌شود که بومیان و کوهنوردان در هوای بد کوهستان یتی را گه گاه می‌بینند.
همچنین در داستان‌ها گفته می‌شود که مرد برفی گاهی به مردمان گم‌شده در کوهستان کمک می‌کند. بسیاری از انسان‌های کنجکاو و حتی دانشمندان به‌دنبال ردپاهای مرد برفی هستند. برخی دانشمندان انسان‌شناس یتی را با «ژیگانتوپیتکوس» که موجودی باستانی، انسان‌نما و منقرض‌شده از گونه «پریمات‌ها» است، مشابه دانسته‌اند.

البته این مدارک فیزیکی جسد یا فسیلی از مرد برفی نیستند بلکه دسته‌ای مو، تکه‌ای استخوان، دندان یا پوست است که ادعا می‌شود به مرد برفی تعلق دارد. پاگنده که پسرعموی آمریکایی مرد برفی است نیز چنین وضعیتی دارد.
حالا آنالیزهای جدید DNA روی نه مورد از شواهد مذکور نشان می‌دهد که این مدارک درست نیستند و تمامی این مدارک متعلق به حیوانات معمولی است.
این نه نمونه در هیمالیا و فلات تبت پیدا شده است و شامل مو، پوست، دندان، استخوان و مدفوع می‌شود. مشخص شد که همه این نمونه‌ها متعلق به خرس‌ها، از خرس سیاه آسیایی گرفته تا خرس قهوه‌ای هیمالیایی و خرس قهوه‌ای تبتی است.
نمونه باقی‌مانده، یک دندان متعلق به موزه رینولدز مینر، نیز متعلق به یک سگ اهلی بوده است.
شارلوت لیندویست، زیست‌شناس دانشگاه بوفالو، در این باره می‌گوید: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که پایه‌های افسانه مرد برفی از خرس‌های محلی نشات گرفته است. همچنین با استفاده از علم ژنتیک می‌توان حقیقت داشتن یا نداشتن سایر اسرار و افسانه‌ها را مشخص کرد».
در سال ۲۰۱۴ نیز گروهی از محققان دانشگاه آکسفورد با بررسی مدارک مرتبط با مرد برفی به نتیجه مشابهی رسیدند. نتایج تحقیقات نشان داد که همه مدارک متعلق به یک گونه شناخته‌شده، از خرس قطبی گرفته تا گوسفند و انسان، است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *