آیا واقعیت دارد که انسان های چپ دست باهوش تر از بقیه هستند؟

 انسان های چپ دست

انسان های چپ دست

آیا واقعیت دارد که انسان های چپ دست باهوش تر از انسان های راست دست هستند؟ این سوال دو جواب متفاوت دارد. آیا منظور از باهوش بودن، بالا بودن ضریب هوشی است یا استعداد داشتن در زمینه های مختلف.

۱- اگر منظور از باهوش بودن، آوردن امتیاز بالاتر در تست های IQ باشد،

جواب خیر است. تحقیقاتی که در استرالیا، بریتانیا و امریکا انجام شدند، نشان می دهند که انسان های چپ دست، در تست های IQ فقط یک امتیاز بالاتر از انسان های راست دست می آورند که تفاوت چندانی ایجاد نمی کند.

همچنین تحقیقات نشان داده اند که درصد چپ دست ها در کسانی که ناتوانی دریادگیری شدیدی دارند، زیاد است. همچنین تعداد زیادی از افرادی که لکنت زبان یا خوانش پریشی دارند، چپ دست هستند. خوانش پریشی بیماری ای است که شخص در آن توانایی تلفظ کلمات دشوار را ندارد.

مشکلات دیگری هم در انتظار چپ دستان هستند. آمار تصادفات در زمینه های مختلف در میان چپ دستان بالا است. دلیل این امر آن است که بیشتر ابزار ها و وسایل برای راست دستان طراحی شده اند و استفاده از آن ها برای افراد چپ دست مشکل است. با این حال بسیار از مردم ادعا می کنند که چپ دست های از ضریب هوشی بالایی برخودار هستند اما تحقیقات علمی به همچنین نتیجه ای نرسیده اند.

۲ – اما اگر منظور از باهوش بودن، استعداد داشتن در زمینه مختلف باشد، پاسخ چیست؟

ممکن چپ دستان در بعضی از زمینه ها شانس بیشتری داشته باشند. ساختار مغز افراد چپ دست با افراد راست دست متفاوت است به طوری که به آن ها اجازه می دهد تا زبان، ارتباط های فضایی و احساسات را به طور عمیق تر و احتمالا خلاقانه تر درک کنند.

مثلا تعداد چپ دستانی که در موسیقی و ریاضیات استعداد دارند، کمی بیشتر از راست دستان است. بر اساس آماری که از موسیقیدان ها گرفه شد، تعداد افراد با استعداد چپ دست بسیار زیاد است حتی برای ساز هایی که برای راست دست ها طراحی شده اند، مانند ویولون. بر اساس آمار مشابهی، تعداد نوجوانان چپ دستی که در المپیاد های ریاضی شرکت می کنند زیاد تر از نوجوانان راست دست است.

وضعیت دیگر استعداد ها و مهارت ها نامشخص تر است. در ورزش هایی که بین دو ورزشکار انجام می شوند، چپ دست بودن کمک بسیار بزرگی است. مثلا اگر در یک مسابقه تنیس، ورزشکار راست دست تجربه ی کمی در بازی با یک چپ دست دارد و برعکس، ورزشکار چپ دست تجربه ی زیادی در بازی با یک راست دست دارد.

در کل چپ دستی ممکن است خوبی ها و بدی هایی داشته باشد ولی دلیل نابغه بودن هیچکس نیست!

منبع : scientificamerican

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *