آیا کودکان به طور طبیعی در یادگیری کامپیوتر بهتر از بزرگسالان هستند؟

روزنامه بریتانیایی «ایندیپندنت» در گزارشی به بررسی دلیل سرعت بالای فراگیری استفاده از کامپیوتر و فن‌آوری‌های جدید در کودکان به نسبت والدین و بزرگسالان پرداخته است.

یکی از فرضیه‌هایی که در سال‌های اخیر در توضیح این نکته مطرح شده و اخیرا قوت بیشتری پیدا کرده این است که نسل‌های جدید این قابلیت‌ها را به نوعی به ارث برده و ذهن آنها از هنگام تولد و دوران خردسالی برای استفاده از ابزارهای پیشرفته آماده است.

در یک نظر سنجی که اخیرا در بریتانیا انجام شده، ۷۱ درصد از والدین اعتراف کرده‌اند که از تجربه و دانش فرزندان خود برای استفاده بهتر از کامپیوتر استفاده می‌کنند. به عبارتی دیگر در شرایطی که بزرگسالان بار مالی و مسئولیت‌های زندگی را به دوش می‌کشند کودکان به سروران فن آوری‌های جدید بدل می‌شوند.

اما چرا کودکان حتی نسبت به والدین سی و چند ساله که به نسل کامپیوتر تعلق دارند استعداد و توانایی بیشتری نشان می‌دهند؟ برخی از کارشناسان می گویند یکی از دلایل آن کنجکاوی کودکان و نداشتن واهمه از آزمایش و خطا است. آنها آنقدر با این وسایل کار می‌کنند که تا بالاخره فوت و فن آن را یاد می‌گیرند.

کارشناسان روانشناسی کودک می گویند یکی دیگر از دلایل پیشرفت کودکان این است که از همه اطرافیان و محیط پیرامونی خود تمام اطلاعات لازم را جمع آوری و یا به عبارتی تقلید می‌کنند و معمولا بزرگسالان از این دقت غریزی کودکان بی خبر هستند.

روزنامه «ایندیپندنت» یادآوری می‌کند که بین مدلهای اولیه کامپیوترهایی که در اواسط دهه ۱۹۹۰ همگانی شد با کامیپوترهای ظریف وبسیار هوشمند امروزی تفاوت فراوانی هست.

به گفته یکی از مسئولان بازاریابی ابزارهای تکنولوژی جدید یکی از نکات مهم در یافتن بازار برای این وسایل جدید قانع کردن مصرف کننده به استفاده از یک وسیله پیچیده است. معمولان بزرگسالان در این زمینه اکراه دارند ولی نوجوانان عاشق نوآوری و تسلط بر وسایل پیچیده‌تر هستند.

برخی از روانشناسان به این نکته اشاره می‌کنند که برخلاف تصور رایج گاهی اوقات افراد مسن و بازنشسته به نسبت سایر بزرگسالان با آرامش بیشتر و به نحو بهتری از تکنولوژی جدید استفاده می‌کنند و دلیل اصلی آن این است که زندگی نسبتا آرام و بدون اضطرابی دارند.

به عبارت دیگر می‌توان گفت داشتن اوقات فراغت بیشتر و مسئولیت‌های کمتر در زندگی روزانه می‌تواند عامل مهمی برای پیشرفت در زمینه به کارگیری تکنولوژی‌های جدید باشد.

نکته دیگر این است که خردسالان و نوجوانان نگرانی‌های ایمنی و یا امنیتی بزرگسالان را ندارند. به عنوان مثال نه حساب بانکی دارند که هکرها آن را بربایند و نه رییسی که احتمالا صفحه فیس بوک آنها را مشاهده و بازرسی کند.

«ایندیپندنت» در پایان این گزارش با اشاره به انواع واقسام خدماتی که امروزه در کشورهای پیشرفته از طریق شبکه اینترنت ارائه می‌شود، یادآوری می‌کند که عقب ماندن بزرگسالان از به کارگیری مفید این ابزارها ممکن است راه را برای برخورداری از یک زندگی راحت‌تر مسدود کند.

در نهایت کودکان ممکن است در برخی موارد به والدین خود برای به کارگیری کامپیوتر کمک کنند، اما این روند همیشگی نیست و شاید بهتر باشد که بزرگسالان خودشان برای یادگیری فن‌آوری‌های جدید دست به کار شوند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *