ابتلا به آنفلوانزا از طریق تنفس هم ممکن است

جدای از واکنسن هایی که برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا تزریق می شوند، روش های ساده تری هم برای در امان ماندن از این بیماری وجود دارند که از آن جمله می توان به شستن مداوم دستها و جلوگیری از تماس با عطسه، سرفه و ترشحات بینی افراد بیمار اشاره نمود.

علت این توصیه ساده هم کاملا روشن است؛ تماس نزدیک و مستقیم با ترشحات بدن مبتلایان به این بیماری عامل اصلی انتقال آن به شمار می رود. با این حال اما طبق پژوهشی که نتایجش در نشریه اقدامات آکادمی ملی علوم منتشر شده صرفا بازدم افراد مبتلا به آنفلوانزا هم می تواند بیماری را به دیگران انتقال دهد.

پژوهشگران دانشگاه مریلند با همراهی جمع دیگری از محققان به تازگی دست به آزمایشی متفاوت برای اثبات این مساله زده اند. آنها از ۱۴۲ دانشجویی که ابتلایشان به انفلوانزا تایید شده بود درخواست کردند که برای مدت سه روز درون محفظه ای بنشینند که برای انجام آزمایش طراحی شده بود.

آن دستگاه که Gesundheit II نام داشت نمونه هایی از بازدم دانشجویان را همزمان با سرفه، عطسه، بازدم و حرف زدن شان جمع آوری می کرد. در انتهای آزمایش ۲۰۰ نمونه بازدم از این گروه داوطلب جمع آوری شده و همزمان ترشحات پشت حلق و بینی آنها نیز دریافت گردید.

آنفلوانزا

همانطور که پیش بینی می شد دانشمندان ذرات ویروسی و آلوده فراوانی را با بررسی نمونه ها پیدا کردند و جالب آنکه آنها ویروس آنفلوانزا را درون نمونه بازدم ۸ نفر از ۲۳ نفری که هیچ سرفه ای نداشتند هم پیدا کردند.

و نکته مهم تر آنکه نمونه های به دست آمده از تعداد اندک داوطلبانی که عطسه هم می کردند حاووی ذرات آلوده به ویروس آنفلوانزا نبود که این مساله نشان می دهد عطسه در طول ابتلا به این بیماری هم بسیار کم رخ می دهد و هم اینکه در واقع اهمیت چندانی در انتقال آن ندارد (هر چند که می تواند در آلودگی سطوح مجاور به فرد اثرگذار باشد).

عطسه اهمیت چندانی در انتقال آنفلوانزا ندارد

باید اشاره کنیم نخستین باری نیست که پژوهش انجام گرفته در این رابطه از آلوده بودن هوای بازدهم افراد مبتلا به آنفلوانزا خبر می دهد، بلکه اولین بارست که نمونه های طبیعی به دست آمده این مساله را ثابت می کنند.

به گفته دونالد میلتون پروفسور سلامت زیست محیطی در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه مریلند:

در نخستین روزهای ابتلای افراد به آنفلوانزا حتی در زمان هایی که این افراد عطسه یا سرفه نمیکنند هوای بازدمشان حاوی قطرات ریزی است که برای مدتی طولانی در هوا معلق می مانند.

یافته های قبلی این تیم همچنین حاوی اطلاعات بیشتری در رابطه با آنفلوانزا بود. انطور که در پژوهش ها به اثبات رسیده است این ویروس انسان را به دو شیوه آلوده می کند:

  • با تحریک مجاری تنفسی بالایی که در واقع همان نقطه برخورد بینی و گلو  است
  • و دیگری با نفوذ به مجاری تنفسی پایینی که در واقع همان شش ها هستند.

طبق تحقیق تازه دانشمندان دانشگاه مریلند ذرات آلوده ای که به واسطه تنفس افراد مبتلا وارد محیط می شوند، عموما در مجاری تنفسی پایینی فرد قرار دارند.

آنفلوانزا

عجیب تر آنکه افرادی که به تازگی واکسن آنفلوانزا زده باشند (یا همین فصل یا در فصل قبلی) معمولا دچار آلودگی در بخش های پایینی مجاری تنفسی شان هستند و در نتیجه می توانند در زمان تنفس و یا سرفه بیماری را به اطرافیان خود انتقال دهند.
این البته مساله ایست که پیشتر تشخیص داده نشده بود و به همین خاطر باید تحقیقات بیشتری برای اثباتش انجام بگیرد. گفته می شود واکسیناسیون حتی در مواردی که نتواند مانع از ابتلا به آنفلوانزا شود شدت علائم آن را کم می کند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *