ابداعات عهد باستان(تمدن های روزگاران پیش از نوح)

ابداعات عهد باستان

شک  نیست که دستاورد های علمی جدید بسیار شگفت انگیزند.ولی آیا ما میتوانیم با داشتن سفاین فضایی،داروهای معجزه گر، رآکتورهای اتمی و غیره دستاوردهای پیشنیان را کم ارزش بدانیم؟نخست باید دید آنها در برابر مشکلات و موانع چه عکس العملی از خود نشان میداده اند. مردمان اعصار گذشته نیز چون ما مشکلاتی بر سر راه داشتند و بعضی مواقع درست به همان طریق که ما امروزه در راه حل آنها اقدام میکنیم، اقدام می کرده اند. برای مثال، رمی های باستان،مانند ما در ساعات پر رفت و آمد روز، بعضی از خیابان ها را یک طرفه میکردند.
در شهر «بمبئی» پلیس راهنمایی با علامت دادن به وسیله دست و  بازو، حرکت وسایط نقلیه و عابرین را کنترل میکرده است. و یا ۲۵۰۰ سال پیش در بابل از علایم راهنمایی خاصی در خیابان ها استفاده میشد و یا اسامی عجیبی برای خیابان های خود انتخاب می کردند،مثلاً : «خیابانی که انشاءالله هیچ دشمنی روی آن قدم نزند».
در شهر «نینوا» پایتخت آشور علایم توقف ممنوع با این عنوان: «جاده سلطنتی نگذارید کسی در آن سد معبر کند.» وجود داشت و جالب این جاست که بیشتر  قوانین راهنمایی آنان بسیار مؤثرتر از قوانین امروزی ما بود اند، ملثلاً اگر صاحب ارابه ای خلاف جهت پارک می نمود، به جای دریافت قبض جریمه، حکم اعدام دریافت کرد!
در شهر باستانی «آنتیوک» (پایتخت باستانی سوریه) که اولین شهر تایخی است،  از روشنایی در معابر استفاده می نموده اند. آزتکها نیز یک نوار قرمز رنگ ثابت در وسط راه های خود کشیده و آن را به دو بخش مجزا برای عبور و مرور متقابل تقیسم میکردند که ما نیز امروزه خیابان ها و شاهراه های خود را به همان روش خط  کشی می کنیم.
هیرون که یک مهندس اهل اسکندریه بود دست به اختراع موتور بخاری زد که اصول موتورهای توربین و جت امروز را ذهن تداعی میکند. اگر آتش زدن های مکرر کتابخانه اسکندریه رخ نداده بود،امکان حرکت ارابه های بخار در خیابان آنجا وجود داشت! زیرا حداقل این ثابت شده است که« هیرون» سرعت سنجی را اختراع کرده بود که مسافت طی شده توسط وسایل نقلیه را ثبت میکرد. حفاری های انجام شده «موهنجار و دارو»، «هاراپا» و کالیبنا» در پاکستان و هندوستان این حقیقت شگفت انگیز را روشن ساخته که یک سیستم برنامه ریزی و طراحی شهری در ۵۰۰/۴۴ سال قبل در این مناطق وجود داشته است.
خیابانهای این شهر های باستانی مستقیم و تقاطع آنها قائم بوده و یک سیستم منبع آب بهداشتی و سیستم فاظلاب پیشرفته در آنجا کشف شده است.آجرهای به کار رفته در ساختمان ها در  کوره پخته میشد و به دلیل استحکام و دوام این نوع آجرها انگلیسی ها از آنها برای زیر سازی بستر ریل گذاری خط آهن کراجی_لاهور استفاده کردند که اکنون بیش از یکصد سال است در زیر فشار سنگین قطارها دوام آورده اند.
موضوع جالب توجه اینکه امروزه نیز در منطقه «موهنجار و دارو» آجرها را بر طبق همان نمونه های باستانی می سازند و این امر نشان میدهد که در گذشته های بسیار دور تکنولوژی به طور غیر منتظره ای در هندوستان به اوج خود رسیده بود، ولی بنا به دلایلی از پیشرفت باز ماند و سیر قهقرایی طی نمود و هندی ها از آن زمان تا کنون از الگوهای تکنیک هایکهن تقلید میکنند. سیستم حرارت مرکزی در اواخر قرن هفدهم توسط «بانه مین» اختراع و به وسیله «دودویر» تکمیل گردید.
در صورتی که چهار هزار سال قبل از این اختراع، ثروتمندان خانه های خود را با عبور دادن هوای گرم از مجاری زیرین کف اتاقها، گرم مینمودند.
مردم رم باستان نیز از روش مشابهی برای گردم کردن منازل خود استفاده می کردند، در طول قرون وسلی مردم این گونه ابداعات را به دست فراموشی سپرند و مدت های مدید در زمستان ها از سرما می لرزیدند. در خرابه های شهر ما قبل تاریخی «کاتال هویوک» در کشور ترکیه فعلی که بیش از ۸۵۰۰۰ سال قدمت دارد، تکه هایی فرش پیدا شده که از نظر جنس و کیفیت عالی و قابل مقایسه با زیباترین فرش بافت امروز دنیا است. سر زیبای مجسمه «شابعاد» ملکه سومری ها که در موزه بریتانیا در معرض تماشای عموم قرار دارد، نشان می دهد که ظاهر مردم گذشته های بسیار دور نیز شبیه ما بوده است.
ملکه زیبا و جوان از یک کلاه گیس و گوشواره ها و گردنبدی نظیر نمونه های فعلی جدید استفده نموده. این بانوی دمدمی مزاج که در اثر خودکشی جان باخته در ۴۹۰۰سال پیش می زیسته است.

sumerian-headdress-worn-by-queen-shub-ad-discovered-in-ur-by-mr-c-leonard-woolley

یعنی ۲۱۵۰ سال قبل از پایه گذاری شهر رم و ۲۰۰۰ سال قبل از این که حضرت موسی ده فرمان را بنویسد. بنا به بعضی دلایل صنعتگران و جواهر سازان و معماران دوران اولیه مصر باستان نسبت به دوره های بعدی از مهارت بیشتری برخوردار بوده اند. انگشتری ها، گردنبندها، گوشوارها، تراش الماسها و تاجهای سلسله های پنجم تا دوازدهم فراعنه مصر که در موزه های شهر قاهره و «متروپولتین» نیویورک به معرض تماشا گذاشته شده به مراتب از نظر ظرافت، مهارت و زیبایی از انواع مشابه متعلق به سلسله های بعدی برتر میباشند.
در میان «اهرام» نیز آنها که قدیمی ترند از نظر مهارت در ساخت از اهرام بعدی عالی ترند.سیر نزولی منحنی دانش به طور مشخصی از ۱۶۰۰ سال قبل از میلاد آغاز میشود. عجیب است که لوازم و جواهرات یافته در لایه های پایین تر شهر های باستانی موهنجار و دارو از نظر کیفیت برتر از اجناس یافت شده در لایه های بالایی است.
کانال سوئز که مدتی به دلایل سیاسی به روی کشتی ها بسته شده بود نیز پدیده جدیدی در معماری به شمار نمی رود. عملیات ساختمانی آن در زمان حکومت فرعون نخو (۵۹۳-
۶۰۹۹قبل از میلاد) آغاز شد و بعد از مرگ وی توسط امپراتور ایران، داریوش کبیر تکمیل گردید.ولی در طول چندین قرن شن های عربستان آن را پر نمود، تا اینکه در قرن میلادی اعراب برای ناوبری خود اقدام به لایه روبی آن نمودند. ولی باز هم به دلیل عدم رسیدگی و نگهداری، پر شد و تردد کشتی ها بین مدیترانه و دریای سرخ تا سال ۱۸۶۹ قطع گردید.کتاب تاریخ دریانوردی نیز مانند ماجرای کانال سوئز صفحات جالب فراوانی دارد.

korosh

دریانوردان ایتالیایی امروزه حتماً ایده های اشرافی خود را از ناوبری های رم باستان به ارث برده اند. دو کشتی رم باستان که از کف دریاچه «نمی» در ایتالیا پیدا شد، بین سالهای ۱۹۳۲ – ۱۹۲۷۷ تعمیر شد و به شکل اول در آمد. این کشتی ها بزرگ، عریض و دارای چهار طبقه پاوروزنی بودند.وسایل خورد و خوراک و استراحت برای یکصد و بیستسرنشین و سایر کارکنان کشتی ها تأمین گردیده بود. هر کدام دارای ۳۰۰ اتاق و هر اتاق چهار تختخواب دیواری بود به اضافه سالن های غذاخوری و مکانهای تفریح عمومی نیز در نظر گرفته شده بود.

کشتی ها بسیار عالی تزیین شده بودند.کف سالن ها و راهروها پوشیده از موزاییک با نقاشی هایی از حماسه ایلیاد بود.دیوارها نیز با چوب خوشرنگ سرو روکش شده بودند و نقاشی های زیبایی در لژ و کتابخانه کشتی وجود داشت.یک ساعت آفتابی در روی عرشه ، زمان را نشان می داد و از ظواهر امر پیداست که ارکستر کوچکی هم مسافرین را سرگرم می کرده است.

یک رستوران بزرگ و یک آشپزخانه نیز در قسمت انتهای کشتی ها وجود داشت.تزئینات عالی سالن غذا خودی نشان میدهد که مسافران میبایست از نان تنوری و از انواع غذاهای لذیذ در طول سفر استفاده کرده باشند.تعدادی از یافته های داخل کشتی مایه تعجب است.تعدای دیگ مسی، آب گرم مورد نیاز حمام ها را تأمین میکردند و سیستم لوله کشی داخلی آنها نیز کاملاً مدرن بود.همین طور وجود لوله های برنزی و شیرهای حمام و دستشوییها قابل تعمق است. به طوری که قرنها بعد کریستف کلمب و ماژلان آن گونه کشتی ها را، حتی در رؤیا نیز نمی توانستند ببینند! مسلم است که رمی های عهد باستان که در این قبیل کشتی های باشکوه در پهنه آبهای دریای مدیترانه گشت می زدند، چقدر از زندگی لذت می برده اند. اما سرنوشت این دو کشتی عجیب بود.آنها توسط کارتاژهای عهد باستان منهدم نشدند، بلکه در اواخر جنگ جهانی دوم هواپیماهای آلمان نازی آنها را بمباران نمودند.معلوم می شود ظاهر آنها خلبانان باتجربه را نیز دچار خطا نمودهو فکر کرده بودند که بر فراز کرجی های در حال ساختی پرواز می کنند که ممکن است در جنگ علیه آنها به کار گرفته شوند.

طبق وقایع نگاری چینی ها، «فاهاین» شاگرد و مرید بودا در حدود سال ۴۰۰ میلادی از هندوستان به چین مراجعت نمود.
ولی مستقیماً از سیلان با کشتی به سوی جاوه و بعد از  طریق دریای چین به شمال چین رفته است.
کشتی او که حامل دویست مسافر و خدمه بوده است از کشتی واسکوداگاما در یک هزار سال بعد از او اقیانوس هند را
طی نمود، بزرگتر بوده است.در مدارکی که «فوسنگ» نامیده می شوند و بخشی از سالنامه امپراتوری چین در ۴۹۹ میلای میباشد، یک روحانی بودایی به نام «هویی شین»  ماجرای مسافرت خود را به سرزمین های دور قید نموده است.این سرزمین که روحانی چینی بعد از طی اقیانوس کبیر بدان قدم نهاد، تصور می شود که آمریکای مرکزی باشد.
در واقع باید اشاره نمایم که در طول قرن گذشته یک کشتی بادبانی دزدان دریایی توانست از سواحل چین حرکت کند و خود را به سواحل کالیفرنیا برساند که در جزیره کاتالینا در نزدیکی لوس آنجلس به معرض نمایش گذاشته شد.
در سال ۱۸۱۵ نیز یک کشتی بادبانی ژاپنی که به مدت ۱۷۷ ماه در روی آب ها سرگردان بود، در نزدیکی «ناتا باربارای» کالیفرنیا پیدا شد و یکی از ملاحان آن به طور معجزه آسایی نجات یافت.به هر حال داستان «هویی شین» میتواند درست باشد.دیوار عظیم چین طولانی ترین دیواری است که روی زمین ساخته شده است. این دیوار، ظرف سی و هفت سال توسط سه میلون کارگر در حدود بیست و دو قرن پیش ساخته شده است. این دیوار، ظرف سی وهفت سال توسط سه میلیون کارگر در حدود بیست و دو قرن پیش ساخته شده است. طول آن ۲۴۱۴۴ کیلومتر و بلندی آن از زمین بین شش تا پانزده متر است و پهنای آن آنقدر زیاد است که دو ماشین به راحتی می توانند از کناز هم رد بشوند..در سال ۳۱۰۰ قبل از میلاد، منس فرعون مصر پروژه عظیمی را پیاده نمود و مسیر رودخانه عظیم نیل را تغییر داد تا بتواند پایتخت خود ممفیس را بنا نهد تاکنون هیچ ملتی دست به چنین پروژه عظیمی نزده است.

درست است که وجود توالت های سرامیکی نشانه تمدن نمیتواند باشد ولی حاکی از وجود تکنولوژی پیشرفته و بهداشتی است اما تا دویست سال پیش هیچ گونه اثری از آنها دیده نمیشده است. در صورتی که در حدود چهار هزار سال قبل توالتهای سرامیکی با سیستم  فاضلاب سنگی مدرن در شهر ناسوس جزیره کرت یک امر عادی بود اتاقها و سالن های کاخ مینوس با جریان هوا از طریق مجرای مخصوص، تهویه میشده است این کاخ با داشتن سیستم تهویه مطبوع، حمامهای عالی با آب گرم دارد و توالت های سرامیکی تمیز و بهداشتی نه تنها عالی و مدرن بود، بلکه به  بزرگی کاخ باکینگهام انگستان بود.
لوله های مخصوص آب سرد و گرم در حمامهای کاشی کاری شده در «چن  چن» پایتخت امپراتوی چیمو در آمریکای جنوبی پیدا شده که بین قرون یازدهم تا پانزدهم در اوج شکوفایی بوده است از این گونه دستاوردهای مدرن در اروپای دوران «ریچارد کویور دولیون» یا ژاندارک خبری نبود. کتابهای خطی باستانی هندوستان حاوی مطالبی در باره انجام اقدامات علمی در سطح بالا توط مردمان اولیه سرزمین «گنگ» میباشد وقتی که از هوش و مهارت هنرمندان و صنعتگران مشرق زمین با خبر می شویم،دیگر این امر از حالت افسانه بودن خارج می گرددنقاشی های موجود در غار «آجانتا» در نزدیکی «بمبئی» مورد تحسینبازدید کنندگان خارجی و نیز خود هلندی هاست مقالات زیادی در باره زیبایی این نقاشی های هنری نوشته شده، ولی کمتر در مورد هنزمندان خلاق این آثار روی دیوار غارها به رشته تحریر در آمده است.

در سردابه ای متعلق به قرن ششم یک نقاشی وجود دارد که تعدای زن را نشان میدهد که در حال حمل هدایا میباشندوقتی چراغ برق روشن است آن نقاشی روی دیوار دو بعدی به نظر می رسد و فاقد عمق میباشد، ولی زمانی که راهنمای سیاحان چراغ را خاموشمیکند و نور کم میگردد، بعد از لحظاتی که چشم به تاریکی عادت میکند، اندک اندک نقاشی سه بعدی به نظر می رسد و انگار که زنان را به صورت برجسته از مرمر تراشیده و روی نقاشی نصب کرده اند.این اثر هنری برجسته باستانی با استفاده از نوعی رنگ شب نما کشیده شده که اسرار آن برای همیشه از بین رفته است. در یک معبد متعلق به قرن دوازدهم شهر«هیلبید» ایالت مایسور هندوستان تعدای ستون از سنگ صابون نما وجود دارد روی یکی از این ستونها با سطح زبر باریکه های صاف و صیقلی شده به چشم میخورد.وقتی کسی در مقابل یکی از این سطوح صیقلی آیینه مانندی می ایستد، عکس خود را دو تا می بیند اما عجیبتر این جاست که یکی از عکسها وارونه است صنعتگران سازنده آن ستونها حتماً از علم عدسی ها و آینه ها مطلع بوده که چنین اثر خارق العاده ای را به وجود آورده است، در شهر احمد آباد گجرات دو مناره متعلق به قرن یازدهم وجود دارد که در ایوان مقابل روی یک کتیبه این جمله مختصر را حک کرده اند: «منارجنبان، اسرار نامعلوم». ((مؤلف از منارجنبانهای موجود در اینران خصوصاً اصفهان بی خبر بوده است.<مترجم>))

در سردابه ای متعلق به قرن ششم یک نقاشی وجود دارد که تعدای زن را نشان میدهد که در حال حمل هدایا میباشندوقتی چراغ برق روشن است آن نقاشی روی دیوار دو بعدی به نظر می رسد و فاقد عمق میباشد، ولی زمانی که راهنمای سیاحان چراغ را خاموشمیکند و نور کم میگردد، بعد از لحظاتی که چشم به تاریکی عادت میکند، اندک اندک نقاشی سه بعدی به نظر می رسد و انگار که زنان را به صورت برجسته از مرمر تراشیده و روی نقاشی نصب کرده اند.این اثر هنری برجسته باستانی با استفاده از نوعی رنگ شب نما کشیده شده که اسرار آن برای همیشه از بین رفته است. در یک معبد متعلق به قرن دوازدهم شهر«هیلبید» ایالت مایسور هندوستان تعدای ستون از سنگ صابون نما وجود دارد روی یکی از این ستونها با سطح زبر باریکه های صاف و صیقلی شده به چشم میخورد.وقتی کسی در مقابل یکی از این سطوح صیقلی آیینه مانندی می ایستد، عکس خود را دو تا می بیند اما عجیبتر این جاست که یکی از عکسها وارونه است صنعتگران سازنده آن ستونها حتماً از علم عدسی ها و آینه ها مطلع بوده که چنین اثر خارق العاده ای را به وجود آورده است، در شهر احمد آباد گجرات دو مناره متعلق به قرن یازدهم وجود دارد که در ایوان مقابل روی یک کتیبه این جمله مختصر را حک کرده اند: «منارجنبان، اسرار نامعلوم». ((مؤلف از منارجنبانهای موجود در اینران خصوصاً اصفهان بی خبر بوده است.<مترجم>))

اگر شما هم مانند مؤلف به بمبئی و مدرس مسافرت نموده و در بازارهای آنجا که پر از ساری های رنگارنگ است بازدید کرده باشید، وقتی بدانید که در دوران سلطنت «وسپازیان» و «دایولکشیان» پارچه های بافت هندوستان در رم در معرض فروش قرار میگرفت، دچار تعجب میشوید.البته فقط اغنیاء از عهده پرداخت قیمت های گزاف آنها بر می آمدند.زیرا پارچه های ابریشمی، زری، توری و لباسهای با الیاف طلا و نقره که از هندوستان وارد رم میشده، ارز فراوانی که احتمالاً معادل چهل میلیون دلارامروزی باشد، سالیانه به جیب هندی ها سرازیر مینموده است

در سردابه ای متعلق به قرن ششم یک نقاشی وجود دارد که تعدای زن را نشان میدهد که در حال حمل هدایا میباشندوقتی چراغ برق روشن است آن نقاشی روی دیوار دو بعدی به نظر می رسد و فاقد عمق میباشد، ولی زمانی که راهنمای سیاحان چراغ را خاموشمیکند و نور کم میگردد، بعد از لحظاتی که چشم به تاریکی عادت میکند، اندک اندک نقاشی سه بعدی به نظر می رسد و انگار که زنان را به صورت برجسته از مرمر تراشیده و روی نقاشی نصب کرده اند.این اثر هنری برجسته باستانی با استفاده از نوعی رنگ شب نما کشیده شده که اسرار آن برای همیشه از بین رفته است. در یک معبد متعلق به قرن دوازدهم شهر«هیلبید» ایالت مایسور هندوستان تعدای ستون از سنگ صابون نما وجود دارد روی یکی از این ستونها با سطح زبر باریکه های صاف و صیقلی شده به چشم میخورد.وقتی کسی در مقابل یکی از این سطوح صیقلی آیینه مانندی می ایستد، عکس خود را دو تا می بیند اما عجیبتر این جاست که یکی از عکسها وارونه است صنعتگران سازنده آن ستونها حتماً از علم عدسی ها و آینه ها مطلع بوده که چنین اثر خارق العاده ای را به وجود آورده است، در شهر احمد آباد گجرات دو مناره متعلق به قرن یازدهم وجود دارد که در ایوان مقابل روی یک کتیبه این جمله مختصر را حک کرده اند: «منارجنبان، اسرار نامعلوم». ((مؤلف از منارجنبانهای موجود در اینران خصوصاً اصفهان بی خبر بوده است.<مترجم>))

هیچ ملتی شاهراهی به طول ۵۰۰۰ کلیومتر را نساخته بود مگر مردم پرو درعهد باستان آن شاهراه، کوهای و دره های بی شماری را در نوردیده و از تونلهایی عبور میکرده است که امروزه هم مورد استفاده قرار میگیرند اولین گردونه و اولین قایق را سومری ها در هزاره چهارم قبل از میلاد درست کردند

MVC-088S

picture_03

دومین جهش در امر ساخت وسایط نقلیه در سال ۱۸۰۲ بعد از اختراع ماشین بخار و کشتی های بخار به عمل آمد و در سال ۱۸۲۵ منجر به حرکت اولینقطار بخار گردید این تسریع در تکنولوژی و صنعت حمل و نقل با اختراع هواپیما در سال ۱۹۰۳۳ و پرواز اولین سفینه فضایی سرنشین دار در سال ۱۹۶۱ به اوج خود رسیدبعد از «مسافرت آپولو ۹» به ماه مجله معتبر نیویورک تایمز افتخار این اقدام تاریخی را از آن قرنها تلاش ملت های گوناگون دنیا مانند اقلیدوس ها، ارشمیدوس ها، نیوتون ها، کپلرها، بوعلی سیناها، کپرنیکها، گالیله ها و هزاران تن دیگر دانست منطقی است که پشت سر این دستاوردهای شگفت آور عصر حاضر، دانشمندان کهن ایستاده اندمثلاً پشت سر دانشمندان اتمی «دیماکریتوس» و پشت سر پروازهای فضایی و ستاره شناسی و مهندسین فعلی، پیشگامان عهد عتیق ایستاده اند به مانند:هیرون» با موتور جت خود و پشت سر علم سایبرنتیک، مادیدالوس باوسایل اتوماتیک و روباتهایش ایستاده است

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *