اختراعاتی سبز و شگفت‌انگیز

سازمان ملل متحد می‌گوید برای نجات کره زمین باید سرمایه‌گذاری بیشتری در انرژی‌های پاک انجام شود

انرژی پاک

هر سال اختراعات سبز و شگفت‌انگیز زیادی با هدف بهبود وضعیت محیط‌زیست به بازار عرضه می‌شوند. کم کردن ردپای کربن برای بهبود وضعیت محیط‌زیست ضروری است و با استفاده از اختراعات سبز این امر آسان‌تر می‌شود.

در این مطلب به اختراعات جالب و سبزی می‌پردازیم که از انواع انرژی‌های سبز مثل انرژی خورشیدی استفاده و در نجات سیاره‌ی زمین ما را یاری می‌کنند.

 

پنجره‌های آینده، صفحه‌های خورشیدی بدون رنگ

این صفحه‌های خورشیدی که در دانشگاه میشیگان ساخته شده‌اند، انقلابی در صنعت انرژی خورشیدی به‌وجود آورده‌اند. از آن‌جایی که بدون رنگ هستند، می‌توان آن‌ها را برای مصارف زیادی مثل شیشه‌ی پنجره، موبایل و صفحه‌های نمایش استفاده کرد. یک مولکول طبیعی کوچک می‌تواند انرژی خورشید را جذب کند و به لبه‌های صفحه هدایت کند تا به الکتریسیته تبدیل شود. این نوع صفحه‌ی خورشیدی از انواع دیگر آن ارزان‌تر است.

 

لامپ‌های جلبک دریایی

منبع جدید انرژی
طراحی به نام مایک تامسون نوعی لامپ جالب تولید کرده که با استفاده از کربن مونواکسید، آب و نور طبیعی کار می‌کند. این لامپ از طریق فرایند ساده‌ی فوتوسنتز جلبک دریایی که الکتریسیته تولید می‌کند روشن می‌شود. جلبک‌های دریایی در فرایند فوتوسنتز مقدار کمی الکتریسیته تولید می‌کنند که برای روشن شدن این لامپ کافی است. این لامپ در طول روز باید در معرض نور خورشید باشد و ما با نفس کشیدن در محفظه‌ی بطری شکل آن، کربن مونواکسیدش را تامین می‌کنیم. با توجه به این که بالای این لامپ باز است؛ ما با نفس کشیدن در محفظه‌ی بطری شکل آن، کربن مونواکسید را به آن وارد می‌کنیم و سپس اکسیژن تولیدشده از طریق یک شیر از آن خارج می‌شود. یک شیر دیگر هم وجود دارد که آب مورد نیاز را به لامپ می‌رساند. با استفاده از این لامپ می‌توان به روشی که هیچ ضرری برای محیط‌زیست ندارد روشنایی ایجاد کرد.

 

خودروهایی که هوا را تصفیه می‌کنند

این خودرو که توسط اوزبیو موروی اسپانیایی اختراع شده است توجه کارخانه‌های تولیدکننده‌ی خودرو آمریکایی و کانادایی و هم‌چنین آمریکای جنوبی را به خود جلب کرده است، این خودرو سامانه‌ای دارد که هوا را تصفیه می‌کند. دستگاهی زیر خودرو تعبیه شده که به پاک شدن هوا کمک می‌کند؛ هوای آلوده در قسمت جلویی خودرو جمع می‌شود، سپس از لوله‌هایی می‌گذرد که آن را پاک می‌کنند و از قسمت عقبی خودرو خارج می‌شود. این خودرو می‌تواند هوای یک محوطه به مساحت ۱۵۰۰ متر مربع را در یک ساعت پاک کند.

 

 

جاده‌های خورشیدی

جاده‌هایی را تصور کنید که کف آن‌ها به‌جای آسفالت صفحه‌های خورشیدی باشد. این صفحه‌های خورشیدی ضخیم با استفاده از انرژی که در طول روز ذخیره می‌کنند شب‌ها جاده را روشن می‌کنند، در شرایط نامساعد هوا آن را گرم می‌کنند و حتی ممکن است بتوانند انرژی خودروهای برقی را فراهم کنند.

 

کاشی‌های هوشمند

بسیاری از شرکت‌های خصوصی از این نوع کاشی که از رهگذران، انرژی الکتریسیته جذب می‌کند، استفاده می‌کنند. در بزرگ‌ترین مرکز خرید اروپا در لندن، ۲۰ عدد از این کاشی‌ها کار گذاشته شده تا از مردمی که در آن منطقه رفت و آمد می‌کنند انرژی جذب کنند. این کاشی‌ها قادرند برق نیمی از نورپردازی بیرونی مرکز خرید را تامین کنند. این فقط یکی از روش‌های استفاده از انرژی حرکتی برای تولید الکتریسیته است. از آن‌جایی که مواد سازنده‌ی این کاشی‌ها تا ۸۰% درصد قابل بازیافت هستند، استفاده از آن‌ها میزان ردپای کربن را به حداقل می‌رساند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *