ادویه جات و گیاهان معطر ضد سرطان

زردچوبه

اَبَر غذاها خوراکی هایی هستند که به سبب داشتن خواص ضد سرطان استفاده از آنها در تمام رژیم های غذایی لازم است. مصرف این مواد در طول بیماری سرطان و پس از آن نقش بسزایی در تامین مواد مغذی ضروری برای تقویت بدن مبارزه با سرطان، کمک به پیشگیری از عود سرطان یا بروز سرطان ثانویه دارد. حتما متوجه شده اید که صحبت از اَبَرغذاهاست نه اَبَرغذا. با وجود احتمال وسوسه شدن برای مصرف مقادیر زیاد از یک ماده ی خاص به ویژه پس از ثابت شدن خواص ضد سرطانی آن از طریق پژوهش های علمی، باید توجه داشت که هیچ ماده ی غذایی به تنهایی در محافظت بدن در برابر سرطان یا در طول درمان ها موثر نیست.

معرفی اَبَرغذاها: چرا و چگونه متفاوت است:

گوجه فرنگی:

در حقیقت گوجه فرنگی به دلیل داشتن دانه، نوعی میوه است اما به خاطر عطر و طعم خاصش به عنوان سبزی استفاده می شود. صرف نظر از رده بندی گیاهی گوجه فرنگی یکی از منابع غذایی بسیار مغذی است.

آیا تاکنون به علت قرمز بودن رنگ گوجه فرنگی فکر کرده اید؟ این رنگ قرمز به دلیل رنگدانه های لیکوپن است این رنگدانه ی طبیعی عضوی از کارتنوئیدها و از خانواده ی فیتوکمیکال ها و دلیل رنگ زرد تا قرمز بسیاری از میوه ها و سبزیجات است. کاروتنوئیدها آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که گوجه فرنگی سرشار از آنهاست.

چای سبز:

گیاه چای سبز بوته ای از تیره گیاه چای سیاه، به نام کاملیا سیننسیس است. هر دو نوع چای سبز و سیاه مقادیر زیادی آنتی اکسیدان های قوی پلی فنول و فلاونوئید دارند. چای سبز برخلاف چای سیاه، تخمیر شده نیست و به دلیل داشتن میزان بیشتری ماده ی کاتچین بیشتر از چای سیاه مورد توجه است.

مغزها (به ویژه گردو):

مغزهای خوراکی به دلیل میزان بالای چربی شان جایی در رژیم های غذایی نداشتند. اما خوشبختانه و پس از سالها پژوهش فواید چربی های غیر اشباع مونو و پلی موجود در مغزها برای سلامت قلب، کاملا اثبات شده است. اما به دلیل پر کالری بودن این مغزها جیره بندی آنها اهمیت دارد. لازم نیست برای بهره بردن از فوایدشان حجم زیاد و بی رویه ای از آنها را مصرف کنید.

لوبیا، نخود و عدس:

این سه ماده ی غذایی منابعی سرشار از پروتئین، فیبرهای غذایی و جایگزین بسیار مناسبی برای گوشت قرمز فراوری شده هستند. استفاده از این مواد به تولید پروتئین لازم برای عضله سازی بدون نیاز به مصرف چربی های اشباع شده منجر می شود. علاوه بر این حاوی اسید فولیک هستند که نقش مهمی در سلامت DNA سلول ایفا می کند. یکی دیگر از خواص لوبیا، نخود و عدس وجود فیتوکمیکال ها برای محافظت از بدن در برابر سرطان است.

سبزیهای چلیپایی:

این گروه از سبزی ها به دلیل داشتن چهار گلبرگ عمود بر هم و شکل گل هایشان، چلیپایی یا کروسیفره نامیده می شوند. برخی از این سبزیجات مثل کلم پیچ، کلم بروکلی، کلم بروکسل، گل کلم و شلغم، سر گردی دارند و بعضی دیگر مثل کلم برگ، بدون سر بوده و کمتر به عنوان عضوی از این خانواده معرفی می شود.

سبزیهای برگ دار:

این سبزی ها منابعی سرشار از فیبرهای غذایی، فولات، کارتنوئیدها، مثل لوتئین، زاگزانتین و زردینه هستند. بسیاری از این ترکیبات خواص آنتی اکسیدانی دارند و سلول های بدن را در برابر صدمات محافظت می کنند. دو ماده ی لوتئین و زاگزانتین در محافظت از چشم ها نیز موثر بوده و مصرف آن سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری تباهی لکه ی زرد و در نهایت کوری خواهد شد.

ماهی آزاد دریایی:

این ماهی منبعی غنی از پروتئین و اسیدهای چرب امگا-۳ است. یک وعده ی ۸۵ گرمی حاوی ۲۵۰۰ میلی گرم اسیدهای چرب ضروری امگا-۳ و ۵۰۰ میلی گرم ایکوزاپنتانوئیک اسید است. انجمن قلب آمریکا خوردن دو وعده ماهی در هفته را به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم توصیه می کند.

انواع میوه های بِری:

بری ها منابع غنی از فیبرهای غذایی، ویتامین ث، اِلاژیک اسید و فیتوکمیکال های آنتی اکسیدانی هستند که به هر یک از انواع این میوه رنگ ویژه ای می بخشد. این میوه ها حاوی ماده ی کاتچین و آنتی اکسیدان کورستین نیز هستند.

بِری ها به سبب خواص بی شمار ضد بیماریشان توجه بسیاری را به خود جلب کرده اند. مثلا بلوبری مانع از بروز فراموشی از کهولت سن و کرنبری مانع از بروز عفونت های دستگاه ادراری می شود. همچنین بر اساس آزمایشات انجام شده در آزمایشگاه ها و روی حیوانات خوردن این میوه ها در پیشگیری از سرطان نیز موثر است.

ماست یا کفیر:

هر دوی این مواد غذایی، سرشار از پروتئین های موجود در پودر آب پنیر هستند که نقش موثری در حفظ سلامت عضلات و ایمنی بدن دارند. باکتری های مفید این مواد یعنی پروبیوتیک ها نیز به سلامت دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن کمک می کنند. همچنین وجود کلسیم علاوه بر استخوان ها در حفظ سلامت سلول ها و کاهش فشار خون موثر است. در ضمن این دو ماده ی غذایی منبع اسید بوتریک و اسید لینولئیک کونژوگه نیز هستند که علاوه بر محافظت از سیستم ایمنی بدن به کاهش خطر ابتلا به سرطان هم کمک می کند.

شکلات سیاه:

آخرین اَبَرغذا را به بهترین آنها اختصاص داده ایم. شکلات سیاه منبعی غنی از آنتی اکسیدان ها و موثر در کاهش فشار خون و سلامت قلب است. با خوردن روزانه ۲۸ گرم شکلات سیاه تمام فواید اَبَرغذا را بدون دریافت کالری زیاد جذب بدن خواهید کرد.

علاوه بر این وجود برخی ترکیبات در شکلات سیاه آن را به ماده ی ضد افسردگی طبیعی تبدیل کرده است. چون در مواردی بیماری سرطان به بروز افسردگی منجر می شود خوردن شکلات سیاه راهی طبیعی برای تقویت روحیه ی بیمار خواهد بود.

هنگام خرید شکلات سیاهی را انتخاب کنید که بیشترین درصد کاکائو را داشته باشد البته در صورتی که تحمل تلخی مزه ی آن را داشته باشید. انتخاب شکلات حاوی ۶۰ درصد کاکائو برای آغاز مناسب است. فراموش نکنید که هر چه میزان کاکائو بیشتر باشد قند آ کمتر شکلات سالم تر و در عین حال تلخ تر خواهد بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *