استفاده از میمون ها برای دستگیری مجرم توسط مصریان باستان

آیا می دانستید که در مصرباستان بابونها / میمونها را برای دستگیری مجرم ها و شراب سازی تعلیم می داده اند ؟
مصری های باستان به خاطر پرستش حیوانات مشهور بودند و یکی از آنها میمونها بوده اند . در اسطوره شناسی مصرباستان میمونها به خاطر ارتباطشان با خدای خرد تات مشهور هستند . علاوه بر نقششان در اسطوره شناسی ، میمونها در جامعه مصر هم فعال بوده اند . معمولاً بعنوان حیوانات خانگی از آنها استفاده می شده و باستان شناسان بقایای مومیایی شده آنها را هم پیدا کرده اند . علاوه بر این در هنر مصری ، میمونها نقش پر رنگی داشته اند و در فعالیتهای مختلف انسانی شریک بوده اند . از جمله رقص و نواختن آلات موسیقی و چیدن میوه و ساخت شراب و آب جو و گرفتن مجرم ها .


در دوران پادشاهی قدیم میمونهای مقدس و میمونهای زیتونی را هنوز می شد در بخشهای جنوبی تر مصر پیدا کرد . اگر چه در دوران پادشاهی میانه این حیوانات دیگر بومی مصر نبودند . در پادشاهی جدید شواهد نشان می دهد که میمونها را از جنوب وارد می کرده اند یا از نوبیا یا از سرزمین پونت .
طی دوره ماقبل دودمان خدای واثقی به نام بابا / بابی پرستیده می شد . نام این خدا به ” گاو میمونها ” ترجمه شده و به شکل یک میمون به تصویر کشیده شده . چنین فرض شده که این نام منشاء لغت بابونها باشد .
طی دوران پادشاهی قدیم بابونها احتمالا به خاطر هوشمندی شان درکنار تات خدای خرد مصر باستان به تصویر کشیده می شده اند و چون تات خدای حامی کاتبان بوده حیوان مقدسش میمون هم اغلب در کنار کسانی به تصویر کشیده می شده که حرفه شان کتابت بوده . چون باور به این بود که تات خدای ماه هم هست گاهی اوقات میمونها را با هلال روی سرشان به تصویر می کشیدند .
میمونها با خدای دیگر ماه خونسو هم در ارتباط بوده اند . در ورودی معبد خونسو در تبس به وضوح می توان مجسمه خدا را در قالب میمون مشاهده کرد .
خدای خورشید رآ هم با میمونها دم خور است . مصریهای باستان میمونها را می دیده اند که وقت طلوع خورشید سرو صدا می کنند و برای همین آنها را با بازوهای گشوده در حال پرستش خورشید به تصویر کشیده اند .
اعتقاد بر این است که یکی از چهار پسر هوروس سرش شبیه میمون بوده . این خدا مسئول محافظت از ریه / جگر سفید اشخاص فوت شده بوده .
به خاطر مقدس بودنشان ، میمونها در معابد و تحت حفاظت کاهنان نگهداری می شدند با این وجود کسانی که توانایی خرید این حیوانات را داشتند هم برای برگزاری آداب آئینی از این حیوانات به صورت حیوان خانگی نگهداری می کردند .


با این وجود همیشه صاحبانشان با این نوع حیوانات خانگی به خوبی رفتار نمی کردند . بعنوان مثال در هیروکانوپولیس باستان شناسان قبرستانی پیدا کرده اند که انباشته از جسد حیوانات مختلف خانگی از جمله میمونهابوده . از تجزیه و تحلیل استخوانهای میمونها معلوم شده که آنها وقتی زنده بوده اند بارها و بارها مورد ضرب وشتم قرار گرفته اند .
این گورستان پنج هزار سال قدمت دارد و به دوره پیش دودمانی و آغاز دوره دودمان اولیه بر می گردد . گمان می رود که دراین دوره مصری های باستان تازه در حال یادگیری چگونگی نگهداری از حیوانات خانگی و تربیت آنها بوده اند . هرچه مصری ها در این کار متبحرتر شده اند آثار ضرب وشتم درمیمونها کمتر شده .
دربرخی از آثار هنری مصر باستان میمونها در حال فعالیتهای انسانی نشان داده شده اند مثل برداشت میوه از درخت های بلند . هنوز هم در برخی از مناطق جهان میمونها را برای میوه چینی آموزش می دهند . در مقبره ای از دودمان دوازدهم میمونها در حال رقابت با انسان بر سر میوه چینی نشان داده شده اند .
کارهای عجیب وغریب تر دیگری هم به میمونها آموزش داده می شده ، مثل تولید الکل یا تجهیزات مورد نیاز قایقها و دستگیری مجرم ها .
با توجه به اینکه میمونها حیوانات هوشمندی هستند پس نباید تعجب کرد که مصری ها از آنها برای چنین فعالیتهایی استفاده می کرده اند .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *