افزایش فروش با پخش موسیقی در محل فروشگاه

 

افزایش فروش با پخش موسیقی

آیا تاکنون به تاثیرات موسیقی بر مشتریان اندیشیده اید؟ آهنگی که در پس زمینه ی یک فروشگاه پخش می‌شود می تواند باعث شود شما بیشتر خرید کنید! امروزه نیز افراد زیادی، به خصوص فعالان در زمینه ی مدیریت مشتری، به تاثیرات موسیقی بر مشتریان توجه می‌کنند. 

موقعی که خرید می‌کنید و یا در یک رستوران نشسته اید، آهنگی که پخش می‌شود روی میزان خرید شما و یا رفتارهای شما تاثیر دارد. موسیقی هایی که در پس زمینه پخش می‌گردد و موسیقی زمینه ای نامیده می‌‌شود، نقش مهمی در زندگی ما ایفا می‌کند. در واقع، تاثیرات موسیقی بر مشتریان بسیار زیاد و یک موضوع جالب و جدید است. ما در فعالیت های مختلفی، با موسیقی ممکن است مواجه شویم؛ از جمله در محل کار و در حین کار کردن، مطالعه کردن، خوردن و آشامیدن، خرید کردن، رانندگی و بسیاری موارد دیگر. یک باور عمومی وجود دارد و آن اینکه موسیقی می‌تواند تاثیرات مفیدی در ابعاد مختلف داشته باشد. برای مثال روی توانایی های شناختی ما و حتی روی میزان هوش (IQ) ما. همچنین تاثیر روی مهارت های اجتماعی ما به این صورت که موسیقی می‌تواند افراد را در کنار هم جمع کند و باعث شود با همکاری هم کار کنند و یا گروه تشکیل دهند. همچنین موسیقی روی واکنش های احساسی ما و احساسات ما تاثیر دارد. این مورد آخر، واضح ترین تاثیری است که همه ی ما با شنیدن موسیقی در خود احساس می‌کنیم. اما در کنار این تاثیرات مثبت، مطالعاتی نیز نشان داده است که موسیقی گاهی موارد می‌تواند تاثیرات نامطلوب داشته باشد و یا این که تاثیری نداشته باشد. این نیز می‌تواند ناشی از سبک های مختلف موسیقی یا تنوع وسایل پخش موسیقی و یا موارد متنوع دیگر باشد.

در اینجا ما به بررسی تاثیرات موسیقی بر مشتریان می‌پردازیم. در یک مطالعه مشخص شد موسیقی بر روی حالات روحی مشتری، میزان رضایت آن ها، احساس نوستالژیک و برانگیختگی مشتریان تاثیر گذار بود. همچنین بر روی تعداد کالاهای خریداری شده، وفاداری به برند، ارزیابی محصول، رضایت از تجربه ی خرید، مدت زمانی که صرف خدمت رسانی به هر مشتری می‌شود، زمان انتخاب محصول توسط مشتری، سرعت عملکرد و جریان ترافیکی فروشگاه تاثیرات زیادی دارد.

تاثیر سرعت یا (تمپو) موسیقی بر مشتریان

سرعت (تمپو) تاثیرات قابل توجهی بر رفتار مشتریان داشت. برای مثال، مشتریانی که باید مدتی به انتظار می‌‌بودند تا محصول یا خدمت مورد نظر خود را دریافت کنند، زمانی که موسیقی با صدای بلند، موسیقی با ریتم تند و موزیکی ناآشنا یا نامطابق با سلیقه ی مشتری در پس زمینه پخش می شد، احساس طولانی بودن مدت زمان انتظار را داشتند. برعکس، زمانی که موسیقی  با صدای کم، ریتم ملایم و آهنگ آشنا و یا مطلوب مشتری در پس زمینه شنیده می‌شد، احساس کوتاه شدن زمان انتظار را داشتند. همچنین در مطالعات نشان داده شد که سرعت (تمپو) آهنگ، بیشترین تاثیر را بر روی تغییر رفتار مشتریان داشت.

شماری از مطالعات جدیدتر در مورد تاثیرات موسیقی بر مشتریان، بیان کرده اند که اگر شنونده ی موسیقی، در اینجا مشتری، روی موسیقی پخش شده کنترل داشته باشد، تاثیرات قابل توجهی بر واکنش آن ها به دنبال خواهد داشت. این موضوع، به خصوص از دیدگاه روان شناسی بسیار مهم می‌باشد.

مطالعات جدید، تاثیر موسیقی بر مشتریان را در ۳ دسته طبقه بندی کرده اند:

  • تاثیر موسیقی بر روی درک مشتریان از محیط تجاری
  • تاثیر آهنگ در انتخاب محصول توسط مشتری
  • تاثیر روی سرعت عملکرد و همچنین تخمین مدت زمان انتظار توسط مشتری

البته باید در نظر داشت که تاثیر موسیقی بر مشتریان در محیط های مختلف تجاری نیز می‌تواند متفاوت باشد. برای در نظر گرفتن ابعاد مختلفی که بر این موضوع تاثیر می گذارد، امروزه پیشنهاد محققان، درگیر شدن روانشناسان و روان درمان ها در بحث های مرتبط با موسیقی و تاثیرات آن می‌باشد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *