انسان‌ها در گذشته، رنگ آبی را تشخیص نمی‌دادند!

پژوهش‌های جدید در مورد بینایی انسان نشان می‌دهند که انسان‌ها تا پیش از رسیدن به دوران جدید، قادر به تشخیص رنگ آبی نبوده‌اند، قدرت بینایی انسان، باورنکردنی است. بیشتر انسان‌ها، قابلیت دیدن حدود یک میلیون رنگ را دارند؛ با این حال هنوز واقعا مشخص نیست همه انسان‌ها رنگ‌ها را به طور یکسان درک کنند اما شواهدی هم مبنی بر این موضوع وجود دارد که انسان‌ها در واقع در گذشته، رنگ آبی را نمی‌دیده‌اند.

این شواهد به سال ۱۸۰۰ بازمی‌گردد؛ هنگامی که “ویلیام گلدستون”(William Gladstone) – که بعدها نخست وزیر انگلستان شد- فهمید که هومر در کتاب “ادیسه”، اقیانوس را به رنگ شرابی تیره و رنگ‌های عجیب دیگر توصیف کرده اما از لغت آبی استفاده نکرده است. در واقع، نخستین ملتی که واژه‌ای برای رنگ آبی داشت، مصریان بودند. به نظر می‌رسد از آن زمان به بعد، آگاهی در مورد رنگ در جوامع امروزی گسترش یافت.

اما آیا اجداد ما تنها به خاطر وجود واژه‌ای برای این رنگ، قادر به دیدن آن بودند؟

برای پاسخ به این سوال، پژوهش‌های بسیاری صورت گرفته است اما یکی از قانع‌کننده‌ترین آنها در سال ۲۰۰۶ توسط “جولز دیویداف”، روانشناس دانشگاه “گولداسمیت” لندن به چاپ رسید.

آزمایش دیگری که در سال ۲۰۰۷ توسط دانشمندان دانشگاه “ام‌آی‌تی” (MIT) انجام شد، نشان داد که بومیان روسی زبان که واژه خاصی برای رنگ آبی ندارند اما واژه‌ای برای آبی روشن و آبی تیره دارند، می‌توانند سایه‌های آبی روشن و تیره را بسیار سریع‌تر از  انگلیسی زبانان تشخیص دهند.

این پژوهش‌ها نشان می‌دهند که احتمالا اجداد ما، تا زمانی که واژه‌ای برای رنگ آبی نداشتند، آن را تشخیص نمی‌داده‌اند و یا به طور دقیق‌تر، هرگز آن را نمی‌دیده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *