انسان‌ها ۱۱ هزار سال قبل از تغییرات اقلیمی شدید جان به در برده‌اند

 

پژوهشی جدید نشان می‌دهد که نخستین انسان‌های کوچ‌کننده به انگلستان توانسته‌اند از یکی از رویدادهای تغییرات آب‌و‌هوایی شدید جان سالم به در ببرند.

 نخستین انسان‌هایی که در پایان آخرین عصر یخبندان به انگلستان کوچ کرده‌اند، تغییرات آب‌وهوایی ناگهانی شدیدی را تجربه کرده‌اند، اما توانسته‌اند به طرز شگفت‌انگیزی در این شرایط دشوار به زندگی خود ادامه دهند.

پژوهش‌های جدیدی پژوهشگران در سایت باستان‌شناسی استار کار، نیویورکشایر در شمال انگلستان نشان می‌دهد، انسان‌های دوره‌ی میان سنگی که حدود ۱۱ هزار سال قبل با تغییرات چشمگیر محیط‌زیست در این منطقه زندگی می‌کردند، توانسته‌اند، بدون هیچ گونه اختلالی به زندگی خود ادامه دهند.

سیمون بلوکلی پژوهشگری از دانشگاه رویال هالووی لندن می‌گوید:

در گذشته تصور می شد که رویدادهای ناگهانی آب‌وهوایی ممکن است باعث کاهش چشمگیر جمعیت‌های ساکن در شمال انگلستان شده باشد. اما پژوهش ما نشان می‌دهد که این مورد حداقل در مورد نخستین استعمارگران استار کار صادق نبوده است و این جوامع اولیه قادر به مقابله با رویدادهای آب‌وهوایی ناگهانی و شدید بوده‌اند.

از لحاظ منابع باستان‌شناسی در انگلستان، سایت استار کار تقریبا بی‌همتا است. این ناحیه برای نخستین بار در در دهه‌ی ۱۹۴۰ کشف شد. در استار کار برخی از بقایای نخستین خانه‌ها انگستان و برخی از قدیمی‌ترین آثار نجاری‌ موجود است که تاکنون در اروپا کشف شده‌اند.

نخستین استعمارگران استار کار در نیویورکشایر قادر به مقابله با رویدادهای آب‌وهوایی ناگهانی و شدید بوده‌اند

البته به جز خانه‌ها و آثار نجاری، باقی بقایای این جوامع شکارچی گردآور، به‌مانند اجداد امروزی‌شان چندان آشنا نیستند. علاوه بر اشیای چوبی، استخوان‌های حیوانات و تیغه‌های صیقلی که بلوکلی و همکارانش در باتلاق‌های استار کار کشف کرده‌اند، آن‌ها همچنین موفق به پیدا کردن سرپوش‌هایی با شاخ گوزن‌های قرمز شده‌اند که تصور می‌شود برای انجام برخی آیین‌های مذهبی توسط شکارچیان مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

یان کاندی، یکی از پژوهشگران این تیم به CNN گفت:

سرپوش‌های شاخ گوزن قرمز، کشف جالب‌ توجهی هستند. ما هیچ‌وقت نمی‌توانیم مطمئن شویم این وسایل برای چه استفاده می‌شده‌اند. یکی از احتمالات این است که این وسایل به‌عنوان بخشی از لباس‌های شَمن‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

سرپوش‌های شاخ گوزن‌ قرمز

پژوهشگران تصور می‌کنند که این سرپوش‌های شاخ گوزن‌ قرمز به عنوان بخشی از لباس‌های شَمن‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند

سایر آثار باقی‌مانده که از دریاچه باستانی پیکینگینگ والی در شمال نیویورکشایر کشف شده‌اند به همراه این سرپوش‌ها به دوره‌ای بازمی‌گردند که استعمارگران پیش از تاریخ با تغییرات شدید آب‌وهوایی مواجه شده‌اند. به طور خاص، دو دوره‌ی بسیار سرد در این نواحی وجود داشته است که حدود ۹۳۰۰ و ۱۱ هزار و ۱۰۰ سال قبل رخ داده‌اند، در آن‌ها دمای هوا طی یک دهه تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد کاهش یافته است و این سرما به‌مدت یک قرن ادامه داشته است. پژوهشگران انتظار داشتند که این تغییرات آب‌وهوایی موجب تغییرات چشمگیری در زندگی مردم ساکن در استار کار شده باشند، اما با وجودی که دوره‌ی اول باعث کاهش فعالیت‌های این جوامع شده است، اما به‌سختی موجب تغییر عادت آن‌ها طی دوره‌ی دوم سرمای سخت شده است. کاندی گفت:

آن‌ها باید در برابر بی‌ثباتی آب‌وهوایی بسیار مقاوم بوده باشند که قادر به زنده ماندن و حفظ یک جامعه پایدار در برابر این تغییرات آب‌وهوایی شدید شده‌اند.

 استار کار نیویورکشایر

نخستین استعمارگران انگلستان احتمالا با استفاده مهارت‌ها و دانش خود در استفاده از ابزارهای سنگی و منابع طبیعی، شکار گوزن و ماهی، جمع‌آوری مواد گیاهی، ساخت لباس گرم و ساختن خانه‌هایی مقاوم قادر به زندگی در شرایط سخت و دشوار بوده‌اند

این توانایی‌ها می‌تواند ناشی از مهارت‌ها و دانش این ساکنان ماقبل تاریخی در استفاده از ابزارهای سنگی و منابع طبیعی، شکار گوزن و ماهی، جمع‌آوری مواد گیاهی، ساخت لباس گرم و ساختن خانه‌هایی باشد که زندگی در شرایط سخت و دشوار را امکان‌پذیر کرده است. این که چگونه مردمان ماقبل تاریخ در چنین تغییرات شدید آب‌وهوایی توانسته‌اند زنده بمانند می‌تواند، الهام‌بخش ما برای انطباق با تغییرات آب‌وهوایی مرگبار باشد. اما در عین حال، پژوهشگران با چنین مقایسه‌ای چندان موافق نیستند. شاید به این دلیل که این افراد در میان اولین جوامعی قرار داشته‌اند که در دوره‌ی هولوسن، در دشوارترین شرایط زندگی کردند و توانستند سرزمین‌های یخی را به تصرف خود در آوردند. مشخصا به دلایل مختلفی ما به مانند این جوامع شکارچی گردآور نیستیم.

کاندی به CNN گفت:

مردم استار کار بخشی از یک سنت بودند که تغییرات آب‌وهوایی چشمگیری را در پایان آخرین عصر یخبندان تجربه کردند، بی‌ثباتی شدید آب‌و‌هوا بخشی از زندگی آن‌ها بود. در مقابل، جوامع ما طی قرن‌ها یا حتی هزاران سال در شرایط آب‌وهوایی پایداری به حیات خود ادامه داده است، ما تجربه‌ای از تغییرات ناگهانی آب و هوا در مقیاس بزرگ نداشته‌ایم.

یافته‌های این پژوهشگران در نشریه‌ی Nature Ecology & Evolution منتشر شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *