انواع سرطان سینه

شدت انواع سرطان سینه Breast Cancer به صورت ۰ تا ۴ گرید بندی شده است. هر گرید دارای نشانه ها و روش های درمان متفاوتی است.

سرطان سینه چهار گرید دارد و پزشک از سیستم نامگذاری TNM برای شناسایی این چهار گرید سرطان سینه استفاده می کند.

حروف TNM به معنای موارد زیر است:

  • T مخفف تومور است و نشان می دهد که چه مقدار از بافت سینه درگیر سرطان شده است.
  • N مخفف گره است و نشان می دهد که سرطان تا گره های لنفاوی گسترش یافته است یا خیر.
  • M مخفف متاستاز است و نشان می دهد که سرطان به سایر قسمت های بدن گسترش یافته است یا خیر.

سیستم نامگذاری انواع سرطان TNM از اعداد نیز استفاده می کند. اعداد از ۰ تا ۴ تعیین می کنند که سرطان چه مقدار پیشرفت کرده است.

این سیستم توسط کمیته مشترک سرطان آمریکا (AJCC) نظارت می شود، به این معنی که تمام پزشکان سرطان، گرید سرطان را به شکل ذکر شده در بالا توصیف و طبقه بندی می کنند.

برای تعیین مقدار پیشرفت و مرحله سرطان سینه، پزشک آزمایشاتی را انجام خواهد داد. آزمایش ها شامل آزمایش خون، سی تی اسکن و پت اسکن، ام ار ای، اشعه ایکس، ماموگرافی و سونوگرافی است.

سرطان سینه گرید ۰

فرد مبتلا به سرطان سینه گرید ۰ نوعی سرطان خوش خیم دارد.

به این معنی که سرطان هیچ جایی در بدن گسترش نیافته است و سلول های سرطانی در سینه یعنی جایی که در آن شروع به رشد کرده اند، باقی می مانند.

سرطان خوش خیم سینه نیز به عنوان سرطان ثابت در منشا مجاری (DCIS) شناخته می شود. این به این معنی است که سرطان در مجاری شیر باقی می ماند.

تشخیص زود هنگام سرطان سینه در گرید ۰ به این معنی است که فرد می تواند از معالجه و درمان سریع بهره مند شود.

اگر در این مرحله تشخیص و درمان انجام شود، سرطان به نوع بدخیم تبدیل نخواهد شد.

درمان سرطان سینه در گرید ۰

انواع گزینه های درمان برای سرطان سینه گرید ۰ وجود دارد، از جمله:

عمل جراحی

لامپکتومی به معنی از بین بردن سلول های سرطانی از سینه است. این روش درمانی زمانی موثر است که سلول های سرطانی در یک منطقه باقی بمانند و رشد نکنند. این روش یک فرایند نسبتا کوتاه و ساده است و فرد باید بتواند پس از جراحی در همان روز به خانه برود.

اگر سلول های سرطانی در سرتاسر سینه ظاهر شوند، پزشک ممکن است ماستکتومی را توصیه کند که شامل حذف تمام سینه می شود. جراحان پلاستیک می توانند سینه را در همان زمان یا بعدا دوباره بازسازی کنند.

پرتو درمانی

پرتو درمانی می تواند به کشتن سلول های سرطانی کمک کرده و از گسترش آنها جلوگیری کند. فرد مبتلا به سرطان سینه معمولا پس از جراحی سینه، تحت پرتو درمانی قرار می گیرد. این کار معمولا ۴ الی ۶ هفته پس از جراحی انجام می پذیرد.

درمان هورمونی

هورمون استروژن که به طور طبیعی در بدن یافت می شود، می تواند بر برخی از انواع سرطان سینه تأثیر بگذارد. اگر یک فرد مبتلا به سرطان سینه گیرنده مثبت استروژن (ER+) یا گیرنده مثبت پروژسترون (PR+) باشد، پزشک ممکن است علاوه بر جراحی، درمان هورمونی را نیز تجویز کند.

فرد همچنین ممکن است برای مدیریت سطح هورمون های بدن به پرتو درمانی نیز نیاز داشته باشد.

سرطان سینه گرید ۱

سرطان سینه گرید ۱ به این معنی است که سلول های سرطانی به اطراف بافت سینه حمله می کنند. سرطان سینه گرید ۱ دارای دو زیر شاخه  ۱A و ۱B است.

ویژگی افراد مبتلا به سرطان سینه مرحله ۱A:

  • توموری با قطری به اندازه کمتر از ۲ سانتی متر که به بیرون از سینه گسترش نیافته است.

افراد مبتلا به سرطان سینه مرحله ۱B سرطان سینه بدخیم دارند که می تواند به اشکال  زیر باشد:

  • توموری در سینه وجود ندارد، اما سلولهای سرطانی خوشه هایی که قطر آن ها بین قطر ۰٫۲ تا ۲ میلیمتر می باشد را تشکیل می دهند این خوشه ها ممکن است در گره های لنفاوی نیز ایجاد شوند.
  • توموری با قطر کوچکتر از ۲ سانتیمتر در سینه رشد می کند در حالی که مجموعه های کوچکی از سلولهای سرطانی که اندازه آن ها بین ۰٫۲ تا ۲ میلیمتر است در گره های لنفاوی رشد می کنند.

اگر سرطان در این مرحله باشد و بیمار ER+ یا PR+ باشد، پزشک هنوز احتمال دارد سرطان را به عنوان سرطان مرحله ۱A طبقه بندی کند.

تهاجم میکروسکوپی یعنی سلول های سرطانی در خارج از لوله های مجرای شیر یا غدد شیری گسترش می یابند. در صورت وجود تهاجم میکروسکوپی، در صورتی که اندازه این سلول ها بیش از ۱ میلی متر نباشد، پزشکان هنوز هم ممکن است سرطان را به عنوان سرطان سینه مرحله ۱ تشخیص دهند.

درمان سرطان سینه گرید ۱

پزشکان روش های مختلفی برای درمان سرطان سینه مرحله ۱ ارائه می دهند، با این حال عمل جراحی نسبت به سایر روش ها در اولویت است.

عمل جراحی

لامپکتومی یا ماستکتومی هر دو روش جراحی قابل اعتمادی برای افراد مبتلا به سرطان سینه مرحله ۱ هستند. پزشک تصمیم می گیرد که کدام نوع جراحی بسته به محل تومور اولیه، بزرگی تومور، اندازه سینه، سابقه خانوادگی، ژنتیک و ترجیح بیمار مناسب است.

پرتو درمانی

پرتو درمانی ر درمان استاندارد برای سرطان سینه گرید ۱ است. با این حال، پزشک ممکن است پرتودرمانی را برای افرادی که بیش از ۷۰ سال دارند توصیه نکند، به ویژه اگر هورمون درمانی مناسب تر باشد.

هورمون درمانی

اگر سرطان سینه از نوع ER+ یا PR+ باشد، هورمون درمانی می تواند موثر باشد. هورمون درمانی از رشد استروژن که هورمون کمک کننده به رشد سرطان است، جلوگیری میکند. هورمون درمانی می تواند بر سلول های سرطانی در سینه و سایر نقاط بدن اثر بگذارد و خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

شیمی درمانی

قبل از پیشنهاد شیمی درمانی، پزشک آزمایش خواهد کرد تا ببیند آیا سرطان گیرنده هورمون است یا خیر.

اگر نتایج آزمایش نشان دهد که سرطان گیرنده استروژن و پروژسترون یا پروتئین دیگری به نام عامل رشد اپیدرمی انسان (HER2) نیست، به عنوان سرطان سینه سه بار منفی (TNBC) شناخته می شود.

هورمون درمانی در برابر این نوع سرطان ناکارآمد است و افرادی که TNBC دارند معمولا به شیمی درمانی نیاز دارند.

با این حال، برخی از افرادی که سرطان سینه ER+ یا PR+ دارند، هنوز هم می توانند تحت شیمی درمانی قرار گیرند. یک پزشک ممکن است با انجام آزمایش بتواند تصمیم بگیرد که شیمی درمانی مناسب است یا خیر.

گاهی اوقات، پزشکان توصیه می کنند افرادی که سرطان سینه HER2+ دارند از هرسپتین استفاده کنند که یک روش درمانی هدفمند در کنار شیمی درمانی است.

سرطان سینه گرید ۲

سرطان سینه گرید ۲ نیز دارای زیر شاخه هایی با عنوان ۲A و ۲B است.

سرطان سینه گرید ۲A سرطانی بدخیم با ویژگی های زیر است:

  • رشد تومور در خود سینه وجود ندارد، اما توده های سرطانی که قطر آنها بیش از ۲ میلی متر است، در حدود ۳ گره لنفاوی زیر بغل (در داخل و اطراف زیر بغل) و یا گره های لنفاوی در نزدیکی استخوان سینه رشد می کنند.
  • یک تومور در سینه وجود دارد که قطر آن کمتر از ۲ سانتی متر است که به گره های لنفاوی زیربغل گسترش یافته است.
  • قطر تومور ۲ تا ۵ سانتی متر است اما به گره های لنفاوی زیر بغل گسترش نیافته است.

سرطان سینه مرحله ۲B سرطانی بدخیم با ویژگی های زیر است:

  • توموری که قطر آن ۲ تا ۵ سانتی متر است همراه با مجموعه ای از سلول های سرطانی در گره های لنفاوی رشد می کند. این سلولهای سرطانی خوشه هایی به اندازه ۰٫۲ تا ۲ میلیمتر تشکیل می دهند.
  • توموری با قطر ۲ تا ۵ سانتیمتر به وجود می آید و سلولهای سرطانی به یک تا سه گره لنفاوی زیر بغل یا گره های لنفاوی در کنار استخوان سینه گسترش یافته و رشد می کنند.
  • اندازه تومور بزرگتر از ۵ سانتیمتر است، اما سلولهای سرطانی به گره های لنفاوی زیر بغل گسترش نمی یابند.

درمان سرطان سینه گرید ۲

شایع ترین نوع درمان برای سرطان سینه گرید ۲ جراحی است.

عمل جراحی

در بیشتر موارد درمان شامل حذف سرطان می شود.

فرد مبتلا به سرطان سینه گرید ۲A یا ۲B ممکن است تحت عمل جراحی لامپکتومی یا ماستکتومی قرار گیرد. پزشکان و بیماران می توانند بر اساس اندازه و محل تومور درباره نوع جراحی تصمیم بگیرند.

درمان ترکیبی

پزشک ممکن است ترکیبی از پرتودرمانی، شیمی درمانی و هورمون درمانی (اگر سرطان گیرنده هورمون باشد) را برای افراد مبتلا به سرطان سینه مرحله ۲A یا ۲B تجویز کند.

سرطان سینه گرید ۳

زیر شاخه های سرطان سینه گرید ۳، ۳B, 3A و ۳C است.

سرطان سینه نوع ۳A یک سرطان سینه بدخیم با ویژگی های زیر است:

  • توموری در سینه وجود ندارد یا اینکه یک تومور با هر اندازه ای رشد می کند و در کنار آن در چهار تا نه گره لنفاوی زیر بغل یا گره های لنفاوی کنار استخوان سینه علائم سرطان مشاهده می شود.
  • فرد مبتلا دارای توموری با قطر بزرگتر از ۵ سانتیمتر و همچنین خوشه هایی از سلول های سرطانی در گره های لنفاویاست که اندازه آن ها بین ۰٫۲ تا ۲ میلیمتر است.
  • تومور بزرگتر از ۵ سانتیمتر است و سرطان نیز به یک تا سه گره لنفاوی زیر بغل یا گره های لنفاوی در نزدیکی سینه گسترش یافته است.

سرطان سینه مرحله ۳B سرطان سینه بدخیم با شرایط زیر است:

  • تومور به هر اندازه ای تا دیواره قفسه سینه یا پوست سینه شیوع یافته و باعث ایجاد تورم یا زخم می شود. سرطان همچنین می تواند به ۹ گره لنفاوی زیربغل گسترش یابد یا ممکن است به گره های لنفاوی کنار سینه گسترش یابد.

اگر سرطان به پوست سینه برسد، فرد ممکن است سرطان التهابی داشته باشد.

علائم سرطان سینه التهابی عبارتند از:

  • پوست سینه قرمز می شود
  • تورم سینه
  • دمای به طور غیرعادی بالا می رود

سرطان سینه مرحله ۳C سرطان سینه بدخیمی با ویژگی های زیر است:

  • تومور واقعی در سینه وجود ندارد، یا تومور ممکن است به هر اندازه ای باشد و به دیواره سینه یا پوست سینه گسترش یافته باشد. سرطان ممکن است در ۱۰ یا حتی بیشتر از ۱۰ گره لنفاوی زیر بغل وجود داشته باشد.
  • سرطان به گره های لنفاوی در بالا یا پایین غدد لنفاوی زیر بغل و یا گره های لنفاوی که نزدیک سینه قرار دارد، گسترش یافته است.

درمان سرطان سینه در گرید ۳

درمان برای افراد مبتلا به سرطان سینه گرید ۳ شامل شیمی درمانی، جراحی و پرتودرمانی است. به طور معمول، پزشکان قبل از انجام عمل جراحی، شیمی درمانی انجام می دهند تا تومور را کوچک تر کنند.

افراد مبتلا به سرطان سینه گرید ۳ احتمالا برای کشتن هر سلول سرطانی باقی مانده نیاز به پرتودرمانی دارند. پزشکان همچنین ممکن است در صورت لزوم هورمون درمانی و همچنین درمان های هدفمند دیگر را تجویز کنند.

سرطان سینه گرید ۴

سرطان در فرد مبتلا به سرطان سینه گرید ۴، نه تنها به گره های لنفاوی مجاور گسترش یافته بلکه گره های لنفاوی دورتر و سایر اندام های بدن را نیز آلوده کرده است.

سرطان سینه گرید ۴ پیشرفته ترین مرحله سرطان سینه است، که به عنوان سرطان سینه ثانویه یا متاستاتیک شناخته شده است. سرطان سینه مرحله ۴ ممکن است سرطان بازگشت سینه باشد که به سایر قسمت های بدن فرد نیز گسترش یافته است.

درمان سرطان سینه گرید ۴

به طور معمول، درمان سرطان سینه گرید ۴ شامل ترکیبی از شیمی درمانی، پرتودرمانی و هورمون درمانی (در صورت لزوم) است.

درمان هدفمند درمانی است که پروتئینی که اجازه می دهد سلول های سرطانی رشد کنند را هدف گرفته و از بین می برد. این نوع درمان همچنین ممکن است برای افراد مبتلا به سرطان سینه گرید ۴ گزینه مناسبی باشد.

گاهی اوقات جراحان تلاش می کنند تا با عمل جراحی تومور را از بین ببرند، گرچه این معمولا اولین گزینه برای درمان نیست.

با این وجود پزشکان ممکن است برای تسکین درد بیمار با درمان برخی از مشکلاتی که ممکن است به علت داشتن سرطان سینه گرید ۴ ایجاد شوند، عمل جراحی را تجویز کنند. این مشکلات شامل فشرده سازی نخاع، از بین بردن تک توده های ناشی از متاستاز، و درمان هر نوع شکستگی استخوان هستند.

پزشک همچنین ممکن است داروهایی را برای درمان علائم مرتبط با این مشکلات توصیه کند:

  • داروهای ضد افسردگی برای کمک به بهبود خلق و خوی
  • داروهای ضد تشنج برای مدیریت درد یا بیماری های عصبی
  • داروهای بی حسی موضعی برای کنترل درد

روش های درمانی جدید همیشه در حال ظهور است و هر کسی که سرطان سینه با هر مرحله و شدتی دارد می تواند داوطلب شود تا این درمان های جدید را امتحان کند. افرادی که این موضوع را مورد بررسی قرار می دهند باید با دکتر خود مشورت کنند تا ببینند آیا این روش های درمانی آزمایشی در منطقه زندگی آن ها موجود است یا خیر.

در حال حاضر روش های درمانی آزمایشی برای درمان جدید به نام ایمونوتراپی یا ایمنی درمانی در حال ایجاد شدن است. ایمونوتراپی توانایی طبیعی بدن برای مبارزه با سرطان را افزایش می دهد و عوارض جانبی کمتری نسبت به شیمی درمانی دارد.

اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) هنوز ایمونوتراپی را تایید نکرده است، اما هر کسی که بخواهد این روش درمانی را امتحان کند، باید با پزشک خود درباره شرایط و سازگاری بدنی خود با این روش درمانی مشورت کند.

اطلاعات بیشتر در مورد سیستم TNM

مانند اعداد، صفر و X نیز اغلب با حروف T، N و M همراه می شوند تا بر اساس طبقه بندی کمیته مشترک سرطان آمریکا  AJCC, مراحل سرطان سینه را معرفی می کنند:

  • TX به این معنی است که پزشکان اطلاعاتی در مورد وجود یا اندازه تومور ندارند.
  • T0 به این معنی است که شواهدی برای وجود تومور بدخیم اولیه وجود ندارد. این نشان می دهد که سرطان “در منشا” است (به این معنی که تومور هنوز به بافت های سالم سینه نرسیده است).
  • NX به این معنی است که پزشکان اطلاعاتی در مورد گره های لنفاوی ندارند.
  • N0 به این معنی است که شواهدی از سرطان در گره های لنفاوی مجاور وجود ندارد.
  • MX به این معنی است که پزشکان اطلاعاتی در مورد متاستاز ندارند.
  • M0 به این معنی است که شواهدی از متاستاز وجود ندارد.

ملاحظاتی درباره درمان سرطان سینه

مراحل سرطان سینه، چگونگی رشد سرطان سینه و انواع گزینه های درمانی که ممکن است موثر باشد را به دکتر نشان می دهد.

با این وجود، عوامل دیگری نیز وجود دارد که پزشک باید در تعیین روش درمان موفق نوع خاصی از سرطان سینه، مورد بررسی قرار دهد.

این موارد شامل فاکتورهای زیر است:

  • سن: افراد زیر ۴۰ سال ، به سرطان سینه سخت تری دچار می شوند..
  • بارداری: پزشکان شیمی درمانی را تا سه ماهه دوم یا سوم بارداری و هورمون و پرتودرمانی را تا زمان تولد نوزاد ، به تاخیر می اندازند.
  • سرعت رشد و گسترش سرطان: سرطان های سخت تر و جدی تر، نیازمند درمان ها قوی تر و جدی تر هستند.
  • سابقه خانوادگی: افرادی که بستگان نزدیک آنها سرطان سینه را تجربه کرده اند بیشتر احتمال ابتلا به سرطان سینه خواهند داشت.
  • وضعیت جهش ژنتیکی: اگر نتیجه آزمایش ژن سرطان سینه BRCA1 و BRCA2 برای فردی مثبت باشد، خطر ابتلا به سرطان سینه برای او به طور چشمگیری بالا خواهد بود. بعضی از افراد ممکن است نیاز به آزمایش برای سایر ژن های مرتبط با سرطان سینه داشته باشند.

چشم انداز

چشم انداز سلامتی هر فرد به تشخیص زود هنگام سرطان و مرحله سرطان بستگی دارد. هرچه فرد زودتر اقدام به معالجه کند چشم انداز سلامتی و بهبود او امیدوارانه تر خواهد بود.

افراد باید هر گونه نشانه سرطان سینه را با انجام آزمایش های سینه به طور منظم و ماهانه بررسی کنند و با پزشک خود در مورد داشتن ماموگرافی منظم مشورت کنند.

بسته با عوامل خطرساز ممکن است برخی افراد زودتر از افراد دیگر نیاز به غربالگری داشته باشند. درباره این عوامل با پزشک خود مشورت کنید. برخی افراد ممکن است داوطلبانه غربالگری را به تاخیر بیاندازند اما بهتر است تصمیم گیری درباره غربالگری را با کمک پزشک انجام دهید تا به نتیجه بهتری برسید.

روش درمان به بسیاری از عوامل از جمله مرحله سرطان سینه، سابقه خانوادگی، ژنتیک و ترجیحات شخصی فرد بستگی دارد. پزشکان روش درمان را متناسب با هر فردی انتخاب می کنند و انتخاب روش درمان بستگی به نحوه پاسخ دهی بدن بیمار دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *