اگر به مادر شدن فکر می کنید این مطلب را بخوانید

شما به زودی صاحب یک نوزاد می شوید. ممکن است هم اکنون نیز بچه ای داشته باشید. در هر حال، شما از این موضوع خوشحال و هیجان زده اید؛ ولی اگر تجربه کافی در زمینه مادر شدن نداشته باشید، نگران هستید که آیا از عهده ی مادر شدن به خوبی برخواهید آمد یا نه. این روزها به سخنان دوستان و خویشان که درباره ی بزرگ کردن بچه و مادر شدن صحبت می کنند، با دقت بیشتری گوش می دهید. همچنین نوشته های کارشناسان کودک را در مجله ها و روزنامه ها می خوانید.

بعد از تولد نوزاد، پزشکان و پرستاران نیز دستوراهایی به شما خواهند داد. گاه به نظر می رسد که بچه داری کاری بسیار پیچیده است. کم کم با ویتامین های مورد نیاز کودک و انواع “واکسیناسیون” لازم آشنا می شوید. مادری به شما توصیه می کند که تخم مرغ، به علت داشتن ترکیب های آهن باید خیلی زود غذای کودک شود و دیگر مدعی می شود که پروتئین تخم مرغ، ایجاد حساسیت می کند و به همین دلیل باید خیلی دیرتر آن را به غذای طفل افزود و از ابتلای کودک به “آلرژی” جلوگیری کرد. یکی می گوید اگر کودک را زیاد بغل کنیم، بد عادت می شود، دیگری نظر می دهد که بچه را باید زیاد در آغوش گرفت؛ بالاخره به نظر یکی تعریف داستان های جن و پری کودک را عصبی می کند، در حالی که دیگری آن را عملی سالم و مفید می داند.

گفته ی دوستان و همسایگان را زیاد جدی نگیرید. از اظهار نظرهای کارشناسان زیاد نترسید. از اعتماد به احساس عمومی خویش نهراسید. اگر سختگیر نباشید می توانید به غریزه های خود تکیه کنید و از دستورهای پزشک کودکان پیروی نمایید؛ بزرگ کردن بچه، عملی پیچیده و دشوار نیست. بدون تردید، مراقبت عاشقانه و طبیعی والدین از فرزند، صدها بار از دانستن این که چگونه باید بچه را ماهرانه پیچید و یا اینکه چطور باید با دقت زیاد شیرش را آماده نمود، با ارزش تر است. هر بار که بچه را بغل می کنید، حتی اگر در آغاز او را ناشیانه نگه دارید و یا هنگامی که قنداق و کهنه های او را عوض می کنید، او را می شویید، به او غذا می دهید و به او تبسم می نمایید، او احساس می کند که متعلق به شماست و شما متعلق به او. هیچ فرد دیگری در دنیا به جز شما، هر قدر که ماهر باشد، نمی تواند چنین احساسی را به او بدهد.

شاید تعجب کنید اگر بگویم هر قدر متخصصین علوم تربیتی روش های بیشتری را برای تربیت و پرستاری کودک بررسی می کنند، بیشتر و بهتر به این نتیجه می رسند که بهترین راه تربیت کودکان، همان است که پدران و مادران خوب و مهربان به طور غریزی و طبیعی نبست به فرزندانشان انجام می دهند. بعلاوه، وقتی همه ی والدین به طور طبیعی و به راحتی به خود اعتماد داشته باشند، بیشترین سعی خود را به کار می گیرند. اگر به خاطر پیروی از اصول غریزی، در پرستاری کودک یکی دو اشتباه رخ دهد، به مراتب بهتر از وسواس و اضطرابی است که در نتیجه دقت زیاد در پیروی کامل از دستورهای مراقبت کودکان ایجاد می شود.

ممکن است در مراکز بهداشتی و درمانی، کلاس های ویژه ی آموزش به مادران باردار تشکیل شود. در این کلاس ها، پرسش ها و بحث های مفیدی مطرح می گردد و والدین می توانند اطلاعات خود را در مورد بارداری، زایمان و مراقبت از نوزاد افزایش دهند.

در مطالب دیگر خانومی، درباره روش های گوناگون و راه های کسب اطلاعات در زمینه مادر شدن بیشتر توضیح داده شده است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *