ایلان ماسک: اولین انسانی که به مریخ سفر می‌کند باید آماده‌ی مردن باشد!

ایلان ماسک

بخش‌های مختلف سخنرانی‌های ایلان ماسک که خیلی از کاربران احتمالا او را به واسطه‌ی برند تسلا و خودروهای بدون راننده اش می‌شناسند، در خبرگزاری‌های مختلف دنیای تکنولوژی و البته میان علاقه‌مندان به نجوم در حال انتشار است. آن هم به دلیل ایده‌های جذاب و پروژه‌ی بلندپروازانه‌ای که او و همکارانش در کمپانی SpaceX برای فرستادن انسان به مریخ و تشکیل کلونی حیات بر روی این سیاره‌ی سرخ مطرح کرده‌اند.

ایلان ماسک درباره‌ی امکان‌پذیر بودن، قابل برگشت بودن و در دسترس بودن این سفر برای فضانوردارن و حتی انسان‌های معمولی صحبت کرد و بخش‌های مختلف این پروژه، پرتاب راکت و نحوه‌ی تامین سوخت مورد نیاز آن را شرح داد. اما چیزی که مدیر عامل تسلا به آن اشاره‌ای نکرد، ویژگی‌های داوطلبان برای شرکت در این طرح جذاب بود. دقیقا چه کسانی می‌توانند در این پروژه و تحت نظر ایلان ماسک و متخصصان اسپیس ایکس به مریخ پرتاب شوند؟ این افراد چه شرایطی را تجربه خواهند کرد و نیاز است که خود را برای مواجهه با چه مسائلی آماده کنند؟

اینها دقیقا سوالاتی است که توسط اعضا و حاضرین سالن و در جلسه‌ی پرسش و پاسخی که بعد از اتمام سخنرانی آقای ماسک برگزار شد، مطرح شدند. “من تصور می‌کنم که اولین سفر به مریخ می‌تواند بسیار و واقعا خطرناک باشد. ریسک از بین رفتن نفرات بسیار بالاست و هیچ راهی برای دور زدن آن هم وجود ندارد.” اینها توضیحاتی است که ماسک درباره‌ی اولین سفر به مریخ داده است و طبق این پاسخ نسبتا ترسناک، این سفر حدودا ۸۰۰ روزه نیاز به داوطلبانی دارد حاضر باشند برای پیشرفت علم و کشف ناشناخته‌های تاریخ بشری، حتی جان خود را هم فدا کنند.

“آیا شما برای مردن آماده‌اید؟ اگر پاسختان به این سوال مثبت است، بنابراین شما یک کاندید برای شرکت در این سفر خواهید بود!” ایلان ماسک این جمله را هم اضافه می‌کند تا امیدهای علاقه‌مندان برای شرکت در این خودکشی علمی بسیار کمرنگ شود. اما او در ادامه مواردی را مطرح می‌کند که نشان می‌دهد این تلفات احتمالی چندان هم ترسناک نیستند و درواقع همه چیز به آنها محدود نمی‌شود:

این موضوع که چه کسی اول سفر می‌کند، اهمیت کمتری دارد …. چیزی که تمرکز اصلی و اهمیت واقعی بر روی آن متمرکز شده است، تشکیل یک کلونی انسانی بر روی سیاره‌ی مریخ است که بتواند خودش و ساکنان درونش را حمایت کند. این سفر با سفر آپولو [به سیاره‌ی ماه] تفاوت دارد. این [پروژه] سراسر درباره‌ی پایین آوردن ریسک خطرهای موجود و تجربه‌ی حس یک ماجراجویی عظیم است.

سفر به مریخ درباره‌ی مردن نیست؛ درباره‌ی زندگی است

از صحبت‌های مدیر عامل تسلا و اسپیس ایکس اینطور به نظر می‌رسد که تلفات اولیه و چند سفر اول که ممکن است با خطا و از بین رفتن نیروهای انسانی نیز همراه شوند، اهمیت پایینی دارد و این تلفات در برابر نتیجه‌ی فوق العاده‌ مهم و تاثیر عظیمی که این پروژه در مسیر علم نجوم و حتی بر روی حیات انسان‌ها خواهد گذاشت، کاملا قابل چشم‌پوشی است.

من تصور می‌کنم که این سفر یک ماجراجویی عظیم خواهد بود. فکر می‌کنم که این پروژه احتمالا الهام‌بخش‌ترین چیزی باشد که من می‌توانم تصور کنم. زندگی باید چیزی فراتر از این باشد که هر روز به حل مشکلات و مسائل بپردازیم. شما باید از جای خود بلند شوید و درباره‌ی آینده هیجان‌زده شوید، و الهام بگیرید، و بخواهید که زندگی کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *