ایلون ماسک وایده های عجیب او

ایلون ماسک که یک شخصیت کارآفرین و مبتکر می باشد اخیرا در یک مصاحبه تلویزیونی در شوی معروف کمدین آمریکایی جوی روگان شرکت کرده و از هر دری سخن گفته است. در یکی از عجیب ترین اظهاراتش گفته : شک ندارم که ما در یک محیط یا دنیای شبیه سازی شده زندگی می کنیم و در واقع یک در یک میلیون شانس وجود دارد که ما در یک دنیای شبیه سازی شده زندگی نمی کرده باشیم. با وجود اینکه این ایده او بسیار عجیب و دور از ذهن است اما او در این نظریه تنها نیست و بسیاری از دانشمندان هستند که با او هم عقیده هستند. به عقیده آنها کیهانی که ما در آن زندگی می کنیم ممکن است یک شبیه سازی یا یک نرم افزار عظیم باشد و احتمال دارد ما در یک محیط از نوع ماتریکس زندگی می کرده باشیم. ایلون ماسک در ادامه گفته : بازی های رایانه ای را در نظر بگیرید که چگونه در حال پیشرفت هستند و در همین ده سال اخیر چه تغییراتی شگرفی از لحاظ محتوی ،گرافیک نموده اند بطوریکه اکنون با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی شما می توانید در قالب قهرمان بازی قرار گرفته و بازی کنید. اکنون تصور کنید صد سال آینده را ، یا ۵۰۰ سال بعد را ، بنظر شما بازی های رایانه ای به چه درجه ای از پیشرفت خواهند رسید . آیا احتمال ندارد بتوانیم بازی هایی درست کنیم که تقریبا هیچ تفاوتی با واقعیت نداشته باشند بطوریکه نتوان کاراکترهای بازی را از کاراکترهای دنیای واقعی تشخیص دهیم؟ به باور او شاید ما اکنون در دنیایی شبیه سازی شده زندگی می کرده باشیم اما از ان مطلع نباشیم. با وجود همه این نظریات ایده جهان شبیه سازی شده صرفا یک فرضیه است و تا کنون هیچ دلیل و مدرکی دال بر واقعی بودن ان وجود ندارد.
فرض کنید، همین الان شما آنجایی که فکر می­کنید هستید، نباشید. در واقع، شما سوژه یک آزمایش علمی که توسط موجودی باهوش هدایت می­ شود، باشید. مغز شما به صورت کاملا ماهرانه از بدن شما خارج شده و در یک ظرف مخصوص پر از مواد مغزی که روی میز کار آزمایشگاه قرار دارد، نگهداری می­شود.

انتهای رشته­ های عصبی مغز شما به یک ابرکامپیوتر متصل است، این ابرکامپیوتر تمامی احساس­هایی که در طول یک روز زندگی تجربه می­کنید را برای شما ایجاد می­کند. به همین دلیل است که شما تصور می­کنید در حال تجربه یک زندگی کاملا عادی هستید. آیا هنوز هم شما وجود دارید؟ آیا باز هم می­توان گفت شما “خود شما” هستید؟ آیا جهانی که آن را می­شناسید افسانه­ ای از تصورات شماست یا اینکه توهماتی است ساخته و پرداخته این موجود؟ براستی که مانند یک نمایشنامه کابوس وار ب نظر می آید.

امروزه ما پرسش‌های شک برانگیز سنتی زیادی داریم که بسیار مورد علاقه فیلسوفان است و همه اینها از دکارت به ما رسیده، مثلا: چطور می­توانیم مطمئن باشیم که الان بیدار هستیم یا خوابیم و در حال رویا دیدن هستیم؟ آزمایش خیالی مغز در ظرف آزمایشگاهی و چالش شک گرایی در فرهنگ عمومی جامعه نیز به کار گرفته شده است. نمونه ­های جالب توجه هم­ عصر خودمان می­تواند فیلم ماتریس(۱۹۹۹) و فیلم تلقین از کریستوفر نولان(۲۰۱۰) باشد.
با نگاه کردن به نسخه مصور از یک آزمایش خیالی، ممکن است تماشاچیان به صورت خلاقانه وارد یک دنیای ساختگی شوند و در شرایطی کاملا ایمن به کاوش در ایده ­های فلسفی بپردازند. به عنوان مثال، وقتی فیلم ماتریس را تماشا می­ کنیم با شخصیت نئو آشنا می­شویم، کسی که در نهایت کشف می­کند دنیای عادی او در واقع یک واقعیت شبیه سازی شده کامپیوتری است و بدن ضعیف شده ­اش در یک محفظه بزرگ پر از مایع نگهدارنده غوطه ­ور است. فیلسوف هیلاری پوتنام در سال ۱۹۸۱ در کتاب خود به نام “علت، حقیقت و تاریخ” این نسخه معروف از آزمایش خیالی “مغز درون ظرف آزمایشگاهی” را ارائه کرد. ولی آیا با قطعیت تمام میتوان گفت چه چیزی حقیقت دارد؟ آیا می­توان برای کسی اثبات کرد که شما در واقع همان مغز درون ظرف آزمایشگاهی نیستید؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *