بازگشایی پارک تاریخی دهلی پس از ۱۰ سال ترمیم

پارک تاریخی دهلی که شامل بناهای تاریخی میراث جهانی است، پس از ده سال عملیات ترمیم و احیا، بازگشایی شد.

پارک تاریخی دهلی، پایتخت زیبای کشور هند، پس از یک دهه زمان برای پروژه عظیم احیا و ترمیم، درهای خود را به روی عموم باز کرده است. مجموعه باغ‌های تاریخی ساندر نرسری (Sunder Nursery)، با مساحت ۹۰ هکتار، خانه یک ماموت و تعداد زیادی بنای تاریخی با قدمتی از قرن شانزدهم، از جمله آرامگاه همایون، است.

مجموعه ساندر نرسری

این پارک با دقت زیادی در طول ده سال، بازسازی شده است. عکس از شبکه توسعه آگاخان

آرپانا ساد اختر، کارمند ارشد برنامه‌ریزی در موسسه آگاخان، اعتماد برای فرهنگ (Aga Khan Trust for Culture (AKTC))، توضیح می‌دهد:

پروفسور محمد شهیر، معمار این پروژه، این پارک شهر جدید را در امتداد یک ستون محوری و در اطراف آن، باغ‌ها و چشم‌اندازهای زیبایی، طراحی کرده است. آب‌نماها، چشمه‌ها و دریاچه‌ها به همراه نمایشگاه گل، باغ رز، گلخانه‌ها، باغ‌های گیاه‌شناسی و باغ درختان میوه، بخشی از این شاهکار بزرگ هستند.

مجموعه ساندر نرسری

یکی از آب‌نماهای زیبای ساندر نرسری. عکس از شبکه توسعه آگاخان

پروژه ترمیم و بازسازی شامل برنامه مراقبت محتاطانه از چندین بنای باستانی نیز بود. آرچانا در ادامه این گونه توضیح می‌دهد:

در مجموعه ساندر نرسری و مجتمع باتاشوالا (Batashewala complex)، پانزده بنای تاریخی که شامل مقبره‌ها، عمارت‌های احاطه شده با باغ‌ها، چاه‌ها و حتی یک تالاب نیلوفر آبی با قدمتی از قرن شانزدهم می‌شوند، وجود دارد. به عنوان بخشی از این پروژه مشارکت، از تمام این بناهای تاریخی که شامل شش بنای ملی محافظت‌شده توسط سازمان تحقیقات باستان‌شناسی هستند، به سختی مراقبت و محافظت شد و در نتیجه، آن‌ها هم‌اکنون جزو میراث تاریخی جهانی هستند.

مجموعه ساندر نرسری

شش بنای تاریخی در این پارک، هم‌اکنون جزو میراث تاریخی یونسکو هستند. عکس از شبکه توسعه آگاخان

یک آمفی‌تئاتر نیز در این پارک وجود دارد که آرچانا در صحبت‌های خود گفته است، از آن برای رویدادهای متنوع فرهنگی و اجراهای مختلف گروه‌های هنری استفاده خواهد شد. وی می‌گوید:

آمفی‌تئاتر باغ، به ما کمک می‌کند تا سکویی برای موسیقی‌دانان محلی و سنت‌های موسیقی خود در این چشم‌انداز مسحورکننده، فراهم کنیم. از سال ۲۰۱۹ به بعد برای رویدادهای این پارک تاریخی که شامل تورهای پیاده‌روی تاریخی و اکولوژی، حفاظت از منابع طبیعی، نمایشگاه‌ها، بازارهای هنری، سخنرانی‌های عمومی و نمایش فیلم و دیگر راه‌های خلاقانه برای جلب توجه عموم و همچنین گردشگران هستند، وجود خواهد داشت.

مجموعه ساندر نرسری

بازدیدکنندگان با هر دو چشم‌انداز باغ‌های با ساختار منظم و مناطق متراکم جنگلی با تنوع زیستی روبه‌رو خواهند شد. عکس از شبکه توسعه آگا خان

بازگشایی پارک از یک ماه قبل با استقبال عمومی بسیار خوبی روبه‌رو شده است. آرچانا می‌گوید:

موضوعی که این مکان را منحصر به فرد و خاص کرده است، وجود تواما چشم‌انداز باغ‌های با ساختار منظم و مناطق متراکم جنگلی با تنوع زیستی است. با وجود ۲۸۰ گونه از درختان بومی، ۲۰ هکتار گلخانه، ۸۰ گونه از پرندگان و ۳۶ گونه پروانه، ساندر نرسری، برای هر سلیقه‌ای، جاذبه‌ای ویژه خواهد داشت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *