با انواع شکلات آشنا شوید!

شکلات

شکلات

 

با انواع شکلات آشنا شوید:

شکلات انواع مختلفی دارد. شکلات یک محصول غذایی است که از دانه های کاکائو تهیه می شود. به عنوان آب نبات مصرف می شود و برای تهیه نوشیدنی، طعم دادن یا پوشش دسرهای مختلف و محصولات نانوایی استفاده می شود. شکلات منبع عالی انرژی سریع است زیرا حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات و کافئین است.

شکلات چیست؟

همه شکلات ها با کاکائو شروع می شوند. دانه های کاکائو تخمیر، خشک و برشته می شوند، سپس دانه های کاکائو از دانه ها استخراج می شوند، آسیاب می شوند و به صورت مایع در مخلوطی از مواد جامد کاکائو و کره کاکائو به نام مشروب شکلات تبدیل می شوند.

وقتی یک تخته شکلات با درصدی روی برچسب (مثلاً ۷۰ درصد کاکائو) می خرید، این درصد به نسبت مشروب شکلات و کره کاکائو اضافه شده در محصول (و بدون احتساب لبنیات، شکر، امولسیون‌کننده ها) اشاره دارد. و مواد دیگر). تمام انواع اصلی شکلات (مانند سفید، شیری، تیره و شیرین نشده) دارای حداقل درصد تعیین شده توسط FDA هستند.

فواید و مضرات شکلات

شکلات انواع مختلفی دارد. شکلات یک محصول غذایی است که از دانه های کاکائو تهیه می شود. به عنوان آب نبات مصرف می شود و برای تهیه نوشیدنی، طعم دادن یا پوشش دسرهای مختلف و محصولات نانوایی و شیرینی پزی استفاده می شود. شکلات منبع عالی انرژی سریع است زیرا حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات و کافئین است.

 

مراحل درست کردن شکلات!

برای تولید شکلات، ابتدا باید مراحل مختلفی طی شود. بیایید روند را طی کنیم.

 

• برداشت: ابتدا باید غلاف کاکائو از درختان برداشت شود.

• تخمیر: لوبیاها را تمیز کرده و کنار گذاشته تا تخمیر شوند.

• بسته بندی: دانه ها درجه بندی، بسته بندی و به شکلات سازها ارسال می شوند.

• دانه های آسیاب شده: دانه های کاکائو را به صورت توده کاکائویی یا همان چیزی که شناخته می شود و مشروب کاکائویی آسیاب می کنند. سایر مواد مانند شکر، شیر و کره کاکائو را نیز می توان در مشروب مخلوط کرد.

جداسازی: در این مرحله می توان کاکائو را جدا کرد تا هم کره کاکائو و هم پودر تولید شود.

 

معرفی انواع شکلات:

۱٫ شکلات تلخ

شکلات تلخ

شکلات تلخ

اولین نوع شکلات یعنی شکلات تلخ را معرفی می کنیم. این یک غذای بسیار ارزشمند است که در سال ۲۰۰۰ قبل از میلاد ظاهر شد. در آن زمان قوم مایا از آمریکای مرکزی اولین متخصصان شکلات بودند. آنها آن را به عنوان یک نوشیدنی تخمیر شده تلخ و مخلوط با برخی ادویه ها یا شراب می نوشیدند.

 

امروزه ردیف های بلند شکلات تخته ای در قفسه های بازارها را حاصل مراحل بسیاری می دانند که از غلاف کاکائو شروع می شود. کشاورزان غلاف را از دانه ها استخراج می کنند، تخمیر می کنند، خشک می کنند و در دانه های کاکائو تفت می دهند. کشاورزان پوست دانه ها را از هسته یا دانه های کاکائو جدا می کنند. عوامل شکلاتی دانه ها را به صورت مایعی به نام مشروب شکلاتی آسیاب کرده و آن را از قسمت چرب یا کره کاکائو جدا می کند.

 

شکلات تلخ حاوی پنجاه یا نود درصد مواد جامد کاکائو، شکر و کره است. از سوی دیگر، شکلات شیری حاوی ده تا پنجاه درصد مواد جامد کاکائو، شیر، کره کاکائو و شکر است. بنابراین، شکلات تلخ برخلاف شکلات شیری نباید حاوی شیر باشد. شکلات های با کیفیت پایین تر ممکن است چربی کره، روغن های گیاهی یا رنگ ها یا طعم های مصنوعی اضافه کنند. اگرچه شکلات تلخ حاوی شیر نیست، اما ممکن است ردپایی از شیر در فرآیند تولید وجود داشته باشد زیرا معمولاً از دستگاه های مشابهی برای تولید شیر و شکلات تیره استفاده می شود.

 

علاوه بر این، شکلات تلخ فواید زیادی برای سلامتی دارد زیرا سرشار از مواد گیاهی به نام فلاوانول است که ممکن است به محافظت از قلب کمک کند. علاوه بر این، شکلات تلخ حاوی دو تا سه برابر بیشتر از درصد معمول کاکائو است. فلاوانول ها می توانند به شل شدن رگ های خونی و بهبود جریان خون کمک کنند و در نتیجه فشار خون را کاهش دهند.

 

شکلات تلخ را می توان شکلاتی تعریف کرد که حداقل ۳۵ درصد کاکائو داشته باشد. با این حال، برای افزایش طعم تلخ، آجیلی و غنی شکلات، اکثر نوارها حداقل ۵۰ تا ۸۰ درصد کاکائو دارند. اگر به دنبال شکلات تلخ هستید، این بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

 

۲٫ شکلات سفید

دومین نوع شکلاتی که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت، شکلات سفید است. عوامل ایجاد شکلات سفید از گیاه کاکائو؛ اگرچه این شکلات نیست، زیرا برای اینکه به این نام خوانده شود، یک محصول باید حاوی مشروب شکلاتی باشد که به آن طعم و مزه ی شکلات و رنگ تیره می دهد.

 

شکلات سفید، همانطور که از نامش پیداست، رنگ قهوه ای تیره و متمایز آن را ندارد. رنگ سفید به این دلیل است که شکلات حاوی هیچ گونه مشروب شکلاتی یا سایر محصولات کاکائو نیست. معمولا طعم تلخ و شکلاتی ندارد، اما طعم آن بیشتر شبیه وانیل یا طعم دهنده های دیگر است. به طور معمول، شکلات سفید باید حاوی حداقل ۲۰ درصد کره کاکائو، ۱۴ درصد مواد جامد شیر و حداکثر ۵۵ درصد شکر باشد.

 

شرکت نستله در سوئیس، شکلات سفید را به عنوان اولین شکلات تخته ای سفید تولید شده در سال ۱۹۳۰ به جهان معرفی کرد. علاوه بر این، در سال ۱۹۴۵، سایر شرکت ها فرمول های خود را مانند فرمول Kuno Baedeker برای شرکت شکلات Merckens توسعه دادند. علاوه بر این، مردم روز ملی شکلات سفید را در ۲۲ سپتامبر جشن می گیرند، در حالی که مردم روز ملی کیک پنیر شکلات سفید را در ۵ مارس گرامی می دارند.

 

از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۹۰، نستله یک شکلات سفید با تکه های بادام برای بازارهای ایالات متحده و کانادا تولید کرد. در طول دهه نود، هرشی تولید گسترده بوسه های هرشی سفید را آغاز کرد. این محصول در اوایل قرن بیست و یکم بسیار محبوب شد.

 

شکلات سفید حاوی کره کاکائو، شکر، لسیتین، مواد جامد شیر و طعم دهنده ها است که معمولاً شامل وانیل است. همچنین ممکن است حاوی مقادیر کمی از کافئین موجود در جامدات کاکائو باشد. بنابراین، شکلات سفید بیشتر از شیر یا شکلات تلخ می تواند فاسد شود، زیرا شامل محصولات لبنی است.

 

این نوع شکلات در ایالات متحده معروف نیست ، در حالی که اکثر برندهای شکلات سفید در کشورهای اروپایی هستند. بسیاری از کشورها مانند بلژیک، آلمان، ایتالیا و لهستان به دلیل تولید شکلات سفید قابل توجه هستند. اگرچه شکلات سفید در ایالات متحده چندان شناخته شده نیست، اما باید حداقل ۲۰ درصد چربی کاکائو داشته باشد.

 

۳٫ شکلات شیری

نوع سوم شکلاتی که در مورد آن صحبت خواهیم کرد، شکلات شیری است. فاکتورهای شکلاتی، شکلات شیری را از شکلات تلخ با سهمیه جامد کاکائوی کم و سهمیه قند بالاتر به اضافه یک محصول شیر می سازد. این فرآورده شیر ممکن است به صورت شیرخشک، شیر مایع یا شیر تغلیظ شده باشد. طعم شکلات شیری سبک تر و شیرین تر از طعم شکلات تلخ است. علاوه بر این، بافت آن نرم تر است.

 

قنادی ها از شکلات شیری در بسیاری از دسرها و شیرینی ها استفاده می کنند. مردم همچنین آن را به صورت کامل می خورند. علاوه بر این، اگر مردم آن را در شرایط مناسب نگهداری کنند، شکلات شیری می تواند برای ده ماه تا یک سال سالم باشد. اگرچه بسیاری شکلات تلخ را ترجیح می دهند، اما شکلات شیری همچنان پرفروش ترین شکلات در ایالات متحده است.

 

در سال ۱۸۷۵ یک شیرینی پزی سوئیسی به نام دانیل پیتر، شکلات شیری را با استفاده از شیر تغلیظ شده، که هنری نستله اختراع کرده بود، ساخت. بعداً با دوستش هنری نستله کار کرد و آنها شرکت نستله را تأسیس کردند و شکلات شیری را به بازارهای انبوه معرفی کردند.

 

علاوه بر این، شرکت Hershey بزرگترین تولید کننده در ایالات متحده است. در سال ۱۸۷۳، میلتون اس. هرشی پس از مدت ها تمرین، یک مغازه شیرینی فروشی در فیلادلفیا تأسیس کرد. در سال ۱۸۹۶، میلتون یک کارخانه شیر برای ایجاد و اصلاح دستور العملی برای آب نبات های شکلات شیری ساخت. در سال ۱۸۹۹، او فرآیند خود را توسعه داد که به فرآیند هرشی معروف بود. به کیفیت شیر ​​بیشتر از روش های سنتی اهمیت می داد. در سال ۱۹۰۰، او شروع به تولید میله های شکلات شیری هرشی کرد که به آنها میله های هرشی یا میله های هرشی نیز می گویند.

 

شکلات شیری به طور معمول، شیر شکلات حاوی کره کاکائو و مشروب شکلات، همراه با شیر تغلیظ شده یا شیر خشک است. برای اینکه شکلات شیری در نظر گرفته شود، باید حداقل ۱۰٪ مشروب شکلات، ۳٫۳۹٪ چربی کره و ۱۲٪ مواد جامد شیر داشته باشد. در مقایسه با شکلات تلخ، شکلات شیری طعم شیرین تر و تلخ تری دارد. همچنین رنگ آن روشن تر است، در حالی که طعم شکلاتی کمتری دارد.

 

۴٫ شکلات شیرین نشده

چهارمین نوع شکلاتی که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت، شکلات های شیرین نشده است. همانطور که از نام آن پیداست، شکلات شیرین نشده حاوی هیچ افزودنی نیست. این کاملا از دانه های کاکائو آسیاب شده درست شده است! این نوع به نام های شکلات پخت، شکلات ساده یا شکلات تلخ نیز شناخته می شود، زیرا به تنهایی برای مصرف در نظر گرفته نشده است. کمبود مواد افزودنی باعث می شود شکلات به شدت تلخ شود، بنابراین برای مصرف منظم طعم خوبی ندارد. قنادی ها کیفیت این نوع را با توجه به نوع دانه های کاکائو موجود در آن و نحوه فرآوری آن تعیین می کنند. تکه شکلات شیرین نشده حاوی ۵۰ تا ۵۵ درصد کره کاکائو است.

 

شکلات شیرین نشده خالص ترین شکل شکلات در نظر گرفته می شود. این عمق کاکائوی غنی را ارائه می دهد. برخی از افراد شکلات بدون شیرینی را ترجیح نمی دهند زیرا ترکیبی از توده کاکائو و کره است. علاوه بر این، حاوی هیچ قندی نیست. بنابراین به آن شکلات شیرین نشده می گویند.

 

شکلات شیرین نشده معمولاً در پخت و شیرینی‌پزی استفاده می‌شود، زیرا مقدار کمی از آن طعم غنی کاکائو می‌دهد. علاوه بر این، شیرینی پزها از آن در کیک ها و شیرینی هایی استفاده می کنند که قبلاً به شکر زیادی به عنوان یک ماده نیاز دارند.

 

۵٫ شکلات نیمه شیرین

نوع پنجم شکلاتی که به آن خواهیم پرداخت، شکلات نیمه شیرین است. این یک شکلات تلخ است که طعم شکلات تلخ و شیرینی شکر را ترکیب می کند. بنابراین، شکلات تلخ در نظر گرفته می شود. کارخانه های شکلات سازی شکلات نیمه شیرین را از مشروب شکلات، مقدار کمی شکر، کره کاکائو و اغلب وانیل و لسیتین می سازند. علاوه بر این، میزان “شیرینی” در شکلات نیمه شیرین از نواری به میله دیگر متفاوت است.

 

بسیاری از مردم شکلات شیری را برای کیک و شیرینی بسیار شیرین می دانند. بنابراین، شکلات نیمه شیرین به دلیل تعادل خوبی که بین شیرینی و تلخی دارد، یک ماده مهم برای پخت محسوب می شود. از سوی دیگر، غنای شکلات تیره تر می تواند بر سایر مواد چیره شود. از این رو، شکلات نیمه شیرین یک ماده ضروری آشپزخانه برای بسیاری از نانوایان بزرگ است.

 

مردم باید همیشه شکلات های نیمه شیرین را در جای خشک و خنک و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنند تا بتوانند تا حد امکان تازه و خوشمزه بماند. نگهداری شکلات در یخچال دید کاملی نیست زیرا رطوبت می تواند باعث ایجاد جوانه های چربی یا قند در شکلات شود. این یک لایه سفید و گچی است که معمولاً در سطح آن یافت می شود.

 

این نوع شکلات فواید زیادی برای سلامتی دارد زیرا حاوی ماده ای به نام اپی کاتچین است. بنابراین، می تواند فشار خون را کاهش دهد، سطح کلسترول را کاهش دهد و احتمال بیماری قلبی را کاهش دهد. با این حال، شکلات شیری این مزیت را ندارد زیرا چربی موجود در آن از مواد جامد شیر تامین می شود. از این رو، شکلات تلخ و شکلات نیمه شیرین بهترین انتخاب هستند.

 

در ابتدا از شکلات نیمه شیرین در تهیه چیپس شکلات استفاده می شد. در سال ۱۹۳۷، وقتی روث ویکفیلد تکه های تکه ای از یک نوار شکلات نیمه شیرین نستله را به دستور پخت کوکی اضافه کرد، چیپس های شکلاتی با اختراع کوکی های شکلاتی تولید شد. شرکت های شکلات سازی چیپس های شکلات را با مواد دیگری مانند کره بادام زمینی، شکلات تلخ، شکلات سفید، شکلات تلخ و شکلات نعناع درست می کنند.

 

طعم شکلات نیمه شیرین را می توان بین شکلات تلخ، تلخ و شیرین قرار داد.

 

۶٫ شکلات تلخ

ششمین نوع شکلاتی که داریم شکلات تلخ و شیرین است. بسیار تیره است، با محتوای مشروب شکلاتی بالا، اما طعم متعادل شکلات جامد و شیرینی دلپذیر را حفظ می کند. شیرینی تلخ ترکیبی از مشروب شکلاتی، کره کاکائو، مقدار کمی شکر و اغلب وانیل و لسیتین است.

 

شیرینی پزها از آن در انواع شیرینی ها و دسرهای شکلاتی استفاده می کنند و همچنین به دلیل محتوای کاکائو بالایی که دارد، خوردن آن بدون دست آور است. علاوه بر این، شکلات تلخ را می توان در صورت نگهداری در شرایط مناسب و سالم برای سال ها نگهداری کرد. به دلیل فواید شکلات تلخ برای سلامتی، مردم از آن برای درمان بیماری های مختلف در گذشته استفاده می کردند.

 

شکلات تلخ حاوی لیکور شکلات، شکر، کره کاکائو، وانیل و لسیتین (امولسیفایر) است. همچنین حاوی مواد جامد شیر نیست. طیف وسیعی از انواع شکلات تلخ بر اساس میزان کاکائو موجود در آن وجود دارد. مقدار کاکائو در تکه های شکلات تلخ از ۳۰ درصد تا ۸۰ درصد متغیر است. به عنوان مثال، اگر ۷۰٪ شکلات تیره می خورید، به این معنی است که ۷۰٪ از آن از مشروب کاکائو خالص تشکیل شده است، در حالی که ۳۰٪ باقی مانده شکر است.

 

آمریکایی های باستان از دانه های کاکائو برشته و خرد شده برای درمان بیماری ها و حتی سنگ کلیه استفاده می کردند. حتی قبل از اینکه دانشمندان فواید خاص شکلات را برای سلامتی بفهمند، ثروتمندان در دوران باستان آن را کشف کردند. تعداد معدودی که استطاعت مالی خوردن روزانه شکلات را دارند نسبت به کسانی که توانایی مالی خوردن این کاکائو خوشمزه را نداشتند، زندگی بهتری داشتند.

 

آن دسته از نانوایانی که تازه کار پخت را آغاز کرده اند ممکن است ندانند که تفاوت های زیادی بین شکلات تلخ و نیمه شیرین وجود دارد. بنابراین، قبل از شروع پخت با هر یک از این نوع شکلات ها، باید حقایقی را در مورد هر دو نوع بدانند.

 

شکلات تلخ حاوی ۷۰ درصد کاکائو و شکر کمتر است، در حالی که شکلات نیمه شیرین ۶۰ درصد کاکائو دارد. با این وجود، قنادی ها از هر دوی این شکلات ها در پخت استفاده می کنند، اما شکلات تلخ طعم عمیق تری دارد. علاوه بر این، هنگام جایگزینی شیرینی تلخ با نیمه شیرین و بالعکس، مقداری تغییر در مقداری که نانوا اضافه می کند، ایجاد می شود.

 

شکلات تلخ و شیرین فوایدی برای سلامتی دارد زیرا منبع خوبی از فلاونوئیدها است که برای سلامتی مناسب است. همچنین حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است که نقش حیاتی در کاهش فشار خون دارند. اگرچه فواید متعددی برای سلامتی دارد، اما از آنجایی که حاوی تئوبرومین است، معایب زیادی دارد. این ماده مسئول بی خوابی و اضطراب است. همچنین ممکن است گاهی اوقات سمی باشد.

 

۷٫ پودر کاکائو

پودر کاکائو و شکلات شیرین نشده بسیار شبیه به هم هستند! هر دو از مرحله “جداسازی” تولید شکلات به دست می آیند. پودر کاکائو نیز مانند شکلات شیرین نشده ۱۰۰ درصد کاکائو دارد. با این حال، تمام پودر کاکائو آن استخراج شده است. همچنین بسیار تلخ است، به همین دلیل است که پودر کاکائو هرگز به تنهایی استفاده نمی شود و به جای آن معمولا در دستور العمل ها استفاده می شود.

 

۸٫ شکلات کوورتور

شکلات کوورتور نوعی شکلات گران قیمت است. قیمت بیشتر شکلات را می توان به دلیل درصد بالای کره کاکائو نسبت به سایر انواع آن دانست. کره کاکائو یک ماده مهم در شکلات کوورتور است زیرا می تواند به آب شدن سریع و یکنواخت شکلات کمک کند. به این ترتیب، برای پخت و درست کردن آب نبات عالی است. می توانید انواع کوورتور شیر، شکلات های سفید و تیره را پیدا کنید!

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *