با کاربرد انواع ورق آهنی آشنا شوید

ورق آهنی

ورق آهنی

به ورق‌های مسطحی که به صورت شیت یا رول در بازار موجود هستند، ورق فولادی یا ورق آهنی گفته می‌شود.  کاربرد بسیار گسترده ورق‌های آهنی را در صنایع مختلف نمی‌توان نادیده گرفت، در واقع این مقطع در دسته مقاطع پر مصرف قرار دارد. همانطور که از نامش پیداست این ورق بر پایه آهن بوده و با روش‌های نورد سرد و یا نورد گرم تولید می‌شود.

انواع ورق آهنی

اگر به اطرافمان دقت کنیم، ورق‌هایی با کیفیت، رنگ، طرح و اشکال مختلفی را مشاهده می‌کنیم. در کارخانه‌های سطح کشور، ورق‌های آهنی متنوعی تولید می‌شود، هر کدام از آنها، بسته به ویژگی‌هایی که دارند جهت مصارف متفاوت، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه سعی داریم لیست کاملی از انواع ورق‌های فولادی را برای شما ارائه نماییم:

  1. ورق سیاه (ST37- ST52)
  2. ورق اسید شویی
  3. ورق گالوانیزه
  4. ورق رنگی
  5. ورق فرمینگ )ذوزنقه، شادولاین، طرح سفال، سینوسی، کرکره، آلوزینک)
  6. ورق سرد
  7. ورق روغنی
  8. ورق قلع اندود
  9. ورق آجدار
  10. ورق آلیاژی
  11. ورق استنلس استیل
  12. ورق A283
  13. ورق A516
  14. ورق ضد سایش
  15. ورق نسوز
  16. ورق مشبک
  17. ورق آتشخوار
  18. ورق استحکام بالا
  19. ورق دریایی
  20. ورق لاتون
  21. ورق طلا
  22. ورق برنجی
  23. ورق آلومینیوم
  24. ورق برشی
  25. ورق صنعتی
ورق آهنی

ورق آهنی

کاربرد ورق آهن

چه در صنعت و چه در ساختمان ‌سازی، فلز از جمله عناصر بسیار مهمی است که بخش عظیمی از هر پروژه می‌تواند با آن درگیر باشد. به همین دلیل آن را به اشکال مختلفی در می‌آورند تا بهترین کارایی را از خود نشان دهد که یکی از آنها ورق آهنی است. اگر بخواهیم از لیست بالا یکی از ورق‌ها را به عنوان پرمصرف‌ترین ورق، معرفی کنیم، ورق سیاه می‌تواند در صدر جدول قرار گیرد! در واقع این ورق به عنوان یکی از ورق‌های مادر، برای تولید دیگر ورق‌ها است. اگر بخواهیم کاربرد انواع مختلف ورق را به صورت کلی بررسی نماییم باید گفت در صنعت و ساختمان سازی مورد مصرف قرار می‌گیرند:

کاربرد ورق در صنعت شامل موارد زیر است:

  • بدنه خودروهای سواری
  • بدنه و کف ماشین آلات سنگین
  • تولید لوله‌های مخصوص سیالات
  • کشتی سازی و انواع سازه‌های دریایی
  • هواپیما سازی
  • انواع لوازم خانگی مانند بدنه یخچال، آبگرمکن و غیره

کاربرد ورق در ساختمان سازی، شامل موارد زیر است:

  • ساخت سوله
  • ساخت سقف‌های شیروانی
  • تولید درب و پنجره
  • ساخت انواع پروفیل
  • ساخت انواع قوطی

قیمت ورق آهن

قیمت ورق آهن با توجه به چند فاکتور اساسی تعیین می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها کیفیت مواد اولیه برای تولید است. موارد ثانویه‌ای که می‌توانند روی قیمت ورق فولادی تاثیر بگذارند، عبارتند از قیمت دلار، نفت و گاز، هزینه دستگاه‌های تولیدی و تحریم‌های کشور. توجه داشته باشید که قیمت ورق آهن امروز می‌توانند نسبت به دیروز متفاوت باشد از این جهت موقع خرید حتما باید فاکتور روز را در دست داشته باشید. بدین منظور سایت‌های معتبری وجود دارند که مرتبا قیمت‌ انوع مقاطع فولادی را بروزرسانی می‌کنند و حتی ممکن است پیش فاکتور به شما ارائه نمایند.

خرید ورق فولادی

پیش از خرید ورق فولادی، باید با نیاز خود آشنا شویم، اگر ورق فولادی در جای درست خود قرار نگیرد ممکن است کارایی لازم را نداشته باشد. به عنوان مثال اگر برای درب و پنجره ساختمان از ورق آلیاژی استفاده شود، هزینه نهایی بدون هیچ دلیلی بالا خواهد رفت. زیرا ورق آلیاژی کاربرد متفاوتی داشته و اغلب برای تولید ماشین سنگین از آن استفاده می‌شود. پس لازم است پیش از خرید ورق با کاربرد و قیمت انواع ورق آهن، آشنایی لازم را به دست آورید. کارشناسان در مراکز بازرگانی مختلف، می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند تا خرید بهتری داشته باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *