با گربه مشهور مسجد ایاصوفیه استانبول آشنا شوید

گربه زیبایی که سال‌ها است در داخل مسجد ایاصوفیه استانبول زندگی می‌کند، حالا دیگر به یکی از نمادهای این مسجد تاریخی تبدیل شده است.

ایاصوفیه در شهر استانبول، در طی سالیان دراز کاربری‌های گوناگونی از کلیسای اورتودوکس یونانی گرفته تا مسجد مجلل و باشکوه مسلمانان در زمان امپراتوری عثمانی داشته و اکنون نیز به موزه‌ تبدیل شده‌ است. ولی احتمالا شگفت‌انگیزترین کاربری ایاصوفیه، این است که این مسجد خانه یکی از گربه‌هایی به حساب می‌آید که در شبکه‌های مجازی نیز شهرت زیادی کسب کرده است!

«گلی» (Gli) که به معنای «پیوند عشق» است، طبق اطلاعات صفحه رسمی خود در وب‌سایت موزه، یک گربه زیبای اروپایی با موهای کوتاه و چشمان کج و البته طرز رفتاری شاهانه است! او بیشتر زندگی ۱۴ ساله‌اش را در میان دیوارهای هزار ساله و قدیمی ایاصوفیه ترکیه گذرانده و در عین حال تبدیل به یک سوژه دوست‌داشتنی و جذاب برای گردشگرانی که به ایاصوفیه می‌روند، شده است.

گربه مسجد ایاصوفیه

«امید باهچلی» (Umut Bahceli)، راهنمای گردشگران و کسی که صفحه اینستاگرام گلی را اداره می‌کند، به «لونلی پلانت» (Lonely Planet) گفت:

او واقعا دوست دارد که ژست بگیرد.

گربه مسجد ایاصوفیه

احتمالا نویسنده فقید انگلیسی «تری پراچت» (Terry Pratchett) کاملا حق داشت وقتی که می‌گفت:

در دوران باستان گربه‌ها به‌عنوان خدایان پرستش می‌شدند و آن‌ها این نکته را هنوز فراموش نکرده‌اند.

باهچلی در ادامه گفت که گلی دارای استراتژی خاصی است. وی در این مورد چنین گفت:

اگر او بخواهد با مردم تعامل و ارتباط داشته باشد، زیر جایگاه موذن‌ها می‌ایستد؛ ولی اگر خیلی خسته باشد و نخواهد کسی او را در آغوش گیرد و نوازش کند، در یک نقطه مرکزی زیر گنبد در کف مسجد خواهد نشست.

گربه مسجد ایاصوفیه

این نقطه که باهچلی به آن اشاره می‌کند، بخشی از کف زمین مسجد است که از سنگ مرمر ساخته شده است و در زیر گنبد قرار دارد. این همان جایی است که در گذشته امپراتوران بیزانس در آنجا تاج‌گذاری شده بودند. این مکان چون بسیار ارزشمند و حساس است و لازم است گردشگران پایشان را آنجا نگذارند، در داخل حصاری محافظت می‌شود. بنابراین نقطه خوبی برای گلی است تا او بتواند مدتی را به تنهایی و به دور از آزار در آنجا بگذراند.

اگر احساس می‌کنید که در سفر بعدی خود به استانبول حتما باید گلی را ببینید، باید فعالیت‌های فصلی او را بدانید. امید می‌گوید:

مکان‌های مورد علاقه او در ایاصوفیه با توجه به آب و هوا عوض می‌شود. او در زمستان معمولا دوست دارد در مقابل نور پروژکتوری که محراب و منبر مسجد را روشن می‌کند بایستد چون آنجا بسیار گرم است. ولی در تابستان می‌توانید او را در حال استراحت روی زمین و درون باریکه‌ای از نوری که توسط نور خورشید از پنجره‌ها می‌تابد، بیابید.

گربه مسجد ایاصوفیه

کیزیم (Kizim) خواهر گلی نیز در ایاصوفیه زندگی می‌کند، ولی این گلی است که بسیار به شهرت رسیده است. او حساب شخصی اینستاگرام دارد و حتی یک بار «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا در سفر رسمی و کاری‌اش به ترکیه با گلی ملاقات کرد!

پس شما نیز در سفر به شهر استانبول و مسجد ایاصوفیه دیدار با این شخصیت مهم و مشهور را از دست ندهید!

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *