با یک قرص زبان جدید یاد بگیرید

محققان به تازگی دریافته‌اند که با مسدود کردن یک پیام‌رسان کلیدی در مغز موش‌ها می‌توانند ظرفیت یادگیری را به مرور در طول حیات از طریق صدا افزایش دهند. آنها امیدوارند که با این یافته، در آینده‌ای نزدیک بتوانند دارویی تولید کنند که عملکرد این پیام‌رسان را ایفا کند و قدرت یادگیری را در مغز بهبود بخشد.

یادگیری زبان یا موسیقی برای کودکان ساده است اما با افزایش سن، توانایی مهارت پیدا کردن در این حوزه‌ها کمی دشوار می‌شود. دانشمندان نسبت به این مساله خوش‌بین هستند و معتقدند که اوضاع به این شکل باقی نمی‌ماند و در آینده‌ای نزدیک متحول می‌شود. محققان یک ماده شیمیایی را در مغز شناسایی کرده‌اند که فرآیند یادگیری را کند می‌کند.

آنها دریافتند که با مسدود کردن یک پیام‌رسان کلیدی در مغز موش‌ها می‌توانند به آنها در بالا بردن ظرفیت یادگیری با بالا رفتن سن کمک کنند. این گروه تحقیقاتی معتقدند چنانچه بتوانند یک دارو برای مسدود کردن این ماده شیمیایی بسازند، افراد بالغ می‌توانند توانایی یادگیری سریع و مهارت پیدا کردن بر زبان‌های جدید را به سرعت فرا بگیرند.

محققان بیمارستان تحقیقاتی کودکان «سنت جود» واقع در ایالت تنسی آمریکا، ماده شیمیایی «آدنوزین» را در منطقه‌ای از مغز به نام تالاموس شنوایی در موش‌های بالغ مسدود کردند. آنها دریافتند که این ماده، توانایی موش‌ها را برای یادگیری از اصوات به همان اندازه که کودکان از صداهای فراگیر جهان یاد می‌گیرند، بالا می‌برد.

به نظر می‌رسد میزان آدنوزین در مغز افراد بالغ بیشتر از کودکان باشد زیرا تولید آن با رشد مغز بیشتر می‌شود. دانشمندان امیدوارند که با مسدود کردن ارسال سیگنال توسط آدنوزین در تالاموس شنوایی، دریچه‌ای را برای یادگیری طولانی‌مدت‌تر از طریق شنوایی برای افراد بالغ فراهم آورند که فراتر از دوران حیاتی معمول در موش‌ها باشد.

این نتایج راهکار امیدبخشی برای انسان‌هاست که از این طریق بتوانند زبان و موسیقی را با مهارت بالایی فرا بگیرند. با تولید این دارو، فعالیت آدنوزین متوقف و در نتیجه نرمی و انعطاف‌پذیری مناطق حیاتی مغز حفظ می‌شود.

قدرت یادگیری کودکان تا حدی است که با شنیدن مکالمات دیگران، زبان‌آموزی را فرا می‌گیرند بنابراین محققان نشان داده‌اند که میزان ماده شیمیایی آدنوزین در مغز آنها کاهش یافته است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *