برای اولین بار، ژن آلزایمر در سلول‌های مغز انسان خنثی می‌شود!

برای اولین بار، دانشمندان، پس از خنثی کردن مهم ترین ژن مسئول بیماری آلزایمر، مدعی کسب موفقیت در مبارزه با این بیماری شدند.

یک تیم پژوهشی در کالیفرنیا با موفقیت پروتئین مرتبط با ژن apoE4 با خطر بالا را شناسایی کرده و سپس توانست با موفقیت از صدمه زدن آن به سلول‌های عصبی انسان جلوگیری کنند.

این مطالعه می‌تواند دریچه‌ی جدیدی را به روی یک داروی بالقوه‌ی جدید که قادر به توقف این بیماری است، بگشاید. با این حال محققان هنوز در این باره محتاط هستند، زیرا تاکنون آزمایشات آنان فقط بر روی مجموعه‌ای از سلول‌ها و در آزمایشگاه صورت گرفته است.

داشتن یک نسخه از ژن apoE4 بیش از دو برابر احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می‌دهد، در حالی که داشتن دو نسخه‌ی این ژن، احتمال خطر را ۱۲ برابر افزایش می‌دهد.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که تقریبا از هر چهار نفر، یک نفر حامل این ژن است.

پروتئین apoE4 misshapen نمی‌تواند در نورونهای انسان به درستی عمل کند و به قطعاتی که باعث ایجاد بیماری در سلول‌ها می‌شود، تجزیه می‌گردد.

این ناشی از چندین سوء عملکرد در بیماری آلزایمر، از جمله انباشت پروتئین تاو و پپتیدهای آمیلوئید است، که (۷٫۱) درصد از بریتانیایی‌های بالای ۶۵ سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تیمی از پژوهشگران موسسه‌ی گادستون برای تعیین این که آیا وجود پروتئین سبب ایجاد آسیب می‌شود یا کمبود آن، آزمایشاتی انجام داده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *