برای بررسی اعتبار یک فروشگاه اینترنتی به چه نکاتی دقت کنیم

 

درابتدای رونق کسب وکارهای اینترنتی، بسیاری از مردم به خرید از این فروشگاه­ها اعتماد نداشتند و نمی­توانستند کلاهبرداران و سودجویان را از فروشندگان واقعی تشخیص دهند؛ اما با گذشت زمان، عوامل مختلف مانند خرید آسان و سریع، تنوع محصولات و دسترسی راحت به کالاها در هر نقطه از جهان، مشتریان را به خرید اینترنتی تشویق کرد. درنتیجه، بسیاری از افراد به دنبال یادگیری ترفندهایی هستند تا از اعتبار فروشگاه­های اینترنتی مطمئن شوند و با خیال راحت خرید کنند.

·      ارزیابی اعتبار سایت به­وسیله نماد اعتبار الکترونیک

نماد اعتماد الکترونیک به کسب و کارهایی اعطا می‌شود که حقیقی بودن آنها توسط سیستم­های دولتی تایید شده باشد. این نماد، یکی از راه­هایی است که به شما کمک می­کند تا از صلاحیت و اعتبار سایت مطمئن شوید.

برای اینکه از واقعی بودن لوگو مطمئن شوید، برروی آن کلیک کنید تا پاپ آپی که حاوی اطلاعات صاحب امتیاز است، به شما نشان داده شود. روش دیگر آن است که به سایت enamad.ir مراجعه و با کلیک برروی گزینه استعلام، دامنه سایت موردنظر را وارد و اطلاعات داده شده را مطالعه کنید.

·      داشتن بالاترین رتبه در الکسا

داشتن رتبه بالا در الکسا می­تواند نشانه خوبی برای سایت باشد. درواقع، الکسا رتبه سایت­ها را براساس تعداد بازدیدها تعیین می کند؛ به این صورت که هرچه تعداد بازدید از سایت بیشتر باشد، رتبه در الکسا نیز بالاتر خواهد بود. درنظر داشته باشید که رتبه الکسا، اعتبار سایت را تضمین نمی­کند اما نشان می­دهد که آن سایت تا چه اندازه شناخته شده است. برای بررسی رتبه الکسا، از افزونه Alexa در کروم استفاده و دامنه سایت موردنظر را در Siteinfo الکسا وارد کنید.

·      برخورداری از گواهینامه SSL

یکی دیگر از مواردی که امنیت یک فروشگاه اینترنتی را تضمین می­کند، داشتن گواهینامه SSL است که نشان می­دهد سایت به حفظ اطلاعات مشتریان اهمیت می­دهد. برای اینکه مطمئن شوید سایت مورد نظر گواهینامه SSL دارد، باید بتوانید از طریق HTTPS به آن سایت دسترسی داشته باشید.

·      برخورداری از صفحه تماس با ما

یکی دیگر از معیارهایی که به کمک آن می­توانید اعتبار سایت‌ها را بسنجید، «بررسی صفحه تماس با ما» است. در این بخش، اطلاعاتی مانند شماره تماس ثابت، آدرس فروشگاه، شماره همراه و… درج شده که به شما کمک می‌کند تا با مدیران سایت و صاحبان فروشگاه ارتباط برقرار کنید. شما می­توانید قبل از خرید با شماره­ های موجود در بخش “تماس با ما” تماس گرفته و از واقعی بودن آنها مطمئن شوید.

·      داشتن شبکه­ های اجتماعی

یکی از ترفندهایی که به شما کمک می­کند تا از معتبر بودن سایت‌های فروشگاهی مطمئن شوید، فعالیت مدیران آن در شبکه­های اجتماعی است. مدیران سایت­هایی که در شبکه‌های اجتماعی همچون تلگرام و اینستاگرام، به­طور مستمر فعالیت دارند، اصولا قابل اعتمادتر هستند.

·      توجه به نظرات مشتریان

قبل از اینکه محصولی را از سایتی بخرید، به بخش نظرات مراجعه و تمام نظرات مثبت و منفی درباره آن را با دقت مطالعه کنید. البته، این راه حلی تضمینی برای مشکل اعتماد کردن به یک سایت نیست؛ اما، می­تواند تا حدودی به شما کمک کند تا صحت عملکرد فروشگاه را بسنجید. این روش می‌تواند برای بررسی عملکرد فروشگاه برای خرید کالاهای حساس مانند گوشی موبایل و بررسی اعتبار فروشگاه آنلاین خرید گوشی های تلفن همراه بسیار مفید باشد.

·      امنیت درگاه خرید

اگر در هنگام خرید اینترنتی، متوجه شدید که علامت https موجود در بالای نوار آدرس مرورگرتان، به رنگ قرمز است، به­هیچ­وجه از آن سایت خرید نکنید. آن نوار قرمز رنگ هشداری است که به شما می­گوید سایت معتبر نیست و احتمالا قصد سرقت اطلاعات بانکی و خالی کردن حساب‌تان را دارد.

·      مطابقت آدرس درگاه انتقالی با آدرس اصلی سایت

پس از اینکه خرید اینترنتی­تان تکمیل شود، سایت شما را به درگاه­های الکترونیکی انتقال می­دهد. دراینجا کاملا دقت کنید تا آدرس درگاه انتقالی را با آدرس اصلی بانک مطابقت دهید. آدرس درگاه انتقالی باید با آدرس اصلی بانک یکسان باشد و علامت https نباید به رنگ قرمز دربیاید.

·      مطالعه سیاست حفظ حریم خصوصی

اگر قصد خرید از فروشگاه­های اینترنتی را دارید، از نحوه ذخیره اطلاعات در سایت و سیاست حفظ حریم خصوصی آن اطمینان حاصل کنید. این بررسی، کاملا برعهده خریدار است و درصورت سرقت رفتن اطلاعات بانکی‌تان، سایت موردنظر هیچگونه مسئولیتی نخواهد داشت.

·      نحوه پرداخت

تا جایی که امکان دارد تلاش کنید که پرداخت درب منزل صورت بگیرد. به­خصوص درهنگام خرید کالاهای گران قیمت همچون گوشی موبایل، پرداخت هزینه را درب منزل و پس از بررسی کالا انجام دهید تا درصورت وجود هرگونه مشکل، کالا را برگردانید و هزینه را پرداخت نکنید.

البته، از آنجا که هزینه خرید گوشی بسیار بالا است، حتما از اعتبار فروشگاه آنلاین خرید گوشی های تلفن همراه مطمئن شوید و سپس اقدام به خرید کنید. به علاوه، حتما از فروشگاه­های شناخته شده برای خرید گوشی استفاده کنید.

کلام آخر

تلاش کردیم تا در این مطلب، راه­هایی را که به شما در تشخیص معتبر بودن سایت کمک می­کند، معرفی کنیم. با بررسی این موارد و به خاطر سپردن آنها، می­توانید صلاحیت داشتن یک سایت را بسنجید و با خیال راحت از آنلاین شاپ­ها و سایت­های فروشگاهی خرید کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *