برخورد شهاب‌سنگ با جیمز وب چقدر خطرناک است؟

تلسکوپ جیمز وب

از دسامبر سال ۲۰۲۱ که جیمز وب به فضا پرتاب شده است تا کنون ۱۹ سنگ آسمانی به آن برخورد کرده است که یکی از آن‌ها نسبتاً بزرگ بوده و آسیب محسوسی به یکی از ۱۸ آینه‌ی طلایی تلسکوپ وارد کرده است.

ناسا اکنون تصویر محل برخورد سنگ با آینه‌ی جیمز وب را به اشتراک گذاشته است.

به نظر می‌رسد این برخورد بین ۲۳ تا ۲۵ ماه می ۲۰۲۲ رخ داده باشد و آسیبی به جای گذاشته که غیرقابل برطرف کردن است. البته به نظر می‌رسد این آسیب تاثیری بر روی عملکرد تلسکوپ نداشته باشد. در حقیقت عملکرد جیمز وب آنچنان فراتر از انتظارات بوده که به آسانی نمی‌تواند خدشه پیدا کند.

سنگ‌های کوچک آسمانی که به نام میکروشهاب‌سنگ نیز شناخته می‌شوند، برای همه‌ی فضاپیماها و ماهواره‌های نزدیک به مدار زمین خطر محسوب می‌شوند. دانشمندان مسیر ۲۳۰۰۰ تکه از این سنگ‌های آسمانی که به اندازه‌ی یک توپ بیسبال هستند را همیشه رهگیری کرده و تحت پایش دارند، ولی واقعیت این است که مسیر میلیون‌ها تکه سنگی که کوچک‌تر هستند را نمی‌توان به‌صورت دائمی پایش کرد. در عوض، ناسا و دیگر آژانس‌های فضایی برای برخوردهایی که غیرقابل اجتناب هستند، برنامه‌ریزی می‌کنند.

به گفته‌ی گروه کنترل جیمز وب، جلوی برخورد میکروشهاب‌سنگ‌ها با تلسکوپ را نمی‌توان گرفت و تا کنون برخورد شش نمونه از این سنگ‌های آسمانی بر روی جیمز وب اثر محسوس بر جای گذاشته است. در واقع هر ماه که جیمز وب در فضا قرار داشته یک برخورد سخت داشته است. این برخوردها برای متخصصین ناسا قابل پیش‌بینی بوده است و در زمان ساخت، آینه‌های تلسکوپ تحت چنین برخوردهای آزمایشی قرار گرفته است. ولی علی‌رغم همه‌ی آزمایش‌های انجام شده، اندازه‌ی سنگی که اخیراً به جیمز وب برخورد کرده بزرگ‌تر از پیش‌بینی‌ها بوده و اکنون تیم محققین در حال ارزیابی محل برخورد هستند.

در حال حاضر، یک تیم ۲۰۰ نفره از ناسا، آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کانادا در حال کار بر روی جیمز وب هستند. آن‌ها دریافته‌اند علیرغم وجود اثر برخورد سنگ با آینه‌ی جیمز وب، هنوز هیچ نشانه‌ای از آن در عملکرد تلسکوپ وجود نداشته و تلسکوپ عملکرد کاملاً مناسبی دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *