برنامه ریزی مجدد ضمیر ناخودآگاه

رازهای درباره‌ی پوست که ماه تولدتان آشکار می‌کند

ذهن

ذهن انسان از دو بخش خودآگاه و ناخودآگاه تشکیل شده است. بخش خودآگاه ، ذهن منطقی و استدلالی است که همه داده ها را بصورت منطقی محاسبه می کند. زمانی که اطلاعاتی به آن می رسد بر اساس ذهن استدلالی تجزیه و تحلیل می کند و اگر با معیارها و باورهای فردی مغایرت داشت از آن می گذرد و اگر برایش مفید بود آن ها را می پذیرد.

بالعکس، ضمیر ناخودآگاه فیلتری برای ورودی های خود ندارد و هر آن چه را که از طریق حواس پنج گانه ، به خصوص دیداری و شنیداری ، به آن وارد می شود می پذیرد و در خود ذخیره می کند .

با این تفاسیر ضمیر ناخودآگاه داده هایی را که به دفعات زیاد و همراه با احساسات به آن وارد می شود ، به عنوان یک اطلاعات درست تلقی کرده و این اطلاعات به صورت «باورها» در ضمیر ناخودآگاه ذخیره می شود و بصورت غیرارادی بر اساس آنها رفتار می کند و شرایط و موقعیت های زندگی ما را رقم می زند .

همه باورهای ما در طول سال های گذشته زندگی مان ، باعث برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه ما شده است و چون ناخودآگاه شناختی ازدنیای خارج ندارد، همواره طبق این برنامه ریزی عمل می کند .

اگر شما در حال حاضر از زندگی خود راضی هستید، بدانید که آگاهانه یا ناآگاهانه، ضمیر ناخودآگاه خود را بصورتی صحیح برنامه ریزی کرده اید.

اما اگر از وضعیت زندگی خود راضی نیستید ؛ اوضاع مالی خوبی ندارید ؛ حس کسالت و افسردگی دارید؛ از زندگی مشترک خود لذت نمی برید ؛ نمی توانید همسر و شریک مناسبی برای زندگی خود به دست آورید ؛ از بیماری رنج می برید ؛ مدت کمی احساس سلامتی می کنید و دردها زود به زود به سراغ شما می آیند ؛ از اعتماد به نفس لازم برخوردار نیستید ؛ و هزاران اگر دیگر …

تمام این موارد یعنی این که سال ها برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه شما اشتباه بوده و حالا زمان آن است که بصورت آگاهانه شروع به تغییر و برنامه ریزی مجدد ذهن ناخودآگاه خود کنید .

در قدم اول ما باید با نقاط ضعف و عادات رفتاری نادرستی را که در زندگی باعث بوجود آمدن شرایط سخت شده اند پیدا کنیم. «اگر» هایی که در بالا ذکر شد ، نمونه هایی از این موارد هستند .

در مرحله دوم باید باورهای غلطی که در ضمیر ناخودآگاه نقش بسته را تشخیص داد.

و در مرحله آخر باید باورهای جدید را در ضمیر ناخودآگاه حک کرد تا باورهای اشتباه به مرور زمان از بین رفته و ما شاهد تغییرات دلخواه در زندگی مان باشیم.

برای مثال ، نداشتن اعتماد به نفس ریشه در کودکی شخص دارد که باورهای مخربی را در ضمیر ناخودآگاه او ثبت کرده اند ؛ به او اجازه صحبت داده نشده است ، در هنگام انجام کارها تحقیر شده است ، اشتباهات او بزرگ جلوه داده شده اند و بارها به خاطر آنها سرزنش شده است ، در انجام هر کاری برچسب ناتوانی به او چسبانده شده است ، … . همه اینها باعث شده است اکنون که او شخص بالغی است ، قدرت و جسارت حضوری مؤثر و کارآمد در جمع را نداشته باشد و از انجام ساده ترین کارها هم ابراز ناتوانی کند .

حال بعد از کشف باورهای نادرست، به راحتی می توان باورهای مثبت را جایگزین باورهای اشتباه گذشته کرد . اما این جایگزینی نیازمند سعی و اراده ای قوی است.

به طور مثال اگر کسی از وضعیت مالی خود شکایت دارد ، پس از یافتن باورهای اشتباهی که از گذشته در مورد پول و ثروت در ضمیر ناخودآگاه او نقش بسته، باید باورهایی برخلاف باورهای قبلی را به ضمیر ناخودآگاه خود وارد کند تا به مرور زمان اثر باورهای قدیمی کمرنگ شده و باورهایی جدید در ضمیر ناخودآگاه رشد کنند.

روش های مختلفی برای تزریق باورهای جدید به ذهن ناخودآگاه وجود دارد که می توان به کمک آن ها ضمیر ناخودآگاه را به صورت آگاهانه از نو برنامه ریزی کرد . برای مثال:

خواندن زندگینامه افراد موفق

دیدن فیلم های انگیزشی

استفاده از تابلو تخیل

استفاده از تجسم خلاق

استفاده از عبارت های تأکیدی

می توان گفت ، عبارت ها و جملات تأکیدی یکی از موثرترین ابزارها برای پرورش باورهای جدید در ذهن ناخودآگاه است که در مقاله معجزه عبارات تاکیدی مثبت در زندگی به تفصیل به آن پرداخته ایم.

 

تکنیک ۱۵ دقیقه ای برنامه ریزی مجدد ضمیرناخودآگاه

در این روش شما یاد می گیرد که چگونه با تجسم چیزهایی که دوست دارید باور های کهنه و قدیمی و اشتباه ضمیر ناخودآگاهتان را از تغییر داده و با کمک باورهای جدید، اهداف شما را به واقعیت تبدیل شوند.

این تکنیک سه مرحله ای را هر روز و در یک زمان مشخص انجام دهید. یادتان باشد، تمرین و تلاش مداوم، باعث می شود که به خواسته خود برسید.

۱- در یک وضعیت راحت، به صورت نشسته و یا خوابیده قرار بگیرید؛

۲- می توانید از یک موسیقی آرامشبخش و ملایم استفاده کنید؛

۳- چشمان خود را ببندید و آگاه باشید به تنفس های آرام و عمیق خود؛

۴- دم و بازدم های آرام و عمیق بگیرید.

۵- عضلات بدن خود را شل و رها کنید، با تمرکز بر تنفس کم کم ریلکس می شوید؛

۶- ذهن شما در سطح هوشیاری آلفا قرار گرفته است و می توانید از این وضعیت برای رسیدن به هدفتان نهایت استفاده را ببرید؛

۷- حالا خود را در وضعیتی ببینید که به خواسته خود رسیده اید.

۸- همه چیز را به وضوح لمس کنید، هر گونه محرکت های بیرونی را در آن لحظه حس کنید؛

۹- نگاه سرشار از تشویق و شادباش دیگران را در مورد خود لمس کنید.

۱۰- در آن حس و آن وضعیت چند لحظه ای بمانید، وجودتان مملو از حس موفقیت است.

۱۱- در انتها با صدای بلند بگویید: من لایق ………………….. هستم و آن را بدست آوردم.

۱۲- حالا به آرامی چشمان خود را باز کنید و بگذارید چند لحظه ای در همان حس شیرین بمانید.

ذهن ناخودآگاه شما این باور را در خود ثبت می کند که شما در مدار رسیدن به هدف مشخص شده خود هستید و این باور با جملات تاکیدی و تجسم خلاق روزانه و… تقویت می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *