بزرگترین و وحشتناک ترین اشتباه تجارتی در تاریخ

اشتباه تجارتی

Marketing

ماجرا، مربوط می شود به شرکت پپسی و کشور فیلیپین، در دهه ۹۰ میلادی کوکاکولا گوی سبقت را از پپسی در فیلیپین ربوده بود و ۷۰% درصد فروش نوشابه در فیلیپین متعلق به کوکاکولا و ۱۷% از آن پپسی بود. شرکت پپسی ایده ای را طراحی و اجرا کرد،طرحی بنام “تب عدد”، بر مبنای این طرح در داخل سر نوشابه یک عدد سه رقمی و در زیرش مبلغ جایزه نوشته شده بود که از ۵۰ تا ۱۵۰۰ پزو بود و در نهایت آنها به مردم قول دادند که در پایان سال یک عدد سه رقمی را بعنوان برنده ۱۰۰۰۰۰۰ پزویی انتخاب کنند. این طرح حسابی گرفت و در عرض یک ماه فروش پپسی به ۴۰% رسید، حدود ۳۰ میلیون نفر یعنی نصف جمعیت فیلیپین پپسی خریده بودند.وقت قرعه کشی برای یک میلیون پزو فرا رسید و عدد ۳۴۹ بعنوان برنده این پول هنگفت اعلام شد. ساعتی بعد از اعلام نتیجه، پپسی به اشتباه وحشتناکش پی برد، اما کار از کار گذشته بود چون حدود ۸۰۰۰۰۰ نفر سر بطری با عدد ۳۴۹ را داشتند و همه خود را برنده ۱ میلیون پزو می دانستند.پپسی چاره ای اندیشید و گفت که باید سر نوشابه عدد امنیتی هم داشته باشد که پر واضح بود کسی این بهانه را نمی پذیرفت، از فردا اغتشاشات شروع شد و به دفاتر و محل فروش پپسی حمله شد و آنها را به آتش کشیدند،کامیون های پپسی سرنگون و آتش زده شدند و اوضاع بقدری خراب شد که پلیس مداخله کرد و در درگیری ها دهها نفر کشته شدند.هزاران شکایت و دعوی حقوقی بر علیه پپسی در دادگاه ها تنظیم شد و نهایتا در سال ۲۰۰۷ دادگاه عالی فیلیپین پپسی را از اتهامات تبرئه نمود.اما پپسی دیگر نتوانست بازار خودش را در فیلیپین احیاء کند و به اعتبارش ضربه سنگینی وارد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *