بشر برای نیازهای فزاینده خود یک کره زمین دیگر هم لازم دارد

برپایه گزارش اخیر «صندوق جهانی حمایت از طبیعت» (WWF) بشر با چنان سرعتی در حال بهره‌برداری از منابع طبیعی است که در آینده نزدیک برای تامین نیازهای اساسی خود مثل کشت محصولات خوراکی، جنگل و دامپروری، به یک کره زمین دیگر نیاز خواهد داشت.

این نهاد بین‌المللی و غیردولتی در گزارش خود که تحت عنوان «سیاره زنده» منتشر شده، می‌گوید که در سال ۲۰۰۸ نیاز جامعه بشری به زمین‌های مناسب برای کشت محصولات کشاورزی از آنچه که واقعا روی کره زمین موجود است ۳۰ درصد بیشتر شده‌است. میزان مصرف منابع طبیعی کره زمین، به‌ویژه زمین‌های کشاورزی و جنگل‌ها به حدی افزایش یافته که برای جایگزینی و احیا مصرف یک‌ساله بشر، کره زمین حداقل به یک سال و نیم زمان نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری «بلومبرگ» مدیر «صندوق جهانی حمایت از طبیعت» می‌گوید: «بشر در دهه‌های اخیر به شکلی زندگی و مصرف می‌کند که گویا ما یک کره زمین اضافی هم داریم. میزان مصرف بشر حدود ۵۰ درصد بیشتر از آن چیزی است که منابع طبیعی کره زمین در هر سال می‌توانند تولید کنند. اگر الگوها و میزان مصرف را تغییر ندهیم تا سال ۲۰۳۰ به وضعیتی خواهیم رسید که برای تامین نیازهای بشر حتی یک کره زمین دیگر هم کافی نخواهد بود.»

این گزارش که در نتیجه‌گیری خود بر ضرورت کاهش مصرف منابع طبیعی، مثل آب، جنگل‌ها و زمین‌های کشاورزی تاکید می‌کند، در آستانه برگزاری همایش ماه آینده سازمان ملل متحد منتشر شده که قرار است در شهر ریودوژانیرو برای بررسی راه‌های پیشگیری از نابودی منابع طبیعی برگزار شود.

کارشناسان منابع طبیعی برای سنجش منابع کره زمین از مقیاسی استفاده می‌کنند که اصطلاحا «هکتار جهانی» نامیده می‌شود و در برگیرنده یک میانگین از تمامی منابع طبیعی از جمله جنگل‌ها، آب آشامیدنی و کشاورزی و زمین‌های قابل کشت است.

برپایه بررسی‌هایی که در سال ۲۰۰۸ انجام گرفته‌است میزان مصرف هر فرد از این منابع حدود ۲٫۷ هکتار بوده در صورتی‌که کره زمین در بهترین حالت می‌تواند ۱٫۸ هکتار از این منابع را برای یک فرد تامین کند. در عین حال باید در نظر داشت که برپایه آمارهای سازمان ملل متحد جمعیت کره زمین در ماه اکتبر امسال به هفت میلیارد نفر خواهد رسید.

البته میزان مصرف ساکنان کره زمین از این منابع در هر کشور جهان متفاوت است. برای نمونه میزان مصرف سرانه این منابع در کشوری مانند قطر حدود ۱۲ هکتار است و پس از قطر کشورهایی نظیر کویت، امارات متحده عربی، آمریکا و دانمارک در مقام‌های بعدی قرار دارند. اما در مقابل میزان مصرف سرانه ساکنان مناطق فلسطینی حدود یک «هکتار جهانی» است.

صندوق جهانی حمایت از طبیعت هشدار می‌دهد که روش مصرف منابع طبیعی کره زمین در حال حاضر مثل برداشت از یک حساب بانکی است که ذخیره کافی ندارد. در برخی موارد منابع و سامانه‌های زیست‌محیطی کره زمین چنان تحت فشار قرار دارند که حتی پیش از پایان اندوخته‌های موجود ممکن است به کلی نابود شده و احیا آنها ناممکن شوند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *