بیت‌کوین باعث گرمایش زمین تا ۲ درجه‌ی سانتی‌گراد می‌شود؟!

بیت‌کوین به تنهایی می‌تواند باعث انتشار گازهایی شود که تا سال ۲۰۳۳ افزایش دمای جهانی را در پی دارد. نیازمندی‌های برقی بیت‌کوین، باعث بروز مشکلات عدیده‌ای شده است و همچنین بحث‌هایی به صورت آنلاین درباره‌ی محل قرارگیری تاسیسات و حلقه‌های تایید کننده‌ی صحت بیت‌کوین‌ها در گرفته است. چیزی که کمتر مورد بحث قرار گرفته، تاثیرات زیست‌محیطی تولید الکتریسیته‌ی مورد نیاز این سیستم است.
اگر بیت‌کوین با سرعتی برابر با متوسط سرعتی که دیگر تکنولوژی‌ها اجرایی شده‌اند، به پیش حرکت کند، می‌تواند تا سال ۲۰۳۳ با افزایش انتشارات گازهای گلخانه‌ای، دمای جهان را تا ۲ درجه افزایش ‌دهد. «رنلی رالینز»، دانشجوی کارشناسی ارشد از دانشگاه هاوایی به عنوان نویسنده‌ی همکار، می‌گوید: «بیت‌کوین ارز رمزگذاری‌شده‌ای است که که نیازمندی‌های سخت‌افزاری فراوانی دارد؛ بدین معنی که برق مورد نیاز آن خیلی بالا است.»
خرید کردن با بیت‌کوین و ارزهای رمزگذاری شده‌ی دیگر، به عنوان شکل‌هایی از ارزهای دیجیتال، نیازمند انرژی الکتریکی بالایی است. خرید با بیت‌کوین تراکنش‌هایی را ایجاد می‌کند که توسط گروهی از افراد به نام معدنچی، ثبت و پردازش می‌شود. هر تراکنش بیت‌کوینی توسط گروه معدنچیان در یک چارچوب زمانی خاص در یک بلوک انجام می‌شود. در مرحله‌ی بعد این بلوک‌ها به یک زنجیره افزوده می‌شوند که مقبولیت عموم مردم را با خود دارد. فرآیند تایید توسط معدنچیان که در حال رقابت برای رمزگشایی بیت‌کوین‌ها هستند، نیازمند الکتریسیته‌ی بسیار زیادی است.
گروه محققین از دانشگاه هاوایی، اطلاعاتی مانند توان کامپیوترهای مورد استفاده توسط بیت‌کوین‌ها، مکان جغرافیایی حضور معدنچیانی که بیت‌کوین را محاسبه می‌کنند و انتشار دی‌اکسیدکربن در اثر تولید الکتریسیته در کشورهای میزبان را بررسی کرده‌اند. بر اساس این داده‌ها، محققین تخمین زده‌اند که استفاده از بیت‌کوین در سال ۲۰۱۷ باعث انتشار ۶۹ میلیون تُن دی‌اکسیدکربن به جو زمین شده است.
محققین همچنین چگونگی پیشرفت دیگر تکنولوژی‌ها در جوامع را بررسی کرده‌اند و سناریویی ساخته‌اند تا بر اساس آن، انتشار گازهای ناشی از عملیات بیت‌کوینی را در صورتی که این ارز دیجیتال نیز با سرعت دیگر تکنولوژی‌ها رشد کند، تخمین بزنند. محققین دریافتند که حتی اگر بیت‌کوین با نرخ‌های کمتر از نرخ رشد دیگر تکنولوژی‌ها رشد کند، انتشارات گازهای گلخانه‌ای ناشی از آن، می‌تواند طی ۲۲ سال، دمای زمین را تا ۲ درجه‌ی سانتی‌گراد، بالا ببرد. اگر سرعت رشد بیت‌کوین برابر با میانگین دیگر تکنولوژی‌ها باشد، این اتفاق در ۱۶ سال می‌افتد.
«کیتی تالادای»، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه هاوایی، به عنوان نویسنده‌ی همکار این مقاله می‌گوید: «در حال حاضر، انتشارات گازهای گلخانه‌ای ناشی از وسایل حمل و نقل، منازل و پخت و پز، بیشترین تاثیر را بر تغییرات در حال گسترش اقلیمی دارند. تحقیق حاضر نشان می‌دهد که بیت‌کوین را نیز باید به این فهرست اضافه کرد.»
«کامیلو مورا»، دانشیار جغرافیا از دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه هاوایی و نویسنده‌ی اول مقاله، می‌گوید: «ما نمی‌توانیم آینده‌ی بیت‌کوین را پیش‌بینی کنیم، ولی اگر با کمترین سرعتی که دیگر تکنولوژی‌ها رشد کرده‌اند، پیاده‌سازی شود، خبر بدی برای تغییرات اقلیمی محسوب می‌شود و مردم و دیگر گونه‌ها نیز تحت تاثیر آن قرار می‌گیرند.»
مورا اضافه می‌کند: «با وجود خرابی‌های در حال پیشرفتی که با تغییرات اقلیمی ایجاد شده است، انسان این واقعیت را باور کرده است که تغییرات اقلیمی واقعی و حتی امری شخصی است. واضح است که اگر بخواهیم از گرمایش ۲ درجه‌ای زمین و خرابی‌های ناشی از آن جلوگیری کنیم، باید هر گونه پیشرفت بیشتر در زمینه‌ی ارزهای رمزنگاری شده، با هدف کاهش تقاضای الکتریسیته، صورت گیرد.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *