بیشترین سرعت ممکن در جهان!

تصور کنید ۵۰۰.۰۰۰  بار سریع‌تر از یک هواپیمای کنکورد و با سرعت ۲۹۹.۷۹۲.۴۵۸ متر بر ثانیه در حال حرکت هستید. این سرعت، سرعت نور در هنگام عبور از خلأ است و اگر شما قادر باشید با چنین سرعت زیادی حرکت کنید، می‏‌توانید تنها در یک ثانیه‏ هفت بار به دور کره‌ی زمین بگردید. طبق قوانین فیزیک و نسبیت، این سرعت، بیشترین سرعتی است که به شکل حدی می‌توان به آن دست یافت. نکته‌ی جالب این‌که سرعت نور درهنگام عبور از مایعات و جامدات کاهش می‌یابد؛ اما باز هم این سرعت شگفت‌انگیز و بسیار بالا خواهد بود.
تعداد زیادی از شما‏ مفهوم سال نوری را که نشان دهنده‌ی فاصله‌ای است که نور می‌تواند در یک سال طی کند، شنیده‌اید. این مقدار شگفت‌انگیز تقریباً برابر با ۹.۴۹۶.۰۰۰ میلیون کیلومتر است. اصطلاح «سال‌نوری»، اغلب در ستاره‌شناسی و برای اندازه‌گیری فواصل بین ستارگان و دیگر اجرام آسمانی استفاده می‏‌شود.
اگر در زمره‌ی ببنندگان فیلم‌های فضایی مانند جنگ ستارگان هستید و به موضوعاتی مانند سفر با سرعت نور یا حتی مافوق نور علاقه‌مندید؛ احتما‏لاً در زمان حیات ما چنین موضوعاتی به واقعیت نخواهد پیوست، هر چند پژوهش‌های بسیاری در این زمینه در حال انجام است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‏‌توانید به بخش پیشرفت‌های فیزیک نیروی محرکه‌‌ی ناسا مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *