تاریخچه لیزر موهای زائد

لیزر پوست صورت

لیزر پوست صورت

بخشی از مردان و همه‌ی زنان در آرزوی داشتن بدنی بدون مو هستند. مصریان باستان با استفاده از صدف، مو چین می‌ساختند و با استفاده از آن مو‌های زائد بدن خود را می‌کندند.

در زمان باستان بدن بی‌مو نشانه‌ی موقعیت اجتماعی و ثروت بود. امروزه محبوب‌ترین روش‌های رفع مو‌های زائد عبارتند از اپیلاسیون، بند انداختن، تیغ کشیدن، الکترولیز و لیزر موهای زائد که تنها روش برای از بین بردن دائمی موهای زائد است.

اولین لیزر برای از بین بردن فولیکول‌های مو را تئودور مینمن در هفتم جولای سال ۱۹۶۰ اختراع کرد. این لیزر یاقوت، ناکارآمد و کند بود که فقط می‌توانست رشد مو را به حداقل برساند؛ اما آسیب شدیدی به پوست می‌رساند و باعث سوختگی آن می‌شد. این نوع از لیزر موهای زائد در هر بار تنها چند فولیکول مو را هدف قرار می‌داد و کار لیزر موهای زائد را برای فرد خسته کننده می‌کرد.

اولین دستگاه لیزر الکساندرایت در دهه‌ی ۷۰ میلادی ساخته شد. گرچه خطر این لیزر از لیزر اولی کم‌تر بود، اما حرارت کافی را برای از بین بردن فولیکول مو تامین نمی‌کرد. در نتیجه سال‌ها طول کشید تا لیزر موهای زائد آن هم به صورت دائمی قابل دسترسی باشد.

لیزر YAG اولین دستگاه لیزر موهای زائد بود که در سال ۱۹۶۴ مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار گرفت. این دستگاه لیزر موهای زائد قادر بود رشد موها را کاهش دهد؛ اما نمی‌توانست موهای زائد را به طور دائمی رفع کند. در سال ۱۹۷۵، دکتر توماس فیتزپاتریک متخصص پوست و مو در دانشگاه هاروارد مقیاس فتوتایپ فیتزپاتریک را ابداع کرد که رنگ پوست‌های مختلف را به صورت طبقه بندی شده ارائه می‌دهد. امروزه از این مقیاس برای تعیین پوست مناسب جهت لیزر موهای زائد استفاده می‌شود.لیزر موهای زائد برای همه‌ی افراد مناسب نیست چون پوست‌های تیره حرارت لیزر را جذب کرده و در نتیجه‌ی آن، پوست آسیب می‌بیند. در سال ۱۹۸۳ دانشمندان لیزری را ابداع کردند که از مدت طول پالس برای هدف قرار دادن فولیکول مو استفاده می‌کرد. در نتیجه امکان هدف قرار دادن فولیکول بدون رسیدن آسیب به پوست فراهم می‌شد.

نزدیک به چهل سال طول کشید تا دانشمندان سر انجام بتوانند سیستم کارآمدی را برای لیزر موهای زائد بسازند.

در سال ۲۰۰۸ سازمان غذا و داروی آمریکا اولین دستگاه لیزر موهای زائد خانگی را مورد تایید قرار داد که Tria Laser 4x نام داشت. Tria Laser از همان فناوری دیود مورد استفاده در کلینک‌های تخصصی بهره می‌گیرد و به مصرف کنندگان اجازه می‌دهد که لیزر موهای زائد را به راحتی در خانه انجام دهند.

از آن زمان به بعد بسیاری از دستگاه‌های لیزر موهای زائد خانگی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار گرفته که می‌توان با آن‌ها لیزر موهای زائد را به صورت دائمی انجام داد. امروزه بیشتر دستگاه‌های لیزر موهای زائد خانگی موجود در بازار بر اساس IPL هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *