ترجیح می دهم بجای اینکه فکر کنم بمیرم !

فکر

بیشترمطالعات نشان داده که بیشتر انسان ها ترجیح می دهند حتی به خودشان آسیب برسانند ولی تنها نباشند و تفکر نکنند! پژوهشگران دانشگاه های ویرجینیا و هاروارد با بررسی افرادی از سن های مختلف دریافتند که عموم افراد دوست ندارند زمانی ولو خیلی کم با خود خلوت کنند و تنها در یک اتاق به فکر کردن مشغول باشند.

اما برعکس آزمایش شوندگان لذت می بردند از فعالیت های برون‌ذهنی مانند گوش دادن به موسیقی و یا کارکردن با یک گوشی هوشمند. تا این جایش عجیب نیست. این جا عجیب است که حتی برخی از آنها ترجیح می‌دادند که شوک الکتریک ضعیف بشوند ولی خلوت/فکر نکنند.

آزمایش کنندگان در این آزمون گفتند چیزی که در زمان تفکر برایشان سخت بود، تمرکز کردن بوده است. بنا به عقیده پژوهشگران، این موضوع (سخت بودن تمرکز که مقدمه تفکر عمیق است) به علت دوران پرشتاب مدرن و یا دستگاه های الکترونیکی مانند تلفن های هوشمند نیست!! بلکه بر عکس ما چون سخت مان است که تمرکز/فکر کنیم به شدت از این دستگاه ها استقبال می کنیم. ما دوست داریم هر لحظه به چیزی سرگرم باشیم.

بنابر نوشته سایت آکادمی تفکر جالب اینکه در این آزمایش مشخص شد که مردان بیشتر به دنبال کاری برای انجام بودند چون ۶۶% از شرکت کنندگان مرد برای گریز از تنهایی حاضر شدند به خودشان شوک الکتریکی بدهند (از طریق فشار دادن دکمه ای) در صورتی که به آنها گفته شده بود از اینکار پرهیز کنند. در میان زنان تنها ۲۵% به خود شوک الکتریکی دادند.

پژوهشگران معتقدند که ذهن برای مشغول شدن با جهان بیرونش، طراحی شده است. از این رو حتی زمانی که با خودمان تنها هستیم نیز ذهن متوجه جهان بیرونش است. بدون یادگیری مدیتیشن و تکنیک‌های کنترل تفکر که کماکان مشکل هستند، مردم ترجیح می دهند که به فعالیت های بیرونی مشغول باشند.

>تحلیل و تجویز راهبردی<<

پژوهشگران کماکان در جستجوی یافتن دلایل این هستند که چرا انسان ها از تفکر و به خود فرورفتن روی گردان هستند. ما به شدت محتاج تفکر و خلوت کردن هستیم. هر چقدر جهان پیچیده تر و پرشتاب تر می شود نیاز ما به تفکر عمیق بیشتر می شود. اما تمرکز و فکر کردن انرژی بالایی را می‌طلبد. چه کار باید انجام دهیم؟ این مساله ای است که همچنان باز است و علم در جستجوی آن است اما یک هنوز یک روزنه وجود دارد! یک ترفند است که به ما این امکان را می دهد که علی رغم فراری بودن ذهن از خلوت، تمرکز و تفکر بتوانیم به موضوعات مهم فکر کنیم.

محصولات آرایشی تراست سوییس

با دیگران به گفتگو بنشینید. اگر چه فکر کردن سخت است اما برای انسان ها با یکدیگر اندیشیدن و به صورت مشترک به موضوعی فکر کردن جذابیت دارد. بنابراین می توانید با یک تا سه نفر از دوستان تان که دغدغه های مشترکی دارید قرارهای ثابت بگذارید و در مورد موضوعات مهم زندگی تان مانند خدا، ماموریت های ویژه تان در زندگی، یک طرح کارآفرینانه و یا یک اقدام خیرخواهانه صحبت کنید. چون ذهن ما برای ارتباط با جهان بیرون طراحی شده، وقتی گفتگو می کنیم ذهن راحت تر عمل می کند. اینگونه هم به موضوعات مهم زندگی تان فکر کرده اید، هم گفتگوهای بی مورد و بی هدف را کنار گذاشته اید و هم محصولات یک ذهن دیگر را به رایگان استفاده می کنید.

نتیجه: فراموش نکنیم که این تکنیک جایگزین خلوت، تمرکز و تفکر به تنهایی نیست. با تمرین و تکنیک های مرتبط می شود به این مهارت فوق العاده مهم دست یافت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *