ترخیص کالا در تجارت بین‌المللی

گمرک

کالا

ارائه مدارک درست یکی از مهم‌ترین قسمت‌های فرایند ترخیص کالا در تجارت بین‌الملل است. با ارائه مدارک درست، بار شما به موقع به مقصد می‌رسد و احتمال تاخیر در ترخیص کالا کاهش می‌یابد.

اسناد مورد نیاز برای تجارت بین‌المللی به دو قسمت تقسیم می‌شوند. یک بخش به صادرات و فرودگاه یا بندر بارگیری مربوط می‌شود و بخش دیگر به واردات و فرودگاه یا بندر مقصد. از آن‌جایی که شما خدمات FOB خریداری می‌کنید صادرکنند‌ه‌ی کالا کارهای اسناد مربوط به صادرات آن را انجام می‌دهد.

پس شما فقط باید روی اسنادی که در کشور مقصد و برای ترخیص کالا نیاز است تمرکز کنید. این مدارک شامل موارد زیر هستند:

 

لیست اجناس و فاکتور تجاری

توجه: وقتی بار یا فریت به بندر یا فرودگاه مقصد می‌رسد، این وظیفه‌ی صادرکننده یا مامور اوست که واردکننده را از رسیدن فریت آگاه کند. با این‌حال این کار همیشه به درستی انجام نمی‌شود. به همین دلیل بهتر است روز رسیدن بار به مقصد را از قبل پیش‌بینی کنید.

بارنامه

بارنامه‌‌ی کشتی را می‌توان با دورنگار فرستاد و نیازی به اسناد اصلی نیست اما بارنامه‌ی هوایی باید با بار تحویل داده شود.

پرداخت عوارض گمرکی کالا ها تاثیر مستقیمی در سود و ضرر حمل و نقل هوایی یا دریایی دارد.

عوارض گمرکی

وقتی بار از راه هوایی یا دریایی به کشور مقصد می‌رسد اتحادیه‌ی گمرکی تا تکمیل نشدن مراحل اداری و پرداخت نشدن عوارض گمرکی کالا‌ها را ترخیص نمی‌کند. انجام فرایند پرداخت عوارض اهمیت زیادی دارد و اگر این فرایند به درستی انجام نشود برای شخص یا شرکت خاطی جریمه در نظر گرفته می‌شود. نگذارید دیرکرد یا اشتباه در انجام فرایند‌های پرداخت عوارض به کسب و کار شما ضرر وارد کند.

لیست اجناس و فاکتور تجاری

این دو سند برای انجام تجارت بین‌المللی ضروری هستند.

لیست اجناس؛ تعداد کل اجناس، انواع متخلف کالاها و تعداد هر نوع را مشخص می‌کند. این سند بیشتر برای این است که دریافت‌کننده بتواند تشخیص دهد اجناس ذکر شده در بارنامه به دست او رسیده‌اند یا نه.

فاکتور تجاری؛ ارزش بار، نوع کالاها و شخص دریافت‌کننده را مشخص می‌کند. اتحادیه گمرکی با استفاده از این سن بر اساس ارزش کل بار میزان عوارض گمرکی را تعیین می‌کند.

تقریبا تمام توزیع‌کنندگان کالا این اطلاعات را برای شما ارسال خواهند کرد اما اگر این کار را نکردند می‌توانید از آن‌ها درخواست کنید. نکته‌ی مهم در مورد این مدارک این است که باید هدفمند و برای مامور گمرک واضح باشند. این مدارک باید از نکات زیر پیروی کند:

شامل اسم و فامیل دریافت‌کننده و حمل‌کننده‌ی بار باشند

تعداد ذکر شده‌ی کالاها با تعداد ذکر شده در بارنامه یکی باشد

واحد پول استفاده شده در معامله مشخص باشد

ارزش ذکر شده واقعی و با میزانی که دریافت‌کننده پرداخت کرده یکی باشد

شرایط حمل و نقل ذکر شده باشد

اسناد و مدارک مربوط به نوع کالا، بارنامه و فاکتور تجاری از مهم ترین مدارک مورد نیاز گمرک محسوب می شود.

اسناد و مدارک مورد نیاز گمرک

اسناد و مدارک مورد نیاز برای واردات و صادرات معمولا به نوع کالاها و قوانین کشورهای مبدا و مقصد بستگی دارد. پس فرم‌های مربوط به گمرک برای هر کشور متفاوت است و ممکن است در بعضی کشورها پیچیده‌تر باشد.

بارنامه، فاکتور تجاری و لیست اجناس مدارکی هستند که برای انجام هرگونه واردات و صادرات در تمام کشورها ضروری هستند اما نیاز به دیگر مدارک مثل جواز صادره از مقصد، گواهی تولید و جواز کالا به نوع کالاها بستگی دارد.

فرایند ترخیص کالا به‌جز آماده کردن مدارک شامل ارائه الکترونیکی مدارک و محاسبه و پرداخت مالیات و عوارض نیز می‌شود. اسناد و مدارک حمل و نقل در تجارت بین‌المللی برای محافظت از منافع طرفین درگیر در معامله ضروری هستند. اگر شرکت حمل و نقل درستی را انتخاب کرده باشید آن‌ها لازمه‌های ترخیص کالا و مدارک ضروری آن را می‌دانند؛ پس بهتر است از تخصص آن‌ها به نفع خودتان استفاده کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *