ترفندها و نکات مراقبت از پوست حرفه ای ها

زیبایی

مراقبت از پوست مهم‌ترین چیزه و داشتن پوست صاف و براق، اصل زیباییه! درسته که استفاده از لوازم آرایش، شما رو کوتاه مدت زیبا می‌کنه ولی داشتن پوست خوب، همیشه گزینۀ بهتریه!

 

زیبایی‌‌تون رو بادوام می‌کنه و دیگه نیاز نیست برای چند ساعت آراسته بودن، با آرایش وقت الکی صرف کنید. از طرف دیگه حتی گرون‌ترین‌ها و بهترین‌های لوازم آرایش هم به پوست آسیب می‌زنن و در طولانی مدت به ضررتون خواهد بود، در عوض برای سلامت پوست هر چقدر هم هزینه کنید می‌ارزه! چون وقتی پوستتون می‌درخشه، همه بهتون می‌گن نچرال بیوتی!

 

چگونه از پوست خود مراقبت کنیم؟

برای اینکه مراقبت های پوستی روزانه رو به شکل صحیحی انجام بدید، باید بفهمید پوستتون چه نوعیه: خشکه، چربه، مختلطه، معمولی یا حساس.

۱٫ پوست‌ خشک لیپیدهایی که برای نرمی و لطافت پوست لازمه رو نداره و مستعد چروک شدنه. گاهی اوقات روی گونه‌ها، چانه و پیشانی پوسته‌پوسته می‌شه. پس اگر پوستتون خشکه حتماً نکات مراقبت از پوست خشک رو رعایت کنید و با آبرسان مناسب پوستتون رو عمیقاً آبرسانی کنید و این کار رو جزو برنامه روزانه‌تون قرار بدید.

 

سعی کنید مواد صابونی و با غلیایی بالا اصلا به پوستتون نزنید و یکبار در روز شستشو برای این نوع پوست کفایت می‌کنه چون پوست مستعد خشکیه و چربی پوست زودتر از بین می‌ره.

 

۲٫ پوست‌ چرب معمولاً جوش و آکنه داره و براقه. گاهی بعد از اینکه جوش‌ها از بین رفتن هم روی پوست جای اون‌ها باقی می‌مونه و حفره‌حفره می‌شه. برای محافظت از این پوست‌ها نیاز هست که چربی‌شون کنترل بشه. غدد چربی پوست‌های چرب بیش از حد فعاله و سَبوم اضافی تولید می‌کنه.

 

سبوم برای نرم بودن و چروک نشدن و حفظ رطوبت پوست لازم و ضروریه ولی از طرف دیگه، تولید زیادش می‌تونه به پوستی چرب منجر بشه که منافذ باز داره و مستعد ایجاد لکه. حتی از شوینده مخصوص استفاده کنید و دو بار، در صبح و شب، صورتتون رو بشویید.

 

۳٫ پوست‌ مختلط هم معمولاً در حاشیه صورت خشک می‌شه ولی وسط صورت به خشکی اطراف نیست و بهش می‌گن حالت «T». یعنی وسط صورت چانه، بینی، پیشانی چربه و کناره‌های پیشانی و نزدیک گوش خشکه. این پوست‌ها هم چربی پوستشون تنظیم نیست، برای حفاظت از اونها لازمه که نکات مراقبت از پوست مختلط رو رعایت کنید که شامل آبرسانی تخصصی برای قسمت‌های خشک و تنظیم چربی برای قسمت‌های چربه.

 

۴٫ پوست معمولی یه پوست متعادله که رطوبت و آبرسانی یکنواختی داره. منافذش کوچیکه و از نظر ظاهری سالمه. ممکنه بعضی وقتا به شکل مقطعی خشکی یا چربی رو هم تجربه کنه که طبیعیه و موقته.

 

۵٫ پوست حساس بسیار شایعه. این نوع پوست منافذ ظریف داره، به راحتی تحریک می‌شه و مستعد قرمزیه. پوست‌های حساس به عادت‌های غلط زندگی، تغییرات آب و هوایی، تغییرات هورمونی و مواد آرایشی خشن و قوی، واکنش منفی نشان می‌دن.

 

ترتیب روتین پوستی

برنامه مراقبت از پوست روزانه و هفتگی برای انواع پوست

مراقبت از پوست اصول خودش رو داره و پوست سالم یک شبه به وجود نمیاد و برای رسیدن به سلامت و زیبایی پوست لازمه که برنامه روزانه برای مراقبت از پوست داشته باشید که باعث سلامتی پوستتون بشه و سیستم دفاعی اون رو تقویت ‌‌کنه. علاوه بر اون لازمه که وسایل مراقبت پوستی درستی رو انتخاب کنید و ترتیب روتین پوستی رو هم بدونید.

در ادامه بهترین راه‌های مراقبت از پوست رو به ترتیب و گام‌به‌گام، بهتون معرفی می‌کنیم:

 

۱٫ فوم شستشو

فوم شستشو به پاکسازی روزانه و کامل پوست شما کمک می‌کنه و تمام چربی‌ها و مواد زائد رو از سطح پوست پاک می‌کنه. فوم شستشو در روتین پوستی خیلی مهمه. شستشو با فوم به صورت روزانه حالت درمانی داره و پوست رو برای جذب مواد مفید در بقیه برنامه‌های روتین پوستی آماده می‌کنه.

 

در انتخاب فوم مناسب برای پوستتون دقت کنید، مثلاً اگر پوست خشک دارید دقت کنید که بعد از شستن رطوبت پوستتون کامل از بین نره یا اگر پوست چربی دارید مطمئن بشید که چربی و برق زدنِ پوستتون بعد از شستن، تنظیم و کم می‌شه.

 

۲٫ تونر

تونر فرآیند پاکسازی رو با حالت دادن به پوست و اضافه کردن ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید به اون تکمیل می‌کنه. فوم شستشو و تونر مثل شامپو و نرم کنندۀ مو هستند که با هم کار می‌کنند! هر دو برای حفظ سلامت پوست مکمل هم هستند. سعی کنید از تونرهای الکلی و اسانس‌دار برای پاک کردن پوستتون استفاده نکنید و از یک فروشگاه‌ معتبر لوازم آرایشی بهداشتی خرید کنید.

 

۳٫ اسکراب

کلمۀ اسکراب یعنی خراشیدن. به این معنیه که برای از بین بردن سول‌های مرده سطح پوستمون رو لایه‌برداری کنیم. به عبارت دیگه، یه گردش سلولی سالم به وجود بیاریم که گرفتگی منافذ رو باز می‌کنه. لایه‌بردارها شامل انواع ملایم شیمیایی، آنزیمی و طبیعی هستن که هم برای مراقبت از پوست در منزل و هم برای لایه‌برداری تخصصی‌تر تجویز می‌شن.

 

بعضی درمان‌های لایه‌برداری پوست که قوی‌تر هستند باید توسط یک متخصص انجام بشن. ما توصیه می‌کنیم برای تعیین بهترین روش اسکراب با توجه به نوع پوستی که دارید، با متخصص زیبایی مشورت کنید. مخصوصاً اگر پوست حساس دارید.

 

۴٫ ماسک صورت و ماسک لب

ماسک‌ها مقدار زیادی ویتامین‌ غلیظ و مواد مغذی غنی دارند که جذب پوست می‌شن و باعث سلامت، منعطف‌ شدن و مراقبت از پوست می‌شن. خستگی پوست رو بعد از یک روز کاری از بین می‌بره و آسیب‌هایی که پوست در طول روز می‌بینه و تنش‌هایی که باهاش مواجه هست رو کم می‌کنه.

 

ماسک‌ ورقه‌ ای صورت یکی از انواع ماسک‌هاست که استفاده ازش راحت و به‌صرفه است. انواع مختلفی داره و علاوه بر آبرسانی و سفت کنندگی، برای کنترل مشکلات رایج پوستی مثل آکنه و جوش، منافذ بزرگ و لکه‌های تیره بهترین انتخابه!

برای خرید ماسک صورت به برندی که می‌خرید و کیفیتش دقت کنید و بهتره که قبل از استفاده هم تست حساسیت بگیرید.

 

۵٫ نرم کننده و مرطوب کننده‌

نرم کننده و مرطوب کننده‌‌ها برای روتین شستشوی صورت ضروری هستن و باعث نرمی و لطافت و همچنین مراقبت از پوست میشن. اون‌ها نه تنها مشکلات سطحی لایه‌های بالایی پوست رو هدف قرار می‌دن و درمان می‌کنن، بلکه از چربی‌های طبیعی پوست هم پشتیبانی می‌کنن. فراموش نکنید که حتی پوست‌های چرب هم به رطوبت و آبرسانی نیاز دارند!

 

۶٫ سرم صورت

حتماً توی برنامه روزانه‌تون سرم رو قرار بدید. سرم‌ها، فرمول‌های قوی‌ای دارند که حاوی مقدار متمرکزی از مواد فعالند که اثرات استرس‌ز‌ای محیطی رو از روی پوستتون خنثی می‌کنند. برای انتخاب سرم مناسب، به خواص اون توجه کنید و نوع مناسب با پوستتون رو انتخاب کنید.

 

۷٫ مراقبت از چشم

برخی از نقاط صورت نیاز به لمس سبک‌تری دارند. یادتون باشه که پوست اطراف چشم، هفت برابر نازک‌تر از بقیه قسمت‌های صورته! و باید با دقت ویژه‌ای با اون برخورد کنید. یعنی کرم ضد آفتاب یا سایر کرم‌های مخصوص صورت رو به دور چشم‌تون نزنید و برای مرطوب کردن یا مراقبت از پوست ناحیه دور چشم، از پچ، کرم‌ یا سرم‌ مخصوص خودش استفاده کنید.

استفاده منظم از کرم دور چشم نه تنها باعث ضخامت پوست و سلامت این ناحیه ظریف می‌شه، بلکه به مرور خطوط ریز، چین و چروک، حلقه‌های تیره و پف رو هم کم می‌کنه.

 

• شیوه استفاده از کرم زیر چشم: حتماً با سرانگشت، به حالت ضربه‌های ریز، کرم رو زیر چشمتون بزنید.

برای استفاده از پچ‌ها هم فقط کافیه اونها رو از بسته بندیشون خارج کنیم و روی پوستِ تمیز قرار بدید. ریلکس کنید و منتظر بمونید که مواد به خوبی جذب بشن.

در آخر، یک یا دوبار، انگشت اشاره و انگشت وسط رو به حالت،۷ از گوشه چشم به سمت بالا و بیرون ابرو حرکت بدید. خیلی آروم. حرکت ماساژ صورت، همیشه رو به بیرون و بالا هستند.

 

۸٫ بالم لب

بالم لب یه ماده بیرنگ، غلیظ یا موم ماننده که در برابر خشکی هوا، آب و هوای نامساعد و خشک، و هوای سرد زمستون، از لب‌ها مواظبت می‌کنه. برای مردان و زنان مناسبه و باعث ترمیم لب‌های ترک‌خورده می‌شه. خشکی لب رو از بین می‌بره و ظاهر لب رو نرم و براق می‌کنه.

 

سخن آخر

حالا که انواع پوست و انواع وسایل مراقبت پوستی رو شناختید می‌تونید با توجه به این شناخت راهکارهای مناسب‌تری برای محافظت ازش انتخاب کنید.

انتظار نداشته باشید که یکهو پوستتون از این رو به اون رو بشه چون فرایندهای مراقبت پوستی، طولانیه و باید جزو برنامه زندگی‌تون قرار بگیره تا جواب بده. معمولاً پزشکان برای ایجاد تغییرات پوستی دوره‌های شش ماهه رو در نظر می‌گیرن. داشتن یه روتین شستشوی صورت درست و حسابی رو جزو برنامه‌تون بگذارید.

 

قبل از شروع روتین پوستی می‌تونید از هدبندهای نرم و لطیف مخصوص این کار استفاده کنید و موهاتون رو بالای سرتون جمع کنید.

 

یادتون باشه که انتخاب محصولات زیبایی و مراقبت از پوست متناسب با مشکلات و نیازهاتون، باعث جوان‌سازی و شادابی پوست‌تون می‌شه، به شرطی که، به این نکته توجه کنید که لوازم بهداشتی مورد نیاز‌تون رو از جای معتبر بخرید و حتماً تاریخ مصرف اون‌ها رو چک کنید!

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *