تلاش از زبان +۹ موفق جهان ! تلاش و کوشش در زندگی و کار…

تلاش

امام علی علیه السلام در رابطه با تلاش می‌فرمایند: “هر کس که نهایت تلاش خود را برای رسیدن به هدفی به کار گیرد، به تمام خواسته‌هایش می‌رسد.”

از قدیم الایام به این نتیجه دست یافته‌اند که گوهر موفقیت تلاش و کوشش در زندگی است. بسیاری از شعرا نظیر سعدی، خیام و عطار نیز ابیات زیبایی در رابطه با تلاش و کوشش در زندگی سروده‌اند و در فرهنگ غنی فارسی ضرب المثل، اشعار، سخن بزرگانی نظیر دکترعلی شریعتی مهر تاییدی به اهمیت تلاش و کوشش در زندگی در راه رسیدن به موفقیت است.

این روزها کتب روانشناسی زیادی وجود دارد که به منظور موفقیت در زندگی نوشته شده است که در این کتب مراحل دستیابی به موفقیت عنوان شده است.

علاوه‌بر کتب روانشناسی موجود در بازار نیز بسیاری از افراد موفق جهان داستان موفقیت و حاصل تلاش و کوشش در کار و زندگی خود را در صفحات مجازی در اختیار عموم افراد قرار می‌دهند.

تلاش و کوشش در زندگی

تمامی افراد موفق دنیا برای رسیدن به این جایگاه تنها با تلاش و کوشش در زندگی به موفقیت رسیده‌اند.

هر شخصی که قصد موفقیت در امری را داشته باشد باید به اهمیت کار و تلاش در زندگی واقف باشد. برای مثال شخصی که می‌خواهد در کار خود به موفقیت برسد، درآمد زیادی به دست آورد، موسسه مربوط به کار خود را راه اندازی کند و پرسنلی برای خود داشته باشد در وهله اول بعد از هدف گذاری باید تلاش و پشتکار زیادی داشته باشد تا به جایگاه مد نظر برسد.

در مثال‌های دیگر فردی که قصد موفقیت در رشته‌ای ورزشی را دارد و قصد دارد به مسابقات جهانی راه یافته و موفق عمل کند، قطعا باید تلاش و کوشش داشته باشد به طوری که ساعت‌های زیادی را وقف تمرین کند و کسب علم مورد نیاز کند. بنابراین تنها با تلاش و پشتکار است که افراد می‌توانند در راه دستیابی به موفقیت قدم برداشته و با استقامت به موفقیت دست یابند.

برای رسیدن به موفقیت در زندگی، کار، ورزش، تحصیل و … علاوه‌بر تلاش لازم است انگیزه به وجود آید. با مطالعه سرگذشت زندگی افراد موفق جهان انگیزه ایجاد می‌شود و این مطالعه سرگذشت خود بهترین راهکار برای موفقیت است.

تلاش به چه منظور است؟

تلاش به معنی سعی، کوشش، تقلا، جست‌وجو و کلمات مشابه دیگر است. تلاش به این معنا است که فردی برای رسیدن به خواست و علاقه، لازم است هر کاری که از دستش بر می‌آید را انجام دهد.

این تلاش و کوشش در زندگی می‌تواند حرکتی، ذهنی، سرمایه‌ای، علمی، آموزشی و یا همه‌ی موارد گفته شده باشد. در واقع حاصل تلاش و کوششی همه جانبه آن است که فرد را به موفقیت می‌رساند.

در کتاب‌های روانشناسی و موفقیت، متخصصین مراحلی را برای پیمودن مسیر موفقیت مشخص کرده‌اند که اولین و مهم‌ترین آن تلاش و کوشش در کار تعیین شده است. با ماه همراه باشید تا در ادامه به گنج‌هایی برای رسیدن به موفقیت بپردازیم.

گنج‌ های رسیدن به موفقیت چیست؟

هدف گذاری و جشن در موفقیت

در علم روانشناسی بر این باور هستند که برای رسیدن به موفقیت در مرحله آغازین باید هدف را مشخص کرد. یعنی آن که بدانید قرار است به چه چیزی برسید، شما یک هدف بزرگ و نهایی دارید که همان لحظه موفقیت است. اما باید هدف‌های کوچک‌تری را مشخص کنید.

برای مثال قصد شما موفقیت در کار و افزایش درآمد تا یک سقف فرضی است، بهتر آن است که تا رسیدن به سقف نهایی چندین هدف کوچک را تعیین کنید. سقف درآمد خود را تقسیم کنید و هدف را کوچک کنید، هرگاه به یک پله از هدف را طی کردید و درآمدتان افزایش یافت جشنی برای خود ترتیب دهید.

 

تلاش و کوشش در موفقیت

اولین و مهم‌ترین پله در راه موفقیت تلاش است. تلاش به آن منظور است که فرد تا رسیدن به موفقیت و قطعیت یافتن موفقیت خود دست از کوشش و تقلا بر ندارد. تلاش کلید اصلی در موفقیت است. پس اگر قصد دارید در موفقیت را به روی خود باز کنید از تلاش و کوشش در زندگی و کار خود غافل نشوید.

تلاش بیشتر است که موجب دستیابی به موفقیت هر چه زودتر می‌شود. درواقع باید آگاه باشید که هر آنچه خواهان موفقیت والاتری باشید باید برای آن تلاش بیشتر و سخت‌تری کنید. تلاش هیچ سقفی ندارد و شخصی که اهداف بزرگ در سر دارد باید تلاش خود را تا بالاترین حد توان ارتقا دهد. تلاش رمز، کلید، گوهر، گنج و در رسیدن موفقیت است.

تداوم در رسیدن به موفقیت

اما دومین پله‌ای و یا دومین قدم برای موفقیت بعد از تلاش، تداوم است. اما تداوم به چه معناست؟ یعنی آن که تلاش در کوتاه مدت پاسخگو نیست! شما برای دستیابی به موفقیت باید تلاش کنید و این تلاش را به صورت مداوم داشته باشید.

با تلاش در کوتاه مدت هیچ نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد. در این مرحله باید صبر، بردباری و استقامت را بیاموزید و هیچگاه دست از تلاش کردن بر ندارید.

برنامه ریزی در موفقیت

گام بعدی برنامه‌ ریزی است، طراحی برنامه‌ای در راستای موفقیت و میزان تلاش لازمه و اقدامات کاربردی بسیار موثر است. شما اگر بدون داشتن برنامه و مشخص کردن اهداف هر آنچه تلاش و کوشش به خرج دهید نمی‌توانید به بازده مورد نظر برسید. داشتن برنامه به شما کمک می‌کند تا انرژی خود را در مسیر درست موفقیت طی کنید.

رو به‌ رویی با چالش‌ ها در موفقیت

این مرحله برای دستیابی به موفقیت بسیار مهم است. در واقع در مسیر حرکت به سوی یک هدف و یا موفقیت، چالش‌های زیادی پیش رو خواهد بود. شما باید قوی باشید و با برنامه‌ریزی صحیح، مداوم تلاش کنید تا مسیری که در آن قدم گذاشته‌اید را رها نسازید.

اگر در این مرحله روحیه خود را از دست بدهید یا قوی نباشید تمام تلاش و کوشش در کار، یا زندگی شما به هدر خواهد رفت. پس با شجاعت از هر چالش عبور کنید و مطمئن باشید این چالش‌ها را خیلی زود با پشتکار و عزم راسخ می‌توانید پشت سر بگذارید.

انرژی مثبت و شکر گذاری در موفقیت

شکرگذار باشد و برای هر آنچه در مسیر موفقیت انجام می‌دهید برای داشتن نیرو، ذهن پویا، تلاش و کوشش در کار و حتی زنده بودن شکر گذار خداوند باشید. کلمات شکر گذاری را تکرار کنید و از انرژی خوبی که در اول صبح به سوی خودتان روان می‌شود روزهای‌ موفقیت خود را بسازید.

تلاش و کوشش در زندگی، تداوم در تلاش، شکرگذاری، هدف گذاری و برنامه‌ر‌یزی، نترسیدن از چالش‌ها و حتی شکست و در کنار آن عناصر دیگری مثل انگیزه، تمرکز، انرژی مثبت، مطالعه، مشاوره از افراد متخصص، به روز کردن اطلاعات و لذت بردن از مسیر موفقیت همگی می‌توانند منجر به موفقیت شوند.

قطعا با خواندن زندگینامه افراد موفق دنیا انگیزه‌ای در وجود شما جرقه می‌خورد. این انگیزه سبب می‌شود تا شما با اراده‌ بیشتر، تلاش کنید تا به آنچه می‌خواهید برسید. افرادی که به موفقیت‌های بزرگی دست یافته‌اند در جهان کم نیستند و این خود نشان دهنده‌ این است که شما نیز اگر به اهمیت کار و تلاش در زندگی پی ببرید، با تلاش کوشش در کار خود به موفقیت دست پیدا می‌کنید.

همانطور که گفته شد افراد موفق جهان در تمام سخنرانی‌های خود اغراق کرده‌اند که تنها با تلاش و کوشش بوده است که به موفقیت دست یافته‌اند. پس شما هم اگر قصد دارید به هر موفقیتی چه زندگی شخصی، کاری، تحصیلی و… دست یابید کافی است تلاش و کوشش خود را به کار گیرید.

میزان موفقیت شما بر اساس تلاش و کوشش که صرف موفقیت می‌کنید، تعیین خواهد شد. پس اگر افراد زیادی در دنیا به موفقیت رسیده‌اند و نام آن‌ها در لیست‌ موفق‌ترین‌های دنیا جای گرفته است، تنها تلاش کرده‌اند و بس و شما هم می‌توانید.

 

تلاش از زبان برخی از افراد موفق دنیا

در این بخش می خواهیم مفهوم تلاش و موفقیت را در کلام برخی از افراد موفق در سراسر جهان معنا کنیم:

وینستون چرچیل در باب تلاش بی چون و چرا تا موفقیت می‌گوید: “موفقیت به معنای حرکت کردن از شکستی به شکستی دیگر است آن هم بدون از دست دادن اشتیاق.” اگر کمی عمیق‌تر به این جمله و مفهومش بیندیشیم درمی‌یابیم که در کلام چرچیل تلاش بدون ترس از شکست چقدر زیبا معنی شده است.

آلبرت انیشتین را کسی نیست که نشناسد، بی شک کلام او که خود نمادی از یک انسان پرتلاش و موفق در جهان است و می‌تواند تاثیر به‌سزایی در تفهیم واژه تلاش تا موفقیت بگذارد.

او تلاش را اینگ ونه تعریف می‌کند: “تلاش نکنید که صرفا انسان موفقی باشید، بلکه برای با ارزش ‌بودن تلاش کنید.” در این کلام شیوا به راستی که می‎توان به بعد ارزشی و معنوی اهمیتکار و تلاش در زندگی نیز پی برد.

میا آنجلو درباره موفقیت این چنین می‌گوید: “موفقیت یه این معناست که کاری را که انجام می‌دهید دوست داشته باشید و خودتان انتخاب کنید که آن را چگونه انجام دهید.” شاید در نگاه اول به درستی مفهوم این جمله در ذهن تان نقش نبندد اما چیزی که می‌توان از این کلام ارزشمند دریافت این است که انسان زمانی می‌تواند حاصل تلاشش را به موفقیت تبدیل کند که عاشق کاری که انجام می‌دهد باشد و در میانه‌های راه تحقق اهدافش از سنگ شکنی دیگران زده نشده و مسیری را که به انتهای مثبتش ایمان دارد خود انتخاب کند.

اپرا وینفری درباره تلاش اینگونه می گوید: ” همین که شما برای مهم بودن کاری انجام دهید و براش تلاش زیادی کنید، بی شک موفقیت به دنبال شما خواهد آمد.

” این جمله در واقع همان ضرب المثل شیرین پارسی خودمان را معنا می‌بخشد، از تو حرکت، از خدا برکت. یعنی تو حرکت کن خدا هم این حرکت تو را بی‌نتیجه و منفعت باقی نخواهد گذاشت، هیچ تلاشی در نهایت بدون ثمره نخواهد بود.

از زبان بیل گیتس بزرگ هم تلاش تا موفقیت این‌گونه معنا می‌شود: “موفقیت به این معنی است که ببینید آیا تعداد بی شماری از مردم شما را قبول دارند؟” این که مردم شخصیت شما و به تبع آن کلام و رفتار شما را تایید کرده و قبول داشته باشند نشان از آن دارد که برای رسیدن به این جایگاه تلاش بسیاری کرده‌اید و در نهایت به این موفقیت دست یافته‌اید.

دواین جانسون که خود نیز از جمله انسان‌های پر تلاش روزگار است در باب تلاش این گونه می‌گوید: “کار سخت و مداوم موفقیت را کسب می‌کند.” از نظر جانسون کار کلید موفیت است. وقتی بی پروا و مداوم به کار مشغول باشید، هر روز موفق‌تر از دیروز خواهید بود و این روند صعودی تلاش و کوشش در کار شما شاه کلید موفقیت شما خواهد بود.

هنری فورد مخترع آمریکایی نام آشنا نیز درباب تلاش می‌گوید: “تمام راز یک زندگی توأم با موفقیت، یافتن آن کاری است که شخص باید انجامش دهد و بعد از یافتن آن، اجرایی کردنش مهم است. از نظر هنری فورد صرفا تلاش کردن و حرفش را زدن مهم نیست این که تلاش انسان به بار بنشیند و جامعه عمل بپوشد حائز اهمیت است.

شاید تا این جا متفاوت‌ترین و در عین حال جالب ترین تعرف موفقیت را بتوانیم در کلام ریچارد برانسون ببینیم: “از نظر من موفقیت واقعی را باید با میزان شادی فرد سنجید.

” اگر عمیق تر به این کلام بیندیشیم خواهیم دید که کلامش حقیقتی غیر قابل انکار است. یک فرد تا شاد نباشد، تا روح و روانش آماده کار نباشد تا شور و شوقی برای حرکت نداشته باشد موفق نخواهد شد.

در آخر بیایید تعریف تلاش را از زبان والت دیزنی، موسس کمپانی نام آشنای رنگارنگ دیزینی شاهد باشیم: همه‌ی رویاهای ما می‌توانند به واقعیت تبدیل شوند، اگر شهامت دنبال کردن‌شان را داشته باشیم. بی شک تا شهامت نباشد هیچ رویایی به واقعیت مبدل نخواهد شد و این حقیقت را والت دیزنی نیز به خوبی افشا کرده است.

جمع بندی

همان‌طور که از ابتدای متن تاکید داشتیم هیچ انسانی به موفقیت دست نمی‌یابد مگر آن که تلاشی بی چون و چرا مملو از عشق و علاقه و نشاط همراهش باشد. همه انسان‌های موفق که تعریف تلاش و کوشش در کار را نیز در این متن از زبان آن‌ها ارائه نمودیم برای آن که به این نقطه برسند بی وقفه تلاش کرده‌اند.

در کلام خدا در قرآن و احادیث ائمه اطهار نیز بسیار نمونه‌های روشنی را می‌توان دید که به اهمیت کار و تلاش در زندگی پرداخته‌اند. بی شک تا حرکتی نباشد برکتی نیز نخواهد بود.

دکتر ویز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *