توافق کیگالی نیم‌ درجه از میزان گرم‌شدن جهان می‌کاهد

استفاده از گازهای کلروفلوئوروکربن‌ (اچ.اف.سی) که برای سرمایش مصنوعی(یخچال و کولر) به کار می‌رود کاهش خواهد یافت. اکنون با کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای موثر در جهان، امید می‌رود که میزان گرم‌شدن زمین نیز نیم درجه کاهش یابد.

گازهای اچ.اف.سی در یخچال و کولر سریع‌ترین نرخ رشد تولید را بین دیگر گازهای گلخانه‌ای دارا هستند

گازهای اچ.اف.سی در یخچال و کولر سریع‌ترین نرخ رشد تولید را بین دیگر گازهای گلخانه‌ای دارا هستند

به گزارش شبکه خبری سی.ان.ان، نمایندگان نزدیک به ۲۰۰ کشور عضو پروتکل مونترئال، در اجلاسی در شهر کیگالی رواندا بر سر معاهده‌ای جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بسیار مؤثر به توافق رسیدند.

بر اساس این معاهده که در بیانیه «برنامه محیط زیست ملل متحد» (یو.ان.ئی.پی) یک «نقطه عطف» توصیف می‌شود، استفاده از گازهای کلروفلوئوروکربن‌ (اچ.اف.سی) کاهش خواهد یافت.

گازهای اچ.اف.سی سریع‌ترین نرخ رشد تولید را بین دیگر گازهای گلخانه‌ای دارا هستند و روزانه بر میزان تولید آنها افزوده می‌شود. از این گازها برای سرمایش (برای مثال در یخچال‌ها) یا خنک‌کنندگی (برای مثال در کولرها) استفاده می‌کنند.

یو.ان.ئی.پی میزان افزایش سالیانه انتشار گازهای کلروفلوئوروکربن‌ را ۱۰ درصد اعلام کرده‌ است که بخش مهمی از آن به دلیل افزایش تقاضا برای خنک‌کنندگی بوده‌است. اما بر اساس توافقنامه جدید، کشورهای توسعه‌یافته باید تا سال ۲۰۱۹ میزان استفاده از این گاز را به شدت کاهش دهند، درحالی که کشورهای در حال توسعه از چارچوب زمانی طولانی‌تری برای این کار برخوردار شده‌اند.

در بخش دیگری از بیانیه یو.ان.ئی.پی که روز شنبه ۱۵ اکتبر منتشر شد، آمده است که «متمم پروتکل مونترئال درباره مواد رقیق‌کننده لایه ازن که امروز در کیگالی مورد پذیرش قرار گرفت، بزرگترین کمکی است که کشورهای جهان تا به حال برای نگه‌داشتن سطح افزایش دمای جهانی زیر دو درجه سلسیوس انجام داده اند.»

بر اساس این بیانیه، توافقنامه امروز می‌تواند مانع از نیم درجه افزایش بیشتر دمای جهان تا آخر این قرن شود.

توافقنامه مورد بحث بین کشورهای عضو پروتکل مونترئال به امضا رسید. پروتکل مونترئال در سال ۱۹۸۷ و با هدف پرداختن به معضل گازهای رقیق‌کننده یا کاهنده لایه ازن مورد پذیرش کشورهای جهان قرار گرفته‌بود.

کشورهای پروتکل مونترئال این‌بار جلسات مذاکره خود را از روز پنج‌شنبه آغاز کرده بودند. بسیاری از مقام‌های ارشد کشورهای جهان از جمله جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در این جلسه شرکت داشتند.

جان کری در سخنانی روز جمعه گفته بود که «همیشه این فرصت وجود ندارد تا با برداشتن یک گام متحد با دیگر کشورها، بتوانیم نیم درجه از میزان گرم‌شدن جهانی بکاهیم».

اتحادیه اروپا نیز از توافقنامه به دست آمده حمایت کرد. میگل آریاس کانیته، کمیسر اروپایی «برنامه عمل برای آب‌و‌هوا و انرژی» این توافقنامه را «پیروزی بزرگ برای آب‌و‌هوا» خواند و آن را نخستین گام برای تحقق‌بخشیدن به اهداف اجلاس پاریس در دسامبر سال گذشته دانست.

تاریخ تولید خنک‌کننده‌ها

تولید سرمای مصنوعی پدیده‌ای جدید است. اولین دستگاه خنک‌کننده و تهویه مطبوع خانگی در سال ۱۹۱۴ تولید شد. پس از آن و در سال ۱۹۳۰ نیز نخستین نسل از یخچال‌های برقی خانگی در خانه‌ها ظاهر شد. تا اواخر سال ۱۹۶۵، تنها در یک سوم خانه‌ بریتانیایی‌ها از یخچال استفاده می‌کردند.

از نیمه قرن گذشته با وجود هشدارها نسبت به گرمایش زمین، نرخ تولید و البته تقاضای خنک کننده‌ها رو به افزایش گذاشت. درواقع دانشمندان و البته تولید کنندگان هنوز با این طنز تاریخ مواجه نشده بودند و گویی این مسئله (افزایش گرم شدن زمین توسط خنک کننده‌ها) اصلاً به فکرشان خطور نکرده بود.

با این حال سرمایش در قرن ۲۱، به بخش جدایی ناپذیری از زندگی انسان‌ها تبدیل شده است. علی الخصوص در اقتصادهای پیشرفته مردم انتظار دارند خانه‌ها، دفاتر کار و خودروهایشان به دست دستگاه‌های خنک کننده و تهویه مطبوع خنک شود. اکثر مواد غذایی در جهان توسعه یافته، سرد یا منجمد نگه‌داری می‌شوند. داروها و از جمله واکسن‌ها نیاز شدیدی به یخچال دارند. مواد صنعتی نظیر فولاد، مواد شیمیایی و پلاستیک به خنک کننده‌ها وابسته‌اند. حتی دیتا سنترها (مراکز داده) و اینترنتی که هم اکنون از آن بهره می‌بریم، بدون وجود دستگاه‌های خنک کننده، به راحتی هر چه تمام‌تر از کار خواهند افتاد.

شماری از دانشمندان پاشنه آشیل نشست تغییرات آب و هوایی ماه آینده در پاریس را عدم توجه به سرمایش یعنی همین گازهای اچ.اف.سی می‌دانستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *