توانایی صحبت کردن بهتر با کلینیک گفتار درمانی

کودک

گفتار درمانی

 

کلینیک گفتار درمانی: جاده بهبود گفتار و زبان

کلینیک گفتار درمانی یک مکان درمانی و توانبخشی برای افرادی است که با مشکل در کلام، صحبت کردن، برقرای ارتباط غیر کلامی، بلع و مشکلات مرتبط با زبان دست و پنجه نرم می کنند.

گفتار درمانگران متخصصان آموزش دیده ای هستند که در این مکان به درمان و توانبخشی بیماران می پردازند.

گفتار درمانی چیست؟

گفتار درمانی همان طور که از نام آن مشخص است یک روش درمانی برای گفتار و کلام است. در واقع هر فردی که در برقراری ارتباط دچار مشکل باشد باید به یک گفتار درمانگر مراجعه کند.

 

در کلینیک های گفتار درمانی روش های مختلفی برای درمان بیماران با توجه به مشکل و همچنین سن او در نظر گرفته می شود. اگر چه اکثر مشکلات در بیان در سنین کودکی رخ می دهد اما همواره این امکان وجود دارد که بزرگسالان هم بر اثر یک عارضه یا مشکل قبلی دچار مشکلات ارتباطی شوند.

 

گفتار درمانی یکی از شاخه های توانبخشی است و در کلینیک های توانبخشی ممکن است گفتار درمانی در کنار سایر خدمات ارائه شود یا اینکه کلا یک کلینیک به طور مجزا تنها به خدمات گفتار درمانی بپردازد. خوب است بدانیم بخش مهم کلمات و گفتاری که ما ادا می کنیم از طریق مغز ما شکل می گیرد.

 

یعنی ابتدا در مغز ما پردازش می کنیم و سپس به شکل اصوات و با کمک زبان، لب، حنجره و فک آن را خارج می کنیم. اگر فردی در حیطه مغزی دچار اختلال باشد مثلا بیماران اوتیسمی یا فلج مغزی و نخاعی و یا کسانی که در بکارگیری زبان، فک و … دچار مشکل باشند نمی توانند کلمات و جملات را به درستی ادا کنند و باید تحت درمان و مشاوره گفتار درمان گرها قرار بگیرند.

 

 

گفتار درمانگر کیست؟

گفتار درمان گر همان پزشک متخصصی است که در کلینیک های توانبخشی و گفتار درمانی به تقویت و اصلاح زبان و گفتار و حتی زبان بدن افراد می پردازد. گفتار درمان گران روش های منحصر به فرد خود را دارند و حتی برای کارشان ممکن است نیاز داشته باشند با متخصصین دیگری مانند: متخصص اعصاب و روان، روانشناس ها و روانپزشک ها، فیزیوتراپیست ها، متخصصین گوش و حلق و بینی، روان درمانگران، شنوایی سنج ها و حتی معلمین و مشاورین مدرسه بیماران در ارتباط باشند. در واقع باید گفت در بیشتر مواقع برای بهبود کامل یک بیمار ارتباط با یک یا چند نفر یا حتی همه این متخصصین و افراد نیاز است.

 

شاید تصور کنید که گفتار درمانگر تنها کمک می کند که فرد بتواند با دهان خود از طریق اصوات شنیداری صحبت کند. در واقع این بخش مهمی از کار این متخصص است؛ اما درباره کسانی که با مشکلاتی مانند فلج عضلات صورت، فلج زبان و یا قطع یک عضو گفتاری رو به رو هستند چه؟ این افراد هم نیاز دارند تا بتوانند با دیگران ارتباط برقرار کرده و منظور خود را از طریق روش هایی غیر از گفتار و اصوات و کلام به دیگران بفهمانند.

 

در چنین شرایطی است که باز هم گفتار درمانگر باید دست به کار شود. او راه های مختلف ارتباط برقرار کردن مانند ارتباط از طریق علائم، ارتباط با حرکات دست و یا ارتباط چشمی برای رساندن منظور را به چنین بیمارانی خواهد آموخت و روش های برقرار کردن ارتباط این افراد را با جهان اطرافش بهبود می بخشد.

 

یکی دیگر از روش های درمانی که گفتار درمانگران باید از آن استفاده کنند ارتباط با والدین فرد بیمار است. بهبود شرایط زندگی و آموزش دیدن خانواده بیمار و همچنین اصلاح روش های زندگی می تواند به بیماران دچار مشکل ارتباطی کمک شایانی کند. در واقع آموزش دیدن خانواده فرد یکی از اصلی ترین عوامل در سرعت یافتن بهبود این دست بیماران نیاز به توانبخشی است.

 

 

در کلینیک گفتار درمانی چه افرادی درمان می شوند؟

می توان گفت در کلینیک های توانبخشی گفتار درمانی هر کسی که دچار یک اختلال در گفتار و برقراری ارتباط با دیگران است و حتی کسانی که دچار مشکلات در بلع و غذا خوردن و یا استفاده از تارهای صوتی خود هستند مورد مشاوره و درمان قرار می گیرد.

 

اگر شما خودتان کسی هستید که مشکلاتی مانند لکنت زبان یا سختی در گفتار و از این دست مشکلات دارید و یا از افراد خانواده تان به چنین مشکلی دچار شده اند باید هر چه زودتر به کلینیک گفتار درمانی مراجعه کنید.

 

نکته ای که باید بدان توجه کنید این است که گفتار درمانی کودکان واطفال با توجه به سن و سال آن ها انجام می شود. چرا که طفل در هر سنی باید نوع خاصی از گفتار و ارتباط را داشته باشد که اگر در ان مشکل داشت نیاز به گفتار درمانگر دارد؛ به عنوان مثال نمی توان از کودک دو سه ماهه انتظار داشت صحبت کند اما او باید بتواند منظور خود را به مادر بفهماند. در ادامه برخی از مشکلات غالب که افراد برای درمان آن ها به کلینیک گفتار درمانی مراجعه می کنند را ذکر کرده ایم.

 

 

• افراد کم توان دهنی اغلب باید برای مشکلات مختلف حرکتی و گفتاری و تقویت ذهن به کلینیک های توانبخشی و گفتار درمانی مراجعه کنند.

 

• بیمارانی که در تلفظ برخی واژه ها دچار مشکل هستند. مثلا در تلفظ واژه س، ف، ر و یا واژه های دیگر مشکل دارند و هنگام ادای کلماتی با این واژه ها دچار مشکل می شوند.

 

• افرادی که دچار لکنت زبان هستند. لکنت زبان به این معناست که فرد هنگام صحبت کردن روی یک کلمه گیر کند و برای ادای کلمات زمان زیادی را صرف کند و دائم آن کلمه را تکرار کند. البته گاهی لکنت زبان در اثر یک پیش آمد به شکل زودگر به وجود آمده و سپس رفع می شود اما اگر به یک مشکل در زندگی فرد تبدیل شده حتما باید درمان شود.

 

• فهم و خواندن و نوشتن ریاضیات برای بعضی افراد با توان ذهنی پایین بسیار دشوار یا حتی غیر ممکن است. چنین افرادی هم باید به گفتار درمانگر مراجعه کنند.

 

• افرادی که دچار شکاف روی لب و کام خود هستند یا افرادی که به آن ها اصطلاحا لب شکری می گویند هم باید به کلینیک های گفتار درمانی بروند.

 

• بیماران اوتیسم، دیزآتریک و آپراکسیک

 

• کسانی که دچار مشکلاتی در حنجره و تارهای صوتی خود هستند. مثلا صدای آن ها همیشه گرفته و خش دار است یا هنگام ادای جملات نفسشان می گیرد و قادر به ادامه دادن مکالمه نیستند.

 

• افرادی با بیماری های سرطان حنجره، سرطان زبان و گردن

 

• بیمارانی با اختلال در شنوایی

 

• بیماران ام اس و همچنین افراد ALS

 

• افرادی که در اثر یک حادثه یا عارضه به مشکلات گفتاری دچار شده اند مثلا در اثر یک تصادف فلج مغزی شده اند یا بخاطر یک نوع سرطان یا تومور در مغزشان تکلم خود را از دست داده اند.

 

• کودکانی که دیرتر از موعد صحبت کردن را شروع می کنند یا عکس العمل های آن ها متناسب با سن و سالشان نیست.

 

• کودکان بیش فعال

 

• نوزادانی که نارس هستند و بر اثر اتفاقی زودتر از موعد به دنیا می آیند و به همین جهت دچار مشکلات ارتباطی می شوند.

 

• اطفالی که مشکل در مکیدن و بلعیدن شیر مادر دارند.

 

 

بهترین زمان مراجعه به گفتار درمانگر

اگر کودک شما دچار یکی یا چنتا از مشکلات گفتاری و ارتباطی ذکر شده در بالا باشد شما باید در کوتاه ترین زمان ممکن او را نزد گفتار درمانگر ببرید. در واقع هر چه سن کمتر باشد درمان شدن راحت تر و سریعتر اتفاق می افتد اما هر چه فرد سنش بالاتر برود تغییر دادن ساختارهای مغزی او دشوار تر می شود. پس توصیه ما این است که هر زمان که با توجه به سن فرزندتان متوجه وجود یک اختلال گفتاری یا توانبخشی در او شدید وی را به کلینیک توانبخشی ببرید.

 

ممکن است تصور کنید شاید کودک من خودش درمان بشود یا دیرتر از سایرین راه بیوفتد یا دیرتر شروع به صحبت کردن کند. ممکن است تصور کنید که حرکات بیش فعالی او مختص سنین کودکی است و از بین می رود اما توجه کنید که این موارد می تواند یک اختلال باشد و اگر زودتر درمان نشود در آینده فرزند شما تاثیر منفی بگذارد و حتی خود را به شکل های بدتر یا منفی تر نمایش دهد.

 

مثلا کودک مبتلا به بیش فعالی ممکن است در آینده به کارهای پر خطر، ریسکی و خلاف علاقمند شود یا کودکی که به مشکل لکنت زبان دچار شده در آینده و بزرگسالی در پیدا کردن شغل و ارتباط با دوستان و یافتن همسر و … دچار مشکلات جدی بشود.

 

خوب است بدانید که حتی اگر فرزند دلبند شما مشکلی هم نداشته باشند چند جلسه مراجعه به گفتار درمانگر مشکلی ایجاد نمی کند و حتی می تواند بسیار کمک کننده باشد. پس تصور نکنید که اگر فرزندم را نزد گفتار درمانگر بردم یعنی او نقصی دارد.

 

خیر این طور نیست. لازم است برای سلامت فرزندتان این افکار را کنار گذاشته و در زمانی که احساس کردید نیاز است با یک گفتار درمانگر مشاوره کنید تا اگر او صلاح دید درمان را شروع کند.

 

 

مزایای گفتار درمانی چیست؟

برای کسانی که با مشکلات گفتاری رو به رو هستند گفتار درمانی می تواند بسیار کمک کننده باشد. می تواند صحبت کردن آن ها را روان تر کند و همچنین قدرت تکلم و سخنوری آنان را بالا ببرد. همچنین گفتار درمانی می تواند مغز این بیماران را تقویت کند و به رشد و گسترش یادگیری در مغز کمک زیادی می کند.

 

گفتار درمانی فقط برای کودکان نیست بلکه برای بزرگسالان و حتی کهنسالانی هم که دچار مشکلات گفتاری و کلامی هستند می تواند کمک کننده باشد. کسانی که در اثر یک سانحه یا بیماری قدرت تکلم را از دست داده اند با کمک این متخصصان خواهند توانست صحبت کنند یا اگر هم به مشکلی دچار شده باشند که نتوانند از طریق اصوات سخن بگویند متخصص به آن ها کمک می کند تا از طریق راه های اتباطی غیر زبانی با دیگران ارتباط گرفته و منظور خود را بفهمانند.

 

گفتار درمانی در این بیماران باعث تقویت روحیه، بالاتر رفتن اعتماد به نفس و همچنین قدرت گرفتن ارتباطات در این افراد می شود. ضمنا کسانی که به کلینیک های توانبخشی می روند رفته رفته می توانند یاد بگیرند که خودشان کارهای شخصی را انجام دهند و نیاز خود را نسبت به کمک والدین و خانواده کمتر می کنند.

 

 

کلام پایانی

اگر کودک شما یا یکی از اطرافیان شما با مشکلات گفتاری و کلامی و همچنین مشکل در ارتباط برقرار کردن با اطرافیان رو به رو شده اند شما می توانید با مراجعه به کلینیک گفتار درمانی درصدد رفع یا کاهش این مشکل بر آیید.

 

مشکلات گفتاری گاهی به شکل مادرزادی همراه کودک متولد می شوند و گاهی در طول زمان یا در اثر یک بیماری ایجاد می شوند. تمامی این مشکلات چه در گفتار باشد چه در راه های کمک گرفتن از فک و دهان و زبان و حتی مشکل در حنجره و بلعیدن با کمک یک گفتار درمانگر قابل درمان یا بهبود است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *