توصیه هایی برای پیشگیری از بیماری های قلبی در زنان

بیماری های قلبی – عروقی یکی از مهم ترین عوامل مرگ و میر در زنان می باشد.
هر دقیقه ای که می گذرد ، زنی جان خود را بر اثر بیماری های قلبی – عروقی از دست می دهد و این بیماری ها شامل : بیماری های عروق قلب ، سکته ، فشار خون بالا ، نارسایی قلبی ، بیماری شریان های قلب و نا منظم بودن ضربان قلب می باشد . به همین علت توصیه می شود تمام زنان ، حتی انهایی که سابقه این بیماری ها در خانواده آنها وجود نداشته حتماً مراجعه منظم به پزشک داشته باشند .
اگرچه ژنتیک نقش مهمی را در ابتلای به این بیماری ها دارا می باشد ، اما یک زن می تواند قدم هایی را در جهت کاهش احتمال ابتلای به این بیماری های قلبی – عروقی بردارد . موسسه قلب امریکا این موارد را توصیه می کند :

– به سیگار بگویید «نه » !
اگر شما فردی سیگاری هستید همین حالا انرا خاموش کنید . این عادت بسیار بد احتمال مرگ شما را ۳ برابر می کند زیرا با بالا بردن فشار خون زمینه را برای لخته شدن خون فراهم کرده و سبب بروز حملات قلبی و سکته می گردد . با کنار گذاشتن سیگار ، در طی یک سال احتمال حمله قلبی در شما به ۵۰% کاهش پیدا می کند .
مراقب دور کمر خود باشید

با داشتن فعالیت فیزیکی مناسب مانند : ورزش کردن ، همواره میزان کالری را که از مواد غذایی دریافت می کنید با میزان کالریی که می سوزانید برابر باشد . همیشه مراقب سایز قسمت میانی بدن خود باشید . اگر شکم بزرگی دارید احتمال وجود چربی در درون و اطراف اندام های شکمی شما خیلی زیاد می باشد و از آنجایی که این چربی ها می توانند آزاد شده و به عنوان اسیدهای چرب خطرناک وارد جریان خون گردند و سبب گرفتگی شریان ها گردند برای شما بسیار خطرناکند . اگر سایز دور کمر شما از ۷۵ سانتیمتر بیشتر است این چراغ خطر است . (برای نژادهای مختلف مانند آسیایی و آسیای جنوبی این رقم باید پایین تر باشد ) .

– فعالیت فیزیکی داشته باشید 
در روز حداقل ۳۰ تا ۶۰ دفیقه فعالیت بدنی داشته باشید ؛ ورزش کردن به هر شکلی سبب کاهش فشار خون ، کاهش استرس شده و چربی خوب خون (HDL) را افزایش می دهد .

– از فلفل به جای نمک استفاده کنید . 
همواره فشار خون خود را در حالت ۸/۱۲ یا پایین تر از آن نگاه دارید . برای رسیدن به این هدف ، نمک را از رژیم غذایی خود کم کنید ؛ خوردن نمک زیاد همزمان با بالا رفتن سن سبب افزایش فشار خون در زنان می گردد . زنانی که بالای ۵۰ سال می باشند باید میزان مصرف نمک را به ۱۵۰ میلی گرم در روز کاهش دهند اگر شما دارای سابقه فشار خون بالا ۹/۱۴ می باشید حتماً داروهایی را که پزشک برایتان تجویز کرده ، مصرف کنید .

– مصرف چربی های ترانس و اشباع را کاهش دهید .
این نوع چربی ها در غذاهای آماده و انواع شیرینی جات و چیپس ها وجود دارد ، این چربی ها با افزایش دادن چربی های بد خون (LDL) سبب مسدود شدن شریان ها و یا پارگی شریان و تشکیل لخته می شود که در این صورت با بسته شدن شریان حمله قلبی رخ می دهد . مراقب باشید که چربی کل خون شما زیر ۲۰۰ میلی لیتر باشد .

– سبزیجات و میوه جات زیاد مصرف کنید . 
میوه و سبزیجاتی مانند : اسفناج ، هویج ، هلو و توت ها دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و همچنین فیبر بالایی می باشند .

– ماهی بخورید – حداقل هفته ای دو بار 
ماهی تون ، سالمون و قزل آلا سرشار از اسیدهای چرب امگا می باشند که سبب افزایش چربی خوب خون (HDL) می گردند ، اگر گوشت می خورید سعی کنید گوشت با استخوان و بدون چربی باشد .

– مراقب زمان باشید ! 
زمان در ابتلای به بیماری های قلبی – عروقی در زنان بسیار مهم است زیرا زنان به علت ترشح هورمون استروژن در بدن خود که بطور طبیعی صورت می گیبرد یک عامل حفاظتی در برابر بیماری های قلبی – عروقی دارند اما زمانی که به سن یائسگی می رسند با از دست دادن این عامل و عدم ترشح هورمون استروژن باید شدیداً مراقب باشند تا در این زمان احتمال بروز این بیماری ها را کاهش دهند .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *