تولید ۱۷ هزار تن گوجه فرنگی با آب دریا و آفتاب

مزرعه ساندراپ در استرالیا

مزرعه ساندراپ در استرالیا

نور خورشید و آب دریا: این همه آن‌ چیزی است که یک مزرعه گلخانه‌ای در استرالیا نیاز دارد تا ۱۷ هزار تن گوجه فرنگی را در یک سال تولید کند.

به گزارش وب‌سایت نیوساینتیست،‌ این مزرعه منحصر به فرد در جهان، برای پرورش محصولات به خاک، کود، سوخت فسیلی و آب شیرین نیاز ندارد. با توجه به بحران کم‌آبی و کمبود انرژی در سراسر جهان، این مزرعه می‌تواند چهره نوین کشاورزی در آینده باشد.

یک گروه بین‌المللی از دانشمندان شش سال صرف طراحی و ساخت این مزرعه کرده‌اند. اولین نمونه آزمایشی این گلخانه در سال ۲۰۱۰ ساخته شد. ساخت مجموعه‌ای در ابعاد صنعتی و بزرگ از این طرح در سال ۲۰۱۴ آغاز شد. ساختمانی که از آن در این هفته پرده‌برداری شد.

طرز کار این گلخانه چگونه است؟

یک خط لوله ۲ کیلومتری آب خلیج اسپنسر را به مزرعه «سان‌دراپ» (به معنای قطره خورشید) می‌رساند. این مزرعه یک محوطه ۲۰ هکتاری در منطقه خشک بندر آگوستا واقع شده است. یک سیستم آب‌شیرین‌کن که با انرژی خورشیدی کار می‌کند،‌ نمک موجود در این آب را جدا می‌کند و آب شیرین لازم برای رشد ۱۸۰ هزار بوته گوجه فرنگی در داخل گلخانه فراهم می‌شود.

کشاورزی در این منطقه جغرافیایی،‌ به علت گرمای سوزان تابستان و خشکی بیش از حد هوا،‌ تقریبا غیر ممکن است. اما این گلخانه می‌تواند تمام وضعیت منطقه را متحول کند. برای رشد این بوته‌های گوجه فرنگی که به جای خاک در پوسته نارگیل رشد می‌کنند،‌ نیازی به آفت‌کش‌ها هم نیست چرا که آب شور دریا هوا را تمییز و استرلیزه می‌کند.

انرژی خورشیدی این مزرعه توسط ۲۳ هزار آینه که نور خورشید را به یک برج دریافت‌کننده ۱۱۵ متری می‌رساند تامین می‌شود. در یک روز آفتابی تقریبا ۳۹ مگاوات انرژی تولید می‌شود که برای تامین انرژی دستگاه آب شیرین‌کن و تامین برق گلخانه کافی است.

با آنکه هنوز برای گرم کردن گلخانه در زمستان که میزان نور خورشید کمتر است،‌ ممکن است به انرژی فسیلی نیاز باشد اما سازندگان این مزرعه امیدوارند که با پیشرفت فناوری و کارآمدتر شدن باتری‌های خورشیدی به زودی به طور کامل از سوخت‌های فسیلی بی‌نیاز شوند. آنها عقیده دارند با آنکه هزینه ۲۰۰ میلیون دلاری ساخت این مزرعه از گلخانه‌های عادی بیشتر است،‌ اما این سرمایه‌گذاری در دراز مدت سوددهی خواهد داشت.

گوجه‌ فرنگی‌های تولید شده در این گلخانه در حال حاضر در فروشگاه‌های مواد غذایی استرالیا به فروش می‌رسند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *