«ثابت ماندن» انتشار گازهای گلخانه‌ای به رغم رشد اقتصادی جهان

نتایج یک تحقیقات بین‌المللی نشان می‌دهد که به رغم افزایش رشد اقتصادی جهان، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای طی یکسال گذشته ثابت باقی مانده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه ۲۲ اسفند گزارش داد که نتایج تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که تولید جهانی دی اکسید کربن در بخش انرژی در سال ۲۰۱۴ به رقم ۳۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تن رسید که این رقم نسبت به سال قبل آن تغییری نیافته است.

این گزارش علت امر را افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، خصوصا در چین عنوان کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی، نهادی مستقر در پاریس است که به ۲۸ کشور صنعتی مصرف کننده انرژی مشاوره می‌دهد.

در ادامه این گزارش آمده است: طی ۵۰ سال گذشته تنها در چند مورد خاص، مانند اوایل دهه ۱۹۸۰، سال ۱۹۹۲ و ۲۰۰۹ که رکود بر اقتصاد جهان حاکم بود، آلاینده‌های کربنی در جهان ثابت مانده یا کاهش یافته است. این در حالی است که متوسط رشد اقتصادی جهان در سال گذشته سه درصد بوده است.

این گزارش می‌گوید که دولت‌ها و سیاست‌های صنعتی در جهت مبارزه با آلودگی هوا می‌تواند بهتر از آنچه انتظار می‌رود کارآمد باشد، خصوصا با کاهش اتکا به سوخت زغال سنگ و استفاده بیشتر از انرژی‌های بادی و خورشیدی این امر میسر است.

فاتح بیرول، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی، نیز گفته است که وضعیت سال گذشته نشان می‌دهد که کشور‌ها می‌توانند رشد اقتصادی بالایی داشته باشند، بدون اینکه باعث افزایش هر چه بیشتر انتشار آلودگی کربنی شوند.

وی افزود: «این وضعیت می‌تواند به تحرک لازم برای هیات‌های جامعه جهانی که برای تفاهم پیرامون تغییرات اقلیمی در اجلاس ماه دسامبر پاریس آماده می‌شوند، انگیزه دهد».

آسوشیتدپرس می‌نویسد که در اجلاس پاریس برای اولین بار کشورهای شرکت کننده به اقدام مشترک برای کاهش گازهای گلخانه‌ای خواهند پیوست، موضوعی که به عقیده دانشمندان می‌تواند اقدامی کلیدی برای کاهش گرمایش زمین باشد.

دسامبر سال گذشته (۲۳ آذرماه سال جاری خورشیدی) ۱۹۰ کشور جهان نهایتا درباره چگونگی مقابله با تغییرات اقلیمی زمین به توافق رسیدند، اگرچه توافق نهایی را به اجلاس پاریس موکول کردند.

در این میان کریستینا فیورز مدیر برنامه آب و هوایی سازمان ملل نیز نتایج تحقیقات ذکر شده را «خبری خوب برای چشم‌انداز اجلاس پاریس» خوانده است.

آمریکا و چین به عنوان بزرگ‌ترین مصرف کننده‌های انرژی‌های فسیلی در جهان، آبان ماه امسال بر سر نحوه کاهش گازهای گلخانه‌ای و مبارزه با تغییرات اقلیمی به توافق رسیدند.

هدف آمریکا این است که تا سال ۲۰۲۵ تولید این گاز‌ها را تا ۲۸ درصد کمتر از سال ۲۰۰۵ کاهش دهد؛ گازهای گلخانه‌ای از مهم‌ترین عوامل گرمایش تدریجی زمین و تغییرات جوی عنوان می‌شود.

سازمان ملل متحد اواسط سال گذشته از دولت‌های جهان خواست تا فورا علیه تغییرات اقلیمی اقدام کنند و تا سال ۲۱۰۰ تولید گازهای گلخانه‌ای را به «صفر» برسانند؛ در غیر این صورت رخدادهایی برنگشتنی در انتظارمان است.

آمریکا، چین (روی هم رفته ۴۵ درصد)، روسیه، برزیل، هند، آلمان و بریتانیا، با مجموع بیش از ۶۰ درصد، بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان گازهای گلخانه‌ای در جهان به شمار می‌روند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *