جایزه پزشکی نوبل ۲۰۱۷ به سه پژوهشگر آمریکایی تعلق گرفت

از چپ؛ مایکل روزبش، جفری هال و مایکل یانگ، برندگان امسال جایزه نوبل پزشکی

از چپ؛ مایکل روزبش، جفری هال و مایکل یانگ، برندگان امسال جایزه نوبل پزشکی

جایزه پزشکی نوبل به خاطر کشفیات در مورد ساعت زیستی یا بیولوژیک، کارکرد روزانه بدن انسان، به سه پژوهشگر آمریکایی تعلق گرفت.

انستیتو کارولینسکا در استکهلم پایتخت سوئد روز دوم اکتبر اعلام کرد که برندگان این جایزه عبارتند از جفری هال، مایکل روزبش و میکال یانگ.

مایکل روزبش از استادان پژوهشگر دانشگاه برندیز در ماساچوست، مایکل یانگ از اساتید دانشگاه راکلفلر در نیویورک و جفری هال از اساتید دانشگاه مینز است.

در بیانیه انستیتو کارولینسکا یادآوری می‌شود که این جایزه ۱.۱ میلیون دلاری به خاطر تشخیص و جدا کردن یکی از ژن‌هایی که مسئول کنترل کارکرد بیولوژیک بدن انسان در طول روز است به این سه پژوهشگر اعطا می‌شود.

در بخشی از این بیانیه گفته شده: «آنها توانسته‌اند درون ساعت بیولوژیک بدن ما را بررسی کرده و کارکرد درونی آن را روشن کنند».

ساعت زیستی یا بیولوژیک، وضعیت جسمی انسان را با مقاطع گوناگون در طول روز انطباق می‌دهد و روی خواب، رفتار، سطح هورمون‌ها، دمای بدن و سوخت و ساز آن تأثیر دارد.

این سه پژوهشگر از دهه هشتاد میلادی پژوهش‌های خود را در مورد وضعیت و الگوی خواب انسان‌ها آغاز کردند.

برندگان جوایز نوبل در رشته‌های فیزیک و شیمی و جایزه صلح نوبل در هفته آینده اعلام خواهند شد.

برنده جایزه اقتصاد نیز به احتمال زیاد روز نهم اکتبر مشخص خواهد شد.

مهم‌ترین بخش این جوایز جایزه صلح نوبل است و تنها موردی است که در اسلو پایتخت نروژ اهدا می‌شود. احتمالاً برندگان یا برنده این جایزه روز ششم اکتبر معرفی خواهند شد.

برخی پیش‌بینی می‌کنند که جایزه صلح نوبل امسال به سازماندهندگان و افراد مؤثر در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بین ایران و شش قدرت جهانی اهدا خواهد شد. توافقی که بر اساس آن ایران قبول کرد در ازای لغو بسیاری از تحریم‌های خارجی فعالیت های هسته ای خود را محدود کند.

در این صورت محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و جان کری وزیر خارجه وقت آمریکا به طور مشترک جایزه صلح نوبل را دریافت خواهند کرد.

از جمله سایر نامزدان دریافت جایزه صلح نوبل امسال از واحدهای امداد غیرنظامی سوریه معروف به کلاه‌خود سفیدها، دنیس موکوگه یک پزشک کنگویی، رائف بدوی وبلاگ‌نویس اهل عربستان سعودی که در زندان به سر می‌برد و ادوارد اسنودن که طرح گسترده کنترل و شنود ارتباطات الکترونیکی توسط نهادهای امنیتی آمریکا را برملا کرد، نام برده می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *