جنون گاوی، کابوسی تکامل پذیر

در سال های اولیه قرن بیستم پزشکان اعلام کردند تقریبا هربیماری را میتوانند درمان کنند، پنی سیلین و دیگر داروها، ضدعفونی کننده ها و واکسن ها بشر را در این توهم فروبرد که بر طبیعت چیره شده است، اما قدرت طبیعت بسیار مخوف است و سالهاست انسان با بیماری هایی عجیب و ترسناک دست و پنجه نرم میکند، یکی از این بیماری ها جنون گاوی است که در یک بازه ی زمانی ۲۰ ساله جهان را در وحشت فرو برد، بیماری که باید انرا باهوش خواند!…

جنون گاوی، بیماری مخوف و ترسناک که تا به امروز هیچ درمانی برای ان پیدا نشده است، اما این بیماری تنها به دلیل مصرف گوشت گاو به این نام شناخته شده است، عامل اصلی این بیماری پریون ها هستند، پریون ها را میتوان یکی از مرموزترین عناصر بیماری زا دانست و تا به امروز نیز اطلاعاتی خیلی دقیقی از ساختار انها در دسترس نیست، پریون عامل جنون گاوی اولین عامل بیماری زای شناخته شده است که توانست جهش کند! در ابتدا این عامل هیچ تاثیری بر گربه سانان نداشت و انها با خوردن گوشت گاو مبتلا نمیشدند اما در یک بازه ی ۵ ساله این عامل جهش کرد و توانست گربه سانان را نیز بیمار کند.

در سال ۲۰۰۵ جنون گاوی در رده ی ۵ بیماری مخوف و درمان ناپذیر قرار گرفت و تا به امروز هیچ پیشرفتی در زمینه درمان ان حاصل نشده است، این بیماری که به وسیله ی مصرف گوشت الوده ی گاو و دیگر جانوران الوده توسط انسان منتقل میشود پس از ورود به بدن در روده ی کوچک طحال مغز استخوان و خصوصا ریشه های عصبی انباشته میشود، دوره  نهفتگی این بیماری کاملا عجیب است و از چندین ماه تا چندین سال متفاوت میباشد، برای پاک سازی کامل حتما باید لاشه حیوان سوزانده شود اما در رابطه با انسان این بیماری مخوف بسیار کشنده است و هیچ کس از ان جان سالم به در نبرده است،تاثیر این بیماری در مدت زمان طولانی بسیار مخوف است و مغر را کاملا نابود میکند، از بسیاری لحاظ شباهت هایی میان جنون گاوی و هاری وجود دارد.

از علائم اصلی این بیماری در گاوها از دست دادن توان حرکتی و در نهایت دیوانگی کامل است، این بیماری در انسان با هذیان ها به قدرت رسیده و درنهایت باعث مرگ میشود، افراد قبل از مرگ دچار جنون کامل میشوند و تمام توان تفکر و جرکت خود را از دست میدهند.

عجیب ترین نکته در رابطه با این بیماری مقاومت بسیار عجیب پریون ها به تمام ضدعفونی کننده های ممکن است، ازمایش ها نشان میدهند که الکل، پتادین، اشعه ی یونیزه، رادیواکتیو و تمام ضدعفونی کننده ها هیچ تاثیری بر رشد این عامل ندارند و تنها عامل نابودی ان استفاده از دمایی معادل ۲۰۰ سانتیگراد است! دانشمندان به علت خصوصیت انگلی این بیماری به ان لقب انگل جاوید را داده اند. (از دست دادن توان حرکت)

دکتر میشل اندرس، استاد دانشگاه تورنتو در رابطه با این بیماری میگوید: پریون ها را باید اولین هوش تک سلولی دانست، انها توانستند در مدتی ۵ ساله جهش کنند و تحقیقات امروزی نشان میدهند که این عامل همچنان در حال تکامل است و میتواند انواع عکس العمل ها را در برابر داروها از خود نشان دهد.

این بیماری اولین بار در سال ۱۹۸۵در انگلستان و ایرلندگزارش شد اما به نظر میرسد حداقل از۳ سال قبل از ان وجود داشته در ان زمان تحقیقات به سرعت نشان داد این بیماری از طریق تزریق وریدی و نخاعی به راحتی منتقل میشود و در صورت خوردن گوشت الوده پس از یک هفته شواهد ان مشخص میگردد، جالب این است که ازمایش خون هیچ ردی از این بیماری را مشخص نخواهد کرد و تنها راه ازمایش مایع نخاعی است.

بسیاری معتقدند این بیماری هرگز درمان نخواهد شد چراکه قابلیت های عجیب ان به هیچ وجه قابل تشخیص نیست، درسال ۲۰۰۹ در مدارکی فوق سری منتشر شده توسط یک عامل ناشناس عنوان شد این بیماری اولین بار توسط دولت انگلیس و در پایگاه سری پورتون داون ایجاد شده اما به شکلی ناخواسته به بیرون درز پیدا کرده.

کشورهای امریکا، کانادا، بریتانیا، عربستان، ژاپن، فرانسه بیشترین تلفات را در برابر این بیماری دادند، اما درنهایت به وسیله ی ازمایش و کنترل دقیق گوشت گاو این بیماری کنترل شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *