جیمز تریسی, استادی که به خاطر مقالاتش از دانشگاه اخراج شد

اگر خوانندگان فارسی زبان, مخصوصاً آن دسته از دوستان که جایی جز آمریکا زندگی میکنند واقعه دبستان «سندی هوک» را به خاطر نیاورند جای تعجب نیست, هرچند قطعاً در زمان این رخداد اخبار آن را شنیده اند وتصاویر مربوط به آن را دیده اند. من باب یادواری مختصر:

در تاریخ چهاردهم دسامبر ۲۰۱۲ رسانه های جهان و مخصوصاً رسانه های آمریکا خبر تیراندازی در دبستان سندی هوک واقع در نیوتن, کانتیکات را در صدر اخبار خود قرار دادند. روایت رسانه ها از واقعه دچار تغییرات فراوانی شد و در نهایت آنچه امروز به عنوان روایت پذیرفته توسط حکومت و رسانه های گروهی امریکا نشر میشود از این قرار است: » ادم لنزا, جوان بیست ساله, ابتدا در خانه شان اقدام به تیراندازی و کشتن مادر خود, و سپس در مدرسه اقدام به کشتن ۲۰ دانش آموز خردسال و ۶ کارمند بزرگسال کرد؛ و در نهایت با شلیک گلوله به سر خودکشی کرد. این واقعه خونبارترین کشتار در مدرسه و از لحاظ تعداد قربانی, دومین کشتار مسلحانه تکنفره تاریخ آمریکا بود.»

 این واقعه باعث زنده شدن مجدد بحث و گفتگو درباره کنترل خرید و فروش و استفاده از اسلحه گرم در آمریکا شد.

ادم لنزا, متهم به کشتار سندی هوک

ادم لنزا, متهم به کشتار سندی هوک

پروفسور جیمز تریسی, در تاریخ هشتم ژانویه امسال, ۲۰۱۶, از سمت استادی در دانشگاه آتلانتیک فلوریدا اخراج شد, اگرچه درجه استادی او رسماً و قانوناً او را مجاز میکرد در هر زمینه که بخواهد بدون نگرانی درباره از دست دادن شغل خود, تحقیق و مطالعه کند. دلیل اخراج او مجموعه مقالاتی بود که درباره واقعه سندی هوک نوشته بود.

جیمز تریسی با بررسی اخبار پس از ماجرای سندی هوک, نحوه گزارش دهی و رسیدگی مقامات, پیشینه کسانی که ادعا میشد در واقعه از بین رفته اند, و مخصوصاً با افشاگری درباره خانواده ای که ادعا میکردند کودک خردسال خود را در حادثه از دست داده اند و به این بهانه تا کنون مبالغ هنگفتی تحت عنوان کمکهای بخش دولتی و خصوصی دریافت کرده اند, و مهمتر از همه با بررسی سابقه نامعلوم ادم لنزا, متهم به کشتار, و مدارک تحصیلی و پزشکی او که کاملاً از بین رفته  یا به شدت مخدوش شده است, در مقالات خود واقعی بودن حادثه کشتار سندی هوک را زیر سوال برده است.

دومین واقعه ای که جیمز تریسی به عنوان حادثه تروریستی ساختگی زیر سوال برده حادثه بمب گذاری ماراتن بوستن در پانزدهم آوریل ۲۰۱۳ است. این حادثه به روایت رسانه های گروهی از این قرار بود: دو بمب دست ساز توسط دو برادر, جوهر سارنایف, و تیمور لنگ سارنایف, در مسیر دوی ماراتن بوستن کار گذاشته شده و انفجار این دو بمب منجر به کشته و زخمی شدن چندین نفر شده است. یکی از دو برادر در حین تعقیب و گریز ماموران کشته شده, و دیگری در زندان به سر میبرد.

دو برادر متهم به بمب گذاری ماراتن بوستن

دو برادر متهم به بمب گذاری ماراتن بوستن

جیمز تریسی مجدداً با بررسی وقایع و پیشینه کسانی که به عنوان قربانیان بمب گذاری نام برده شده اند, این حادثه را یک صحنه سازی هالیوودی توسط حکومت و به منظور دستیابی به اهدافی همچون همراه کردن افکار عمومی در کنترل استفاده همگانی از سلاح گرم, و همچنین دامن زدن به داستان تروریسم افراط گرایان دینی میداند.

جیمز تریسی, استاد سابق دانشگاه و نویسنده وبلاگ

جیمز تریسی, استاد سابق دانشگاه و نویسنده وبلاگ

نوشته های جمیز تریسی در حد توان و امکان, ترجمه و با خوانندگان در میان گذاشته خواهد شد, و خوانندگان خود تصمیم خواهند گرفت چه بخش و چه اندازه از استدلال های او را بپذیرند یا رد کنند. اما آنچه انگیزه این نوشتار کوتاه شد, تاکید بر این است که فشار بر افشاگران از همه نواحی و به همه اشکال وارد میشود تا  وادار به سکوت شوند.

جیمز تریسی در وبلاگ خود امکان دریافت حمایت مالی از خواندگانش را با استفاده از حساب پی پل Paypal خود فراهم کرده بود. خبری که امروز, بیست و دوم ژانویه ۲۰۱۶ در وبلاگ جیمز تریسی درج شده از این قرار است: پی پل حساب تریسی را مسدود  و در نتیجه دریافت کمک های مالی از خوانندگانش را غیر ممکن کرده است. این عبارت قسمتی از ای میل پی پل است که در وبلاگ تریسی عیناً نقل شده: «به دلیل نوع فعالیتهای شما پی پل تصمیم گرفته ادامه خدمات رسانی به شما را بر اساس موافقت نامه کاربران متوقف کند. به همین دلیل تصمیم گرفته ایم محدودیت همیشگی برای حساب شما برقرار کنیم.

شجاعت افشاگرانی چون تریسی ستودنی است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *