حماقت راننده‌ی کامیون، به خطوط ۲۰۰۰ ساله‌ی نازکای، آسیب جدی وارد نمود.

خطوط ۲۰۰۰ ساله نازکای، بهترین نمونه‌های شناخته شده «ژئوگلیف» در جهان هستند که خطوطی فوق‌العاده و بی‌نظیر محسوب می‌شوند. اَشکال بزرگ میمون‌ها، ماهی‌ها و حیوانات دیگر، با طولی بیش از صدها متر برای مدت‌های طولانی حفظ شده و ما نمی‌دانیم که آن‌ها نماد چه چیزی بودند. اما یکی از نواحی این آثار باستانی، اخیراً با عبور کامیونی بی‌ملاحظه، به‌شدت آسیب دید. «جینر جسوس فلورس وگو» پس از نادیده گرفتن نشانه‌های هشداردهنده‌ی نصب شده در محل و رانندگی در سایت ثبت شده به‌عنوان میراث باستانی و آسیب زدن به آن، بازداشت شد.
این کامیون، آسیب شدیدی را به خطوط ۲۰۰۰ ساله‌ی نازکای، وارد نمود. طبق گزارش CNN، مقامات، رد عمیق تایرهای این وسیله نقلیه را در مسیری به وسعت ۵۰ تا ۱۰۰ متر یافتند و مشخص شد که این کامیون، به سه ژئوگلیف آسیب زده است. روزنامه‌ی پرویی Peru21 در این خصوص نوشت: «وزارت امور خارجه پرو، ۹ ماه زندان و جریمه‌ای در حدود ۱،۵۵۰ دلار آمریکا را برای این فرد وضع نموده است. اما قاضی‌ای اظهار داشت که مدارک کافی برای اثبات این ادعا وجود ندارد که راننده این کار را با قصد قبلی انجام داده باشد. بنابراین او بدون این‌که مجازات شود، آزاد شد! ژئوگلیف‌هایی، مانند آن‌چه که در صحرای نازکا، واقع در جنوب کشور پرو کشف شده‌اند، ساختارهایی هستند که از دید هواپیما و یا ارتفاعی زیاد از سطح زمین، به وضوح قابل مشاهده هستند.
خطوط نازکا که توسط مردم نازکا در ۵۰۰ سال قبل از میلاد تا ۵۰۰ سال پس از میلاد، ایجاد شده‌اند، دارای چشم‌اندازی باورنکردنی هستند. صدها خط ساده و اَشکال هندسی وجود دارد و بیش از ۷۰ طرح از حیوانات، از جمله پرندگان، لاماها، درختان، جگوار و حتی شخصیت‌های انسانی نیز در میان این طرح‌ها به چشم می‌خورد. یونسکو در رابطه با این آثار باستانی اذعان داشته است: «این آثار، برجسته ترین آثار ژئوگلیف جهان هستند و از لحاظ گستره، اندازه، حجم، تنوع و سنت باستانی، با یافته‌های مشابه دیگر، در جهان قابل مقایسه نیستند.
اما نحوه‌ی تشکیل آن‌ها نیز باعث شده است که به راحتی در معرض تخریب قرار گیرند. آن‌ها با کنده‌کاری‌های باریکی در زمین و با حذف ریگ‌های قرمزرنگ موجود در این مناطق، ساخته شده‌اند و با حفاری زمین قابل کشف هستند. بنابراین، احتمال زیر گرفته شدن آن‌ها توسط وسایل نقلیه بالا است. اما باید گفت که فقط کامیون‌ها نیستند که در سال‌های اخیر به نحو باور نکردنی به این آثار آسیب رسانده‌اند. این ژئوگلیف‌ها موفق شده‌اند در حدود بیش از ۲۰۰۰ سال، از گزند تخریب مصون بمانند، پس بیایید امیدوار باشیم که حماقت انسان‌ها، موجبات نابودی آن‌ها را فراهم نکند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *