حمام آفتاب برای پیش‌گیری از بیماری کبد چرب!

طبق نتایج منتشر شده در مجله‌ی Frontiers in Physiology، ویتامین دی اضافه در بدن می‌تواند باکتریهای مفید را در روده ذخیره کرده و برای مبارزه با بیماری‌های خطرناکی همچون دیابت و بیماری‌های قلبی امیدبخش باشد. رژیم‌های با چربی بالا، ممکن است باعث «سندروم متابولیک» شده که عوارضی هم‌چون چاقی، مقاومت به انسولین و  بیماری کبد چرب غیرالکلی را به همراه خواهد داشت.
یک گروه متشکل از محققان بین‌المللی از آمریکا و چین دریافته‌اند که کمبود ویتامین دی، برای ایجاد و پیشرفت این سندروم در موش‌های دارای اختلالات زمینه‌ای در خصوص داشتن باکتری‌های روده‌ای، مهم بوده‌ است. اگر این نتایج در انسان‌ها نیز به همین شکل باشند، حمام آفتاب و مصرف مکمل‌های ویتامین دی می‌توانند به عنوان روشی عملی و مقرون به صرفه، برای بهبود و یا حتی پیشگیری از «سندروم متابولیک» در نظر گرفته شوند.
سرپرست گروه تحقیق، پروفسور استفان پاندول از مرکز پزشکی سدارس‌‌سینای می‌گوید: «رژیم‌های غذایی دارای مکمل‌های کافی ویتامین دی، می‌توانند تا حد قابل ملاحظه‌ای با سندروم متابولیک که در اثر رژیم غذایی چرب در موش‌ها ایجاد شده‌ است، مبارزه کند. این مقدار معادل توصیه‌‌های غذایی رایج برای انسان‌ها است.»
به ‌طور خاص، محققان نشان داده‌اند که رژیم غذایی با چربی بالا بر روی تعادل باکتری‌های خوب و بد روده اثر می‌گذارند. این مسئله باعث ایجاد چربی متوسط در کبد و تا حدی افزایش سطح قند خون موش‌ها می‌شود. به شکل قابل ملاحظه‌ای، منبع ناکافی ویتامین دی، عدم تعادل در میکروب‌های مفید روده را تشدید نموده و به چرب شدن کامل کبد و ایجاد سندروم متابولیک کمک می‌کند.
کمبود ویتامین دی، تولید دفنسین‌ها را کاهش می‌دهد. دفنسین‌ها مولکول‌های ضد میکروبی هستند که برای سلامت نگه‌داشتن میکروب‌های مفید روده ضروری هستند. همان‌طور که انتظار می‌رفت تأمین دفنسین ترکیبی از راه دهان، تعادل باکتری‌های روده را باز می‌گرداند و سطح قند خون را پایین می‌آورد و کبد چرب را بهبود می‌بخشد. به‌طور خلاصه، رژیم‌های با چربی بالا به تنهایی برای ابتلا به سندروم متابولیک کافی نیستند، اما اگر با کمبود ویتامین دی همراه شوند احتمال وقوع این اتفاق بالا می‌رود. بر این اساس، مکمل‌های ویتامین دی، سندروم متابولیک در موش‌ها را بهتر می‌نماید. مرحله‌ی بعدی به ثمر رساندن این نتایج در انسان‌ها است.
یکی دیگر از پژوهشگران، دکتر یوان‌پینگ‌‌هان، محقق در دانشگاه سی چوان در چنگدو چین می‌گوید: «مطالعات ما نشان داد که مکمل‌های ویتامین دی، ممکن است در بهبود اختلالات متابولیسمی انسان‌ها بی‌اثر باشد. اگرچه این مطالعات به‌طور عمده بر اساس تحقیقات طولانی مدت صورت گرفته‌اند، ممکن است توسط انطباق ضعیف یا دوز ناکافی مختل شده باشند. ما در نظر داریم تا مطالعاتی بالینی را برای تأیید ارتباط کمبود ویتامین دی  و اختلال باکتریایی روده و وابستگی آن به سندروم متابولیک صورت دهیم.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *